Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

diskimagemounter

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-12-22 09:44

Kan någon förklara tanken bakom diskimagemounter och .dmg filer

Har laddat hem vlc
Denna dmg fil placeras i hämtade filer mappen och skapar automatiskt en mapp på skrivbordet med programmet.

Vid omstart försvinner mappen och kvar finns bara dmg filen.
Måste jag klippa och klistra för att "installera" vlc?
kopiera från den "mountade" mappen och klistra in i en ny mapp.

Är van från pc att få välja var jag vill installera mina program.

Vad är filosofin bakom diskimagemounter?

Du drar VLC ikonen dit du vill ( Företrädesvis "Program") . Då är det installerat - sen kan du slänga dmg filen.

Ursprungligen av tommiel:

Har laddat hem vlc
Denna dmg fil placeras i hämtade filer mappen och skapar automatiskt en mapp på skrivbordet med programmet.

Vid omstart försvinner mappen och kvar finns bara dmg filen.
Måste jag klippa och klistra för att "installera" vlc?
kopiera från den "mountade" mappen och klistra in i en ny mapp.

Är van från pc att få välja var jag vill installera mina program.

Vad är filosofin bakom diskimagemounter?

Tanken med dmg-filer är att de fungerar som virtuella skivenheter (av något förvalt slag) när dom öppnas. En avbildning av en skiva alltså. Diskimage Mounter monterar alltså en virtuell skiva. Därav att den visas på skrivbordet då du antagligen har ställt in Findern att visa diskar eller liknande media på skrivbordet. Egentligen är disk imagen placerad näst högst upp i filstrukturen, där övriga diskar, nätverk och servrar är placerade. Alltså under/i datorn men kan alltså även fås att synas på skrivbordet. Dmg-filer packas och kan verifieras med checksumma för fel-kontroll varför formatet lämpar sig för att skicka filer med och filerna som hittas i den monterade enheten är bara att kopiera dit du vill. Ett tips är att undvika att köra program direkt från diskavbildningen. Kopiera till hårddisk i stället först.

Ursprungligen av tommiel:

Från början var det tänkt som ett sätt att kopiera disketter. Om jag skall kopiera en diskett och ge till dig och det är en ocean emellan oss...hur göra?

Jo, först läser ett program av disketten, sparar informationen som en fil på 1.44MB.
Denna skickar jag till dig.
Du använder (vi pratar år 1996 eller nåt) programmet Shrinkwrap för att
montera disketten på skrivbordet och öppna filerna ELLER du ber programmet att skriva ut filen på en tom diskett. Voila, vi har fixat en exakt kopia av informationen. Själva disketten är ju skit samma om du har en maxell och jag en 3M....

Filosofin är : Flytta elektroner istället för Atomer.

Idag är filerna ofta större, kan oftast brännas ut på en CD-skiva.

Förstår du inte? Oroa dig inte, jag har en kompis som jag försökt förklara det här för under fem år nu. Det är lika mycket filosofi som teknik!

1
Bevaka tråden