Jag har just bytt ut min kombinerade DVD/surround-förstärkare mot en reciver, en Andersson R1 från NetOnNet. http://www.netonnet.se/index.asp?iid=60456

Enligt deras sida finns det subwoofer-utgång men ingen lågnivå-utgång. Trots det så är det endast en lågnivå-utgång för sub på förstärkaren när jag packar upp den. Jag har kvar högtalare från min gamla anläggning och till den är det en passiv subwoofer som ju inte alls ska ha en lågnivå-utgång.

Deras support har nu svarat mig att jag ska koppla min sub på front-utgången istället. I manualen står det att "SW Preout" är en lågnivåport som ska användas till en aktiv subwoofer eller en passiv med en effektförstärkare (tillägg). Något sådan tillägg verkar inte finnas att skaffa.

Visst blir det ljud i subwoofern när jag kopplar den på frontutgången och det funkar ju bra i stereo. Men i 5.1 då...? Kommer jag inte att tappa massa basljud då?

Hur skulle ni tolka dessa specar:

Anslutningar:
• Subwooferutgång: Ja
• Lågnivåutgångar (Preout): Nej

Jag tolkar det som att den inte har lågnivåutgång. På supporten tyckte han att de kanske menar att det inte finns Preout för alla högtalare. Nu kan inte jag något om surround, men varför skulle man vilja ha en extern förstärkare i varje högtalare??? Det är ju en förstärkare man köpt.
Så enligt var jag tror så är det väl bara till en sub man brukar använda lågnivå...?

Finns det några "audiofiler" här som kan förklara hur man borde göra?