- heldur
- Medlem ●
Hej, jag är dokumentärfotograf , jag använder min mac (G4 Powermac 733) främst till att digitalisera analoga bilder.
I början på året, när jag fortfarande jobbade med OS 9.xx köpte jag en ny scanner, Nikon CoolScan 5000, och fick snart problem, dvs Scannern slutade fungera med mitt dåvarande OS. Köpte då OS X Tiger och vips så funkade Scannern igen som den var avsedd.
Men i utbyte blev det nya problem. Datorn slutade kommunicera med min Epson Skrivare, tänkte då OK den är gammal, drivrutinerna kanske är inte 100% perfekta för Tiger, gick och köpte en ny Epson R200, som stöds av OS X. Men den fungerar inte heller, utskrifter avbryts och sedan blir det tvärstopp.
Bortsett från detta hänger sig markören ganska ofta, datorn måste då stängas av för att få den igång igen.
En del Alias som läggs i dockan (de som jag skapar själv) är inaktiva, dvs startar inte upp avsedd program.
Vissa CD-R märken går inte att bränna (Memorex)
En mindre irritation är att t.ex Firefox inte heller startar direkt från dockan utan alltid först måste lägga en vit låda på desktoppen innan den kommer igång.
Undrar om någon har haft liknande problem, och hittat en lösning på dom. Heldur.
Tråkigt, men det mesta ska nog gå att råda bot på. Hur har du det med minne och ledigt hårddisk-utrymme i maskinen? OS-X är ganska krävande, och blandad tröghet och konstiga fenomen uppstår ofta när det inte räcker till riktigt...
Angående Firefox, så ska du inte starta programmet från .dmg-filen. Öppna dmg:n EN gång, dra över innehållet till din program-mapp, och starta programmet därifrån (naturligtvis kan du göra en genväg i dockan, men från programmet på hårddisken och inte på dmg:n).
Tackar för visat omtanke.
Mitt lediga hårdiskutrymme är ca 16 Gb och Ramminnet är på 512 Mb.
Betr. Firefox så har jag kanske installerat i fel ordning dvs från desktop och sedan lagt programmet i programmappen.
Tips 2 / ska testa detta med skivverktyg och behörighet så klart. Heldur.
Vid närmare eftertanke så tror jag nog att en del kanske kan fixas med de föreslagna åtgärderna, (Ska berätta sedan om det gack) men det där med min markör som fryser ganska ofta måste vara något annat. Det är faktist rätt så iriterande, eftersom bara avstängning och ny uppstart hjälper. Heldur.
Angående frysningarna, så kanske det kan vara ramminnet som krånglar. Har du Apple Hardware Test på någon skiva? Testa med det. Om inte, så kanske du har två moduler (alltså 2x256 MB). Testa då att ta ut en i taget, och se om frysningarna försvinner. (Det är mer sannolikt att det är fel på minnet om datorn gått ner helt någon gång, så att det kommer upp en text på olika språk som säger att du måste starta om. Det är en kernel panic, och är nog det vanligaste felet vid felaktiga minneskretsar.)
OS X är mer känsligt för små felaktigheter i minnen, så även om allt gick bra under os 9, så kan det krångla under X.
Märkligt detta mede aliasen. Men du vet väl att du inte behöver skapa några alias själv? Dra objektet direkt till Dock, så hamnar en genväg där.
Något liknande som det som beskrivs och kallas "kernel panic" jag som tur inte råkat ut för ännu. Markören låser sig bara och hamnar efter omstart (dvs tvångsavslutning av alla pågående program) i vänstra övre hörnet. Den är då låst i detta läge och jag måste stänga av helt för att få datorn att fungera igen. Inga varningstexter eller liknande. Heldur.
Minnet är lite i minsta laget för OS-X, du får nog räkna med snurrande badboll ibland. Men datorn borde inte frysa för det.
