Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Färger Photoshop -> PowerPoint

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-21 14:26

Rädda mig innan jag blir helknäpp...
Ska lägga en logga från Photoshop på en färgad rektangel i PowerPoint. Loggan ligger på en färgad bakgrund.
Ser till så att loggans bakgrund har samma färgvärden i PS som rektangeln i PP (R:153, G:0:, B:0 eller om man så vill #CC0000). Markerar loggan i PS, kopierar och klistrar in i PP. Men inte f-n blir det samma färg, inte... Nejdå, loggans bakgrund är mycket ljusare än rektangeln.

När jag nu ska ta en bild, för att visa hur det ser ut med en exempelbild istället för loggan, upptäcker jag ännu en intressant grej... Om jag gör en skärmdump från PP, och klistrar in i PS, får jag ännu en ny spännande färg. Rektangeln från PS, som varit i PP och vänt, är nu mycket ljusare. Se bifogad bild (om det nu blir rätt färger i den...).

Jag har ju t.o.m. använt en webbsäker färg, just för att detta inte ska hända.
Vad gör jag för fel?
Hur ska man lösa detta? Vill inte skapa en jätteplatta som bakgrund till loggan i PS, eftersom PP-filen då blir fullständigt gigantisk (full bredd i A3-format, 150 ppi).

I bifogad bild syns de två plattorna i PP längst upp, dessa har jag tagit en skärmdump av och klistrat in i PS (fönstret).

Testa att tilldela din färgplatta sRGB-profil i PS. Blir det inte bra då så testa att ange din bildskärmsprofil istället, jag misstänker att powerpoint kanske inte hanterar färgprofiler så bra.

  • Medlem
  • 2005-12-21 15:32

Om du mäter färgerna med Färgmätarn i Verktygsmappen är det samma RGB värden?

Gå under Färginställningar
i Photosop och Välj Bildskärmsfärg och inte något annat, för din färgprofil är säkert Adobe RGB
fast du måste jobba i din skärms "råa" RGB.
Eller välj att under Bild-> Läge tilldela profil->Färghantera inte detta dokument
Har du sparat med din profil i bilden, jag har inga problem här...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-21 15:59

Tack Björn och ML!
Ni var på samma spår båda två. Nu väljer jag bildskärmsprofilen i PS och då verkar det funka bra Vågar dock inte ropa hej än, det är ju trots allt ett MS-program inblandat, och detta ska in i en PP-mall som sen ska användas på både Mac o Windows, för både skärm och utskrifter...
/Niklas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-22 12:46

Du kan inte förvänta dig korrekta färger i MS-programmen. Glöm vad Photoshop visar. Nästa person som ser Powerpointfilen får en färg beroende på den skärmens inställningar.

Se dock till att Photoshop jobbar i sRGB så är du ia lla fall någorlunda nära.

Janne Suhr

  • Medlem
  • Haninge
  • 2005-12-22 22:52
Ursprungligen av Niklas:

Tack Björn och ML!
Ni var på samma spår båda två. Nu väljer jag bildskärmsprofilen i PS och då verkar det funka bra Vågar dock inte ropa hej än, det är ju trots allt ett MS-program inblandat, och detta ska in i en PP-mall som sen ska användas på både Mac o Windows, för både skärm och utskrifter...
/Niklas

...Då måste jag säga att det verkar rätt sannolikt att du ser nya färger när du visar presentationen via en annan utenhet, din bildskärmsprofil karakteriserar ju DIN skärm och inte andras...

Mikkel

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-23 11:01

Tack för er hjälp!
Det här var alltså inte lätt. Hur tusan hanterar PP färger, egentligen?
Insåg att det inte går att få ihop färgerna på nåt bra sätt, så nu har jag istället gjort loggans "bakgrundsplatta" genomskinlig i Photoshop, och sparat som en genomskinlig gif. Trots detta syns "plattan" som en ljusare nyans när jag infogar loggan på rektangeln i PowerPoint, men inte när jag lägger loggan på en tom yta i PP.
Är det helt kört att få utseende motsvarande vänstermarginalen på http://www.uu.se/ i PowerPoint utan att behöva göra en bild av hela marginalen? Vill inte göra det, för dels tar den mycket plats, och dels är det ju tydligen omöjligt att få samma färg på andra ritobjekt i PP som i marginalen om den är en infogad bild.
/Niklas

1
Bevaka tråden