Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fick min bok idag!

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-05-15 11:53

skulle vilja höra lite mer om just kvaliten, det verkar som att bilderna blir lite dassiga. Hur är det med svärtan? finns det nån "studs" i bilderna?

• Medlem
  • Lund
  • 2006-05-15 22:39

Det är väl rätt ok. Det bästa med boken är ändå just att man får bilderna i snyggt format dvs att du har bilderna i en bok detta överväger mycket. som jag skrivit tidigare så upplevs bilderna inte på samma sätt som på skärmen men det förklarar ju RGB -> CMYK. vad du menar med "studs" vet jag inte kan du förklara mer?

• Medlem
  • 2006-05-16 22:35

hehe med studs så menar jag nog...kontrast. Att det svarta e svart och att bilden inte upplevs "dassig" om det säger dig nåt

Jag har gjort en till bok förövrigt, men även det en present så jag har inget eget ex av den kvar. Men kvalite blev helt ok. Inte samma stuns som när man gör foton hos fototjänst (som t.ex. ProPrint), men det är ju inte samma papper å andra sidan.

En sak som jag efterlyser till iPhoto 7 är lite fler teman, det känns lite begränsat med det som finns där.

Jag har hört lite scräckhistorier om kassa leveranser. En jag känner berättade att han beställt ett gäng böcker och fått jaga Apple för att de glömt att leverera och när de levererade så kom inte alla.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-29 10:22

Skärpa för bildskärm = web?

Det brukar beskrivas två olika metoder att för skärpa, en för tryck och en för web. Vad är rekommenderad skärpa om man tittar på bilderna på datorskärmen/LCD TV i full storlek? Om man dessutom använder Ken-Burns effekt så bör ju bilden vara större än skärmens storlek. Jag vill inte förminska bilderna till en mindre yta eftersom bildspelsprogrammet ändå använder skärmens max-läge oavsett hur stor bilden är. Så hur bör jag förminska bilden för visning på skärm utan att den synliga kvaliteten sjunker? Jag har en Nikon D80 med 12 mpx och fotar i raw format. När bilderna är färdigredigerade brukar jag spara bilderna i två versioner, en för tryck och en för att se på skärmen. Tryck använder jag smart sharpen 100 / 1,0 och kvalitet 12 (ger ca 6-10 mb). För skärm använder jag smart sharpen 200 / 0,3 och kvalitet 4. (ca 0,4 mb) 300 ppi på båda. Skärmvarianten känns dock överskärpt. Jag gör inga individuella anpassningar på olika bilder utan använder standardvärden.

Hur bör jag göra?

Tacksam för råd.

Bevaka tråden