I och med FCP 5.0.4 har FCP HVX200-stöd.
HVX200 gör egentligen inget nytt… P2-kort har FCP 5.0 haft stöd sedan dag 1. DV, DV50, DVCPRO 720p och 1080i och också FCP 5.0 har stöd för sedan dag 1. I och med FCP 5.0.4 som släpptes typ i förrgår har Apple satt officiellt stöd för just HVX200-kameran.
För att svara dina frågor:
#1 Fyller man själv P2 korten med fyra vanliga minneskort?
Jag tror du måste köpa P2-kort från Panasonic….Dessa är idag på 4GB styck tror jag och kameran levereras med två tror jag. Låter detta vara osagt exakt hur de gjort här, jag har för mig kameran var mer prisvärd med den mindre mängden minne i vart fall.
#2 Kan man plugga in P2 kortet i sin mac och tanka över allt till en FireWire 800 HD?
Ja, jag tror kameran kommer funka som en dockningsstaiton för P2-korten. Alternativt har man en P2-kortläsare. Jag tror även en vanlig PCMCIA-plats kan läsa korten.
Det tygnsta formatet kameran hanterar på korten är DVCPRO 1080i eller p. Då pratar vi runt 14 MB/s. Det klarar alla dagens diskar av utan problem. Kameran kan även köra DV till tape och förs då över till datorn via FireWire.
#3 Vad kommer kameran kosta när och om den kommer till Sverige?
Räkna mellan 60-100 000 kr beroende på modell. Exakt svenska priser har jag dock inte sett.
#4 Kommer en vanlig G5 2x2Ghz mac klara att redigera materialet med FCP 5?
Ja, materialet från HVX200-kameran kommer vara mindre krävande för datorn än från en HDV-kamera och hålla högre kvalité. Dock kommer det ta lite mer utrymme på disken. Rekommenderat är nog:
- Ha en G5:a (som du skriver)
- Ha rikligt med RAM (minst 1GB)
- Ha minst 2 SATA-diskar (1st för system och 1st för video-media)
I guess that's that. Kameran verkar oneckligen grym - såg flera demos av den på IBC. Me like, me want Som jag fattar det kommer den även hantera DVCPRO 1080p 25 - helt sanslöst grymt format! Kör du component ut från kameran genom ex. ett Kona LH-kort kan du tom få ut 1080p signalen helt okomprimerad - wipedidoda, wipedidej…
Drömma ska man göra… Det du kanske vill kompletera din dator med är just ett Kona LH kort. Det är ett video i/o kort som bl.a. nedkonverterar till standard-def i realtid. Annars så klarar du dig fint med din G5:a + HVX200. Detta är, skulle jag säga, den RIKTIGA HD-revolutionen.
Får hoppas fler tillverkar väljer denna väg. HVD är skräp i jämförelse med DVCPRO HD.