Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

surrande och hackande iBook G3

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle vara enormt tacksam om ngn har något tips. Jag har en iBook G3 som idag började krångla. Den surrar på ett konstigt sätt som den aldrig gjort förut, tuggar och hackar och alla program hänger sig. Fick starta om två gånger och då hade vissa program grundinställts på något sätt. skrivbordsbilden t ex, och inställningar i messenger.
Kör nu Xupport som någon skrev om, vet inte om det hjälper. Låter illa om den...
Mkt tacksam för tips. Fruktar det värsta.

Anna

• Oregistrerad
  • 2005-12-19 00:33

Kommer surrandet från hårddisken? En möjlighet skulle ju kunna vara att den håller på att gå sönder.

Låter som om hårddisken har för lite ledigt utrymme kvar, släng/flytta lite onödiga filer så borde den fungera bättre. Kan iofs också bero på att hårddisken håller på att gå sönder men att programmen grundinställts pekar på för lite diskutrymme. Dessutom måste disken jobba ohemult mycket mer med att skyffla swapfiler fram och tillbaks om diskutrymmet är för litet.

• Medlem
  • Enköping
  • 2005-12-19 10:33

Ovanstående verkar troligt.
En hårddiskkrasch föregås ofta av konstiga "mekaniska" ljud + att datorn låser sig.
Gör en backup! Ett sätt att göra det utan att behöva slåss mot ett system som hänger sig är att starta om den i "taget mode" (håll nere T under omstart") och ansluta den med firewire till en annan Mac.

Tack för svaren!
Läste runt lite och såg att jag kanske borde skrivit i forumet "ibook" istället, såg där att några haft liknande problem. Fortsätter här iaf, hoppas det är OK. Är rädd att det är hårddisken, den har hängt sig helt och går inte att starta (stannar liksom innan skrivbordet kommer upp) står o hackar, liksom metalliskt surrande. Har ingen backup, men heller inget speciellt viktigt som måste sparas (!).
Macademic vill ha ca 2600 för arbetet, samt ca 1000 för hårddisken beroende på storlek.Om jag vill rädda data så kostar det ytterligare. Låter det rimligt? Ni som har koll...mig säger priset ingenting.

• Medlem
  • Enköping
  • 2005-12-19 16:28

Macademic bytte i min Powerbook 12" nyligen, kostade ca 1300 + moms om jag minns rätt, plus hårddisken, som kostar ganska olika beroende på storlek och snabbhet.

Har du testat Taget mode, starta om med T nedtryckt? Då kan det gå att rädda en del genom att koppla den till annan dator med Firewire.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-12-19 16:39

Beroende på vad det är för iBook G3 så ligger marknadsvärdet på 1000-4000 kr (om den är hel vill säga), frågan är då om du tycker det är värt att lägga ut 3600 kr på att få den reparerad?

iBooken är lite klurig att vara inne och byta pryttlar i därav det höga priset.

• Oregistrerad
  • 2005-12-19 23:52

Det finns ingen anledning att betala för att någon annan ska byta HD när man kan göra det själv. PBfixit har guider till de flesta modeller, ladda ner den så torde det gå smärtfritt.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-12-20 09:52
Ursprungligen av Doktor G:

Det finns ingen anledning att betala för att någon annan ska byta HD när man kan göra det själv. PBfixit har guider till de flesta modeller, ladda ner den så torde det gå smärtfritt.

Precis, det är inte särskilt svårt, mest bara pilligt och tidskrävande.

Tack för fler svar.
Lämnade in den och fick hårddisken utbytt, då visade det sig att inte heller cd:n fungerade (använder den inte så ofta), så det blev rätt dyrt. Jag vågade helt enkelt inte byta hårddisken själv, kan för lite och är överlag klumpig.
Tyvärr valde jag att de inte skulle göra backup på allt, så nu har jag OS X 2.3.8 (Jaguar?) som var det som fanns på min installationsskiva. Backup på operativsystemet kanske de inte gjort i vilket fall...?
Måste alltså installera ngt nyare OS. Borde nog köpt ny dator istället.

1
Bevaka tråden