Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hur stort är itunes?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet sidor som berättar hur stort itunes är i %.

Alltså inte itms utan enbart itunes.

Och sen någon som har några länkar på recension på itunes (inte itms) gjorda av pc tidning.

• Medlem
  • Ale
  • 2006-01-01 04:53

2.5% typ?

Jag tror inte du kommer att få några vettiga svar förrän du berättar vad det egentligen är du vill veta.

Är det storleken på ditt musikarkiv du vill veta?

• Medlem
  • Borås
  • 2006-01-01 10:05

Jag tror att han vill veta hur många som använder iTunes. Jag tror Steve berättade det på sin Keynote i juni 2005.

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-01 15:07

Det borde vara en hel del, alla 75% iPodanvändare av den 7% stora musikspelarmarknaden i USA + Världens andra iPod-användare + Andra som vill ha en markandsledande spelare + Nästan alla macanvändare med OSX + De oldschool användarna jag fått switcha över från WinAmp till det fenomenala iTunes!

Självklart vill jag veta hur många som använder itunes av alla dator användare. Inte hur stort mitt musikbibliotek är.

Men finns det några siffror.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-01 18:55

Nej, men om vi säger att Apple har 3-4% av datormarknaden och iTunes finns även för Windows.
På Windows använder i stort sett ingen vad jag vet iTunes ifall dom inte måste (d.v.s ifall dom har iPod).
Andelen PC användare som har iPod vet jag inte hur stor den är, men tror faktiskt inte att den är speciellt stor, men är ju nästan garanterat över 3% iaf då jag gissar att större delen av OSX användarna faktiskt kör just iTunes. Någon här som använder nått annat för sin musik? Vad?

• Oregistrerad
  • 2006-01-01 22:28
Ursprungligen av ez0r4y:

Nej, men om vi säger att Apple har 3-4% av datormarknaden och iTunes finns även för Windows.
På Windows använder i stort sett ingen vad jag vet iTunes ifall dom inte måste (d.v.s ifall dom har iPod).
Andelen PC användare som har iPod vet jag inte hur stor den är, men tror faktiskt inte att den är speciellt stor, men är ju nästan garanterat över 3% iaf då jag gissar att större delen av OSX användarna faktiskt kör just iTunes. Någon här som använder nått annat för sin musik? Vad?

Det finns en hel del Win-användare som använder itunes för att de tycket det är den bästa musikspelaren. Enligt en högst ovetenskaplig undersökning uppskattar jag andelen till 4-7% av win-användarna. Om windows är installerat på ca. 94-95% av alla världens användardatorer och i stort sett alla mac-användare använder itunes borde väl andelen itunes-användare vara ungefär 10% av totalen?

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-01-01 19:18

Min dotter kör iTunes på sin IBM Laptop. Hon hamnar på rätt sida i statistiken.

Tror det är fler, skulle vilja säga att det musikuppspelningsprogram som har störst andel på PC-sidan är iTunes.
Kör det på mina PCs och nästan alla jag känner med.

• Medlem
  • Ale
  • 2006-01-02 13:30
Ursprungligen av hansfilipelo:

Tror det är fler, skulle vilja säga att det musikuppspelningsprogram som har störst andel på PC-sidan är iTunes.

Hoppas du skämtar.. Lite fler som kör Winamp/Foobar/WMP

Men finns det inga mer specifika siffror på detta.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-02 10:05

Visste faktiskt inte att iTunes var så stort på PC sidan o har rätt svårt o se varför.
Tycker iTunes är skit bra för OSX, men tycker d är riktigt kasst på PC vilket till stor del beror på sorteringen som känns lite anpassad för OSX. OSX har redan sin music mapp o sorterar alltid på det viset som standard, i Win har man gärna musiken sorterad på helt annat sätt o taggarna är sällan färdiga o så.
Kör hellre gamla hederliga WinAMP på PC faktiskt eller Wmp.

Hur många ipods har apple sålt? Eftersom Ipoden i princip kräver att man kör iTunes på sin hemmadator så lär ju de siffrorna gå hyfsat hand i hand. Sedan så används iTunes av väldigt många som har Mac, även om det självklart finns en del som väljer andra alternativ.
Sedan har vi ju en del Windows-användare utan iPod som tycker att iTunes är en bra musikspelare.

Sorteringen bestämmer man ju själv. Antingen låter man iTunes ta hand om det på sitt eget vis eller så hanterar man sin musik "manuellt" och sorterar sin musik i sina mappar efter eget huvud.

Nu är det enbart spekulationer - många pc användare jag har hört med kör inte itunes eftersom de tycker det är kass - de kör hellre Winamp och WMP.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-02 14:11

jag tror de flesta med Windows kör Windows Media Player. Varför? För att det är den som startar när du klickar på en musikfil om du inte installerat någon annan spelare. Andelen som bryr sig och installerar andra program är mer högljudd än stor.

Det jag förstått med pc versionen av itunes är att den bråkar en hel del.

Jag tror att man bör satsa på backup lösning när man gör musikspelare idag och att de är mer flexibla.

Jag förstår inte de som kör med att manuellt skapa lådor för musiken - chansen att något går förlorat finns där - om man ser framåt så blir då detta med backup på musiken än viktigare - risken att musik försvinner från disken är större än att ens cd skiva lämnar cd boxen.

Och trots allt köper man idag en skiva hos Apple för 90 kr - då måste det finnas något smart sätt att veta att man har backup.

Hör kanske inte hit mer än att jag inte förstår de som kör egen manuell musik mapps struktur. men men det är inte min ensak.

Men låt oss säga bland de som faktiskt bryr sig om vilket program de kör, tror jag fortfarande att iTunes har en stor andel. Vet inte speciellt många som kör annat än Winamp eller iTunes till PC. iTunes är bra för att det sorterar biblioteket på ett bra sätt och man får en smidig överblick. Winamp känns väldigt mycket plottrigare men sorterar musiken på samma sätt.

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-02 20:21

Det borde vara en hel del, alla 75% iPodanvändare av den 7% stora musikspelarmarknaden i USA + Världens andra iPod-användare + Andra som vill ha en markandsledande spelare + Nästan alla macanvändare med OSX + De oldschool användarna jag fått switcha över från WinAmp till det fenomenala iTunes!

1
Bevaka tråden