Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att tänka på vid köp av TV-kort ?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-01-01 11:41

Hej
Ska kicka igång min server här hemma (Windows)
Tänkte att jag skulle ha ett bra TV-kort så servern kan hantera all bild från antenn-uttaget.
Men jag har en dekoderbox från CanalDigital och blir osäker på hur det hela fungerar.

Måste man ha ett grafikkort med TV-ut för att få ut TV-bilden eller brukar TV-korten ha TV-ut ??
Skulle gärna ha det så att man kan skicka en bild till min tv i vardagsrummet men även skicka bild till min iMac i sovrummet.

Ni som har TV-kort, kan ni ge lite info tack

Nu ska vi se...

Grafikkortet måste ha tv-utgång för att man ska kunna skicka bilden till en tv-apparat. Alternativt så kan man använda en vga>tv-adapter, eller skaffa en tv med vga-in. (platt tv med andra ord). Det finns tv-kort med utgång men vad jag vet så är de först och främst till för de som redigerar film och vill ha tillbaka filmen till något analogt format (vhs, t ex).

Fattar jag rätt så vill du kunna se på tv på din iMac? Enda lösningen som jag kan komma på då är att streama från servern till macen. VLC ska klara detta, eller så får du skaffa ett tv-kort till den med.

Det dumma är att du har en box...

Om jag har greppat konceptet rätt så använder du en separat fjärr till boxen? Då kan du tyvärr bara få in en kanal åt gången genom tv-kortet, och så måste du byta med hjälp av just fjärren. Inge vidare smidig lösning med andra ord... Annars så är det bara att koppla in den, de allra flesta tv-korten har s-video eller kompositingång.

Om du känner för att lägga någon krona extra på tv-kortet så kan du ju köpa ett sånt med inbyggd satellitmottagare, så löser du fjärr-problemet. Om du hittar något smidigt sätt att få tv-kortet att byta kanal styrt via nätverket.

1
Bevaka tråden