Kolla i "Systemmeddelanden" ("Console") om det dyker upp något i samband med att den fryser, framstår som grekiska för den oinsatta men ibland kan man få en hum om vad som ställer till det.
En annan sak du kan kolla är om problemet ligger i systemet/hårdvaran eller beror på något som ställt till sig för dig som användare; skapa en ny användare, börja med att bara köra de medföljande programmen, och se om problemet kvarstår. Trasiga inställnings-filer/typsnitt är något av problem-klassiker på OS-X.
Hej SirN - jag kollade i System loggan och där finns det en del skrämmande och mystiska ord som "bootstrap" och "exited abnormallity : hangup"
Frekvensen på frysningarna har också ökat. Tidigare var det mest efter ett besök på Classic, nu tycks de kunna inträffa när som helst.
Betr. Minne. Ska genast införskaffa mera, dvs idag, så att jag kommer upp t ca en Gig. Heldur
Man bör inte påkalla djävulen genom att nämna hans namn. Jag sa något som "kernel panic" hade jag inte sett. Bums så kom det upp varningsskyltar i flera språk efter de senaste forcerade avstängningarna.
Pinnade i alla fall iväg till Macotekets butik och köpte dyra 512 mb minne.
Ska stoppa dit dem ikväll, men försvinner mina problem då ?
En följdfråga : i min iBook 800 finns det inte heller så värst med minne (en 128 och en 256 mb) bör man se över även detta. (kör bara Word och Photoshop 7.0 på den, och kanske något litet spel när jag är på resa)
Nja, om problemen beror på trasigt minne hjälper det inte att stoppa i mer minne. På OS-CD:n ska det finnas ett "hardware test" du kan köra för att kontrollera minnet.
Felet med "bootstrap 1103 uid 0: "/usr/sbin/lookupd"[45]: exited abnormally: Hangup"
verkar vara nätverks-relaterat och inträffar vid uppstart.
Har du några program installerade som ska auto-starta? Typ anti-virus eller liknande.
Har du testat "reparera behörigheter" (finns i Skivverktyg)?
Du kan ju också alltid testa med att installera om Tiger.
Jag har reparerad behörigheter och utökat mitt ram minne till ca 900 Mb. Den hakar sig fortfarande, fast nu räckte det med en omstart.
En minneskrets tycktes vara paj en 128 mb som inte redovisades i "Om denna dator" . Bytte ut den mot en hel, lika stor.
Alla andra krångel som har funnits har jag inte kollat ännu, återkommer. H.
Trots åtgärder, dvs. mera minne till ca 900. Koll av skivan och reparation av behörighet med hjälp av Skivverktyg, så fortsätter min burk att krångla friskt på samma sätt som förut.
Markören fryser i tid och otid och jag måste tvångsavsluta för att få igång datorn igen.
Posta hela System-loggen, från dess datorn startar tills dess den går ner. Någon kanske kan utläsa var problemet uppstår.
Kolla om du har något i Systeminställningar/Inloggning/Autostart (eller var det nu ligger i Tiger), och isf starta om med dessa avkryssade.
Vad menas med posta ?
har nu ominstallerat OS X och uppdaterat till 10.4.3. Den beter sig fortfarande konstigt, är slö allt sker med lite fördröjning och markören småfryser, dvs fastnar, lossar, fastnar. Även att skriva är segt, bokstäverna kommer med ca en halv sekunds fördröjning.
Till saken hör att jag mig veterligen inte har gjort något speciellt för att utlösa allt trassel. Det enda programmet jag har installerat på senare tid är Word 2004. H.
Vad menas med posta ?
Posta = lägg ut det här på formuet.
Jag skulle om jag var du plocka ur minnet du hade från början och bara köra med det nya du köpte. Jag skulle dessutom koppla ur alla usb-tillbehör utom originaltangentbord och mus.
Sedan skulle jag zappa pram, reseta nvram, formatera om hårddisken och installera om tiger. Sedan skulle jag lugna mig ett tag med att installera fler program utan installera ett i taget och se när problemen dyker upp.
