Rädda mig innan jag blir helknäpp...
Ska lägga en logga från Photoshop på en färgad rektangel i PowerPoint. Loggan ligger på en färgad bakgrund.
Ser till så att loggans bakgrund har samma färgvärden i PS som rektangeln i PP (R:153, G:0:, B:0 eller om man så vill #CC0000). Markerar loggan i PS, kopierar och klistrar in i PP. Men inte f-n blir det samma färg, inte... Nejdå, loggans bakgrund är mycket ljusare än rektangeln.
När jag nu ska ta en bild, för att visa hur det ser ut med en exempelbild istället för loggan, upptäcker jag ännu en intressant grej... Om jag gör en skärmdump från PP, och klistrar in i PS, får jag ännu en ny spännande färg. Rektangeln från PS, som varit i PP och vänt, är nu mycket ljusare. Se bifogad bild (om det nu blir rätt färger i den...).
Jag har ju t.o.m. använt en webbsäker färg, just för att detta inte ska hända.
Vad gör jag för fel?
Hur ska man lösa detta? Vill inte skapa en jätteplatta som bakgrund till loggan i PS, eftersom PP-filen då blir fullständigt gigantisk (full bredd i A3-format, 150 ppi).
I bifogad bild syns de två plattorna i PP längst upp, dessa har jag tagit en skärmdump av och klistrat in i PS (fönstret).