Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ibook mot Powerbook

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2005-12-21 10:13

Har jobbat med ibooks olika modeller i många år och blev sugen på att testa en Powerbook. Köpte en för någon månad sedan och nu måste jag säga att ibook är ett bättre köp. Powerbooken har betydligt kortare batteri tid även när jag ställer ner hastigheten. Powerbooken blir varmare. Powerbookens fläkt väsnas mer och går oftare in. Speciellt med tanke på priset så är ibook en överlägsen produkt. Visst funkar Powerbooken och ser cool ut men vi får hoppas att nya intel kommer att hjälpa denna produkt att rätta till dessa svagheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-21 11:04

Frågan är ju då vilka arbetsuppgifter du utför med din PowerBook. har själv jobbat med både ibook och powerbook och tycker jag får ut mer av PowerBook. Mer kraft, bättre skärm, möjlighet att ha flera skärmar med olika upplösningar (utan att hacka och fixa). 15" skärmen är lagom stor.

Ursprungligen av Magnarp:

Har jobbat med ibooks olika modeller i många år och blev sugen på att testa en Powerbook. Köpte en för någon månad sedan och nu måste jag säga att ibook är ett bättre köp. Powerbooken har betydligt kortare batteri tid även när jag ställer ner hastigheten. Powerbooken blir varmare. Powerbookens fläkt väsnas mer och går oftare in. Speciellt med tanke på priset så är ibook en överlägsen produkt. Visst funkar Powerbooken och ser cool ut men vi får hoppas att nya intel kommer att hjälpa denna produkt att rätta till dessa svagheter.

Jag antar att du menar 12" PowerBook, den är inte bra. 12" iBook däremot är helt okej. Men 15" PowerBook är suverän.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-22 01:40

...vad menar du med att PB 12 tum inte är bra? Jag är hur nöjd som helst med min pb12. Fläkten går nästan inte alls, endast vid dvduppspelning och när man redigerar video och i iDVD. Vad gäller värmen så tycker jag inte att den blir så farligt varm vid vanligt användand och jag har den sällan i knät. Visst att skillnaderna är små på pappret. Men det är något speciellt med en pb i metall och det tillsammans med snabbare hd och bättre grafikkort så tycker iallafall jag att det är värt pengarna.

Ursprungligen av patzy:

...vad menar du med att PB 12 tum inte är bra? Jag är hur nöjd som helst med min pb12. Fläkten går nästan inte alls, endast vid dvduppspelning och när man redigerar video och i iDVD. Vad gäller värmen så tycker jag inte att den blir så farligt varm vid vanligt användand och jag har den sällan i knät. Visst att skillnaderna är små på pappret. Men det är något speciellt med en pb i metall och det tillsammans med snabbare hd och bättre grafikkort så tycker iallafall jag att det är värt pengarna.

Okej, det ska erkännas att jag inte har testat nyaste versionerna, men jag äger både 12" iBook och 15" PowerBook och har fått möjlighet att testa de andra storlekarna (inte de allra nyaste som sagt). Och det jag menar, utifrån min egen erfarenhet, med "inte bra" är att skillnaden på 12" och 15" PowerBook känns väldigt stor - både vad gäller värmehantering, skärmkvalitet och annat. iBook å andra sidan tyckte jag kändes mer jämna i den mån att 12" funkar lika bra som 14", den är bara mindre. Detta är som sagt åsikter, inte fakta.

1
Bevaka tråden