citera:Skapades ursprungligen av: Puppet:
citera:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Vi har blandad miljö med Mac, PC, Solaris, AS 400, Oracle och lite annat.
Problemen är hängningar i applikationer. Då vi är utspridda på flera ställen runt om i landet så är det en massa felkällor. Gemensam nämnare är nätverksproblem. Svårt att skriva ut felproblematiken för det är en mindre uppsats.
Så jag är på jakt efter ett namn på någon som är en kung på nätverk med blandad miljö.
Ett mycket vanligt problem i nätverk som segar ihop är att man strular till inställningar för halv och full duplex. Om man ställer in ett fast värde på en switch så kan klienterna få fnatt och ställa in sig i tvärtomläge. Det bästa är att konsekvent använda auto negociation både i switch och på klienterna.
Om man har ett förhållande där swictchen är satt i 100 Mbit full duplex och klienten är satt på auto så hoppar klienten till 100 Mbit halv duplex, och då kommer det att bli en enormt massa kollisioner som segar nätverket.
Fluke har en bra tabell om hur man ska göra och inte göra för att det ska bli bra nätverket. Kolla upp det.
Jag tror inte att det har med er blandmiljö att göra, utan att det helt enkelt skapas en massa skräpt på grund av okontrollerad installation av nätverkskomponenter.
Visserligen behöver du nog någon kunnig som kan gå igenom och ställa in rätt värde på alla dina enheter. Om du vill ha kontakt med duktiga tekniker så tycker jag att du ska ta kontakt med någon i föreningen SNUS (Swedish Network Users´ Society). För de har ett gäng duktiga konsulter som medlemmar.