Funkar det fortfarande dåligt efter dessa åtgärder så är det nog något hårdvarufel på maskinen, jag skulle misstänka hårddisken.
När du installerar om operativsystemet så rekommenderar jag dig att först radera disken helt genom att skriva nollor över det gamla. Detta för att eliminera risken att du återanvänder gamla filer och därigenom riskerar att ej bli av med problemet. Starta från CD eller DVD-skivan och kör igång Skivverktyg (Disk Utility). Markera hårdisken och välj erase (radera) och sedan security options (säkerhet någonting) och sedan zero out data (skriv över med nollor). Då är du säker på att allt är nytt när du installerar om OS X. OS X är en hejare på att hitta gammalt på disken enligt min erfarenhet. Reparera därefter disken och uppmärksamma att det gick bra.
Ha ingen extra utrustning utöver tangentbord, Apple-mus, nätverksanslutning och skärm inkopplat när du sedan installerar Tiger.
När du installerat och uppdaterat så långt det går, testar du systemet ett tag utan att installera fler program än vad som medföljer en grundinstallation och utan att koppla in mer hårdvara. Surfa, mejla och liknande. Om det nu krånglar på liknande sätt som tidigare vet du i alla fall vad det inte beror på (extra utrustning samt övriga program). Om det fungerar i det här skedet kan du koppla in annan hårdvara men ta en sak i taget och kolla att det fortfarande fungerar innan du kopplar in nästa grunka. Använd samma procedur med installation av program (ett i sänder).
Du kan se hur mycket resurser varje process tar av datorns CPU-cykler. Starta Activity Monitor (Aktivitetshanteraren på svenska kanske?) och läs i spalten %CPU. Eftersom datorn låser sig bortom all möjlighet till kontroll får du ha detta program rullande i bakgrunden för att kunna läsa av det när det hakar upp sig. Du kan här också få ledtrådar till varför det går segt och varför markören fryser titt som tätt. Det kan vara någon process som tar alla CPU-resurser vid dessa tillfällen.
Jag håller med rhesus om att bara använda det nya minnet när du testar.
iBooken behöver mer minne för att komma till sin rätt. Även om det verkar fungera smärtfritt tar Tiger gärna mer minne och blir rappare av det.
Här har du lite att läsa angående RAM.
http://www.macworld.com/weblogs/editors/2005/12/ram/index.php
med tillhörande diskussion,
http://www.macworld.com/forums/ubbthreads/showflat.php?Cat=&Board=editorsnotes&Number=375965&page=0&view=collapsed
re: johan stålberg. Dina länkar har gett mig inte så lite att tänka på. Har nog levt allt för länge i den naiva tron att vissa grejor bara funkar förutsatt man har köpt dem på ett respektabelt ställe. Har alltid köpt allt minne på macoteket, där man får minne löst i en liten antistaticpåse utan att veta något om varifrån produkten egentligen kommer. Har aldrig reflekterat över att det finns dessa problem eller kvalitetsvariationer.
Det gör mig också inte så lite nervöst för mitt kommande projekt. Åker om en månad för ca 6 veckor till Indien, min första helt digitala reportageresa någonsins. Min iBook som annars bara används på resa blir då ett av mina centrala arbetsredskap. Måste redan under resans gång kvalitetssortera bildmaterial, bränna ner det pga utrymmesskäl på hårddisken, och likaså skriva mina texter. Ett tillbud av den sorten som jag har nu med min stationära burk skulle då vara ganska katastrofalt. Nu har iBooken visserligen aldrig krånglat, men graderar jag upp mitt minne i den, som uppebarligen är i underkant, så verkar ju allt kunna hända.
Beträffande rådet att omformatera min burk så börar jag kanske med ett nytt hårdvarutest (har ju redan avlägsnat ett uppenbarligen dåligt minne) och plockar sedan succesivt ut ett minne i taget och kollar igen mellan gångarna. Leder det inte till nya insikter så blir väl omformateringen ett sista måste.
