Gör gärna det! Hade varit intressant att höra vad du tyckte om den.
/Markus
Några synpunkter vid första mellantiden, för att tala alpint. Har kommit till kapitel sex på stulna stunder mellan barnsövning, förvärvsarbete och relationsvård, och måste säga att jag älskar boken.
Det jag finner så bra med den är att jag redan på sidan 29 programmerar objektorienterat, vilket innebär att många av övningarna som krävs för att få grepp på syntaxen i C, utförs inom Objective-C:s ramar, objektorienteringen lastas inte på i efterhand. Detta möjliggörs delvis med strategiska, pedagogiskt motiverade lögner eller förtiganden. Författaren vägrar (hittills) konsekvent att tala om pekare, utan visar bara hur syntaxen ser ut, och skriver helt frankt att läsaren inte skall bry sin lilla skalle än. (Or words of that effect! )
Tidigare erfarenheter av litteratur om objektorienterad programmering, har varit att författaren har försökt förklara egenheterna hos det procedurella språket C medan objektorienteringen har svävat (ovanför förklaringen av t. ex. structs) på ett teoretiskt, närmast filosofiskt plan. Jag har funnit det svårt att koppla resonemangen kring objektorientering till programmeringens nitty gritty. Så icke i Programming in Objective-C.
Som ni förstår av mitt inlägg, är jag inte helt utan bakgrund, men förutom ett mycket enkelt registerprogram i C i gymnasiet för snart tjugo år sedan och enklare övningar i Pascal något år senare, har jag bara skrivit några enkla matematikrutiner från övningarna från någon tutorial funnen på www. Jag är övertygad om att denna bok fungerar för en nybörjare.
Vänligen, Ylan