PS. var och hur hittar jag hårdvarutestet. På skivverktyget finns ju bara skivkontroll och kontroll av behörighet. H.
Att Mac krånglar beror alltid på klantighet. Lär dig te.x. Solaris och de simplaste *nix-kommandona först innan du använder och därefter klagar på Mac OS X!
Du menar att Macen faktiskt är oförstörbar och de hårdvarufel vi hittills sett genom åren endast varit inbillning!? :eek: OS X är då felfritt, och immun mot buggar? Hmm, är det jag som missar något här eller kan det vara du?
Att lära sig lite basic Solaris innan man använder OS X är aningens omväg enligt mig. Inte för att det skadar att kunna lite *nix från annat håll men varför inte lära sig OS X-*nix via Terminal.app direkt i stället?
Vem klagar på OS X? Det handlar om reella problem med dels en felande minneskrets och ett OS X som jag inte tror krånglar som det gör på grund av skit bakom spakarna. Man kan som du vet använda OS X utan vare sig använda en CLI eller kunna något om *nix-kommandon. Den berömda användarvänligheten finns där trots allt. Om nu allt fungerar som det ska alltså. Apple har lyckas att gömma *nix väldigt bra och är helt unikt bra på detta om man jämför med andra *nix-varianter.
Till ämnet igen. Hittade en sida som kanske kan vara till hjälp för RAM(med mera)-intresserade;
http://www.crucial.com/eu/
Med en egen sida för att finna rätt minne till Mac;
http://www.crucial.com/eu/mac/index.asp
Jag måste tyvärr erkänna att jag är ganska ignorant beträffande en del termer som flyger i luften. Har visserligen använt maccar de senaste 15 åren, men kanske på ett ganska omedvetet eller naivt sätt. Utan att försöka att tränga in i de olika OS djupare mysterier. Så Solaris, och nixar är för mig lika bekanta som namnen på kinesiska byar.
Jag är däremot varse om att alla OS och all programvara kan ha buggar och att maskinvara kan slitas ut eller kan vara bristfällig.
Och det är väl det vad den här dialogen handlar om, att komma underfund med vad som inte fungerarar rätt, att få råd från andra som vet mer än jag och att hitta och åtgärda problemet.
Så "olovvben's" inlägg är väl knappast konstruktiv i detta sammanhang. H.
PS. tack för länkarna till crucial
Krångel nummer 1: Start up på min iMac G5/20 har blivit allt mer mystiskt. Den börjar med blinkande frågetecken för att såsmåningom starta upp. Fick i veckan en ny superdrive insatt eftersom den gamla helt plötsligt hade lagt av. (förlängd garranti rep.) Nu har en ny symbol lagts till i uppstarten en liten ruta med en karta över Nord och Sydamerika. Först blinkar den ett tag sedan blir det frågetecknet och efter en lång stund börjar den reguljära uppstarten. Har kört skivvertyget och hittar inga fel. Misstänker ett hårddiskproblem, men tycker att det då borde ges en indikation när man kör skivkontrollen.
Krångel nummer 2: Skulle göra en ominstallation på min iBook G3 för att bli kvitt ett problem som skivverktyget inte kunde fixa, fick ett meddelande att det inte fanns tiilräckligt ledigt utrymme för den och försökte då att avsluta installationen. Men det gick inte eftersom den hänge sig på Installaren. Har försökt alla knep jag kom på för att avsluta installationsprogrammet men har inte lyckats med det.
Krångel Nummer 3: Min externa hårddisk (LaCie 250GB) monterar inte längre på desktoppen efter att jag hade kört C&C i Classic från den. Har försökt att fixa problemet med skivverktyget utan framgång.
Jag är tacksam för alla råd och kunskaper som finns koncentrerad på denna sajt. Heldur.