Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dual-Core i iBook?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-01-01 20:32

Tror ni det kommer dual-core i iBook? Eller kommer dom spara det till Powerbookarna för att hålla isär dom lite? Eller kommer det kanske vara single-core i minstingen och dual-core i den större iBooken? Jag vill ju ha en mini-ibook med dual-core ju. Börjar bli lite orolig. Vad tror ni/har ni hört om saken?

• Medlem
  • Alvesta
  • 2006-01-01 20:49

Jag gissar på att det kommer sitta single-core i iBook och dual-core i PowerBook.

Verkar ju helt logiskt att dela upp det på det sättet.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-01-01 20:53
Ursprungligen av akesson:

Jag gissar på att det kommer sitta single-core i iBook och dual-core i PowerBook.

Verkar ju helt logiskt att dela upp det på det sättet.

Mm det är det jag är rädd för :(. En Powerbook är ju dessvärre knappast gratis. Men kanske kan man skrapa ihop till en 12" med lite tur. Det borde ju inte vara helt omöjligt att dom uppdaterar den den 10:e eftersom den itne fick någon uppdatering sist ju.

• Oregistrerad
  • 2006-01-01 21:42
Ursprungligen av xtimmyx:

Mm det är det jag är rädd för :(. ...

Som att vara rädd för att solen går ner på kvällen.

Självklart differentierar Apple Powerbook och iBook, annars vore det ju ingen vits med en billig enkel resp. en dyrare, bättre bärbar. Fanns det bara en modell av bärbar hade den garanterat varit dyr, snabb, lyxig och bäst på allt.

Ursprungligen av Johan Gunverth:

Självklart differentierar Apple Powerbook och iBook, annars vore det ju ingen vits med en billig enkel resp. en dyrare, bättre bärbar. Fanns det bara en modell av bärbar hade den garanterat varit dyr, snabb, lyxig och bäst på allt.

Jo, men eftersom det påstås ska komma två varianter av Yonah som båda är dual core, men den ena är enbart strömsnål medan den andra, som kommer lite senare, är inriktad på prestanda, så kan man ju tänka sig att iBooken får den strömsnåla och PowerBooken den kraftfulla (förutsatt att den fortfarande är strömsnål nog för en bärbar, men det är väl hela poängen med alla Yonah-modeller om jag förstått det rätt).

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-01-01 21:50

Jo men jag hade naivt nog hoppats att Apple skulle anse "Single-Core" vara för "primitivt" för en modern dator :P.

• Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-02 19:27

Jag gissar på dualcore i iBooken. Powerbook kommer att få försprång så småningom igen genom någon av de framtida processortyperna som intel har på gång.

Har läst att Conroe som den ska heta (som Adrian kallade Yonah prestanda) inte ska vara så strömsnål så den passar i bärbara. Yonah kommer alltså bara i en "vända" den 6 jan. Processorn som kommer senare heter Conroe och är för stationärt bruk. Därför blir antagligen iBook single-core och PB dual-core.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Har läst att Conroe som den ska heta (som Adrian kallade Yonah prestanda) inte ska vara så strömsnål så den passar i bärbara.

Näe, det var inte den jag menade. Jag menade Yonah fortfarande. Conroe är en annan processor. I alla fall är det så jag förstått det när jag läst om det. Kolla det här citatet:

ThinkSecret speculates that low-voltage 1.5GHz Yonah iBooks may see be announced in January, while "performance" Yonah procesors may come later in PowerBooks.

Merom kommer sitta i laptops efter det att Yonah blir "gammal".

Merom är en vidareutveckling av Yonah.

Ok... det finns lite olika toerier med så här ser det ut på macnytt.se.

Citat:

"Yonah kommer att finnas i versioner med en respektive två processorkärnor.

Conroe verkar inte längre komma under Q4 utan istället tidigare och redan i juli enligt senaste uppgifter. Detta är ingen strömsnål processor som är lämpad för bärbart bruk.

I övrigt från förra genomgången är det inte allt för stora skillnader. Klart är att bägge två har 65 nanometer tillverkningsprocess, vilket skall jämföras med de 90 nanometer som finns i bland annat senaste varianten av G5. Stora nyheten är snarare att lanseringsdatumen klarnat betydligt, vilket gör livet lättare för oss som är nyfikna på när de olika Mac-modellerna kommer få Intel-processor.

Det troliga är att Apple kommer att använda Yonah i alla datorer utom PowerMac och Xserve som sannolikt bör få Conroe. Yonah kommer i en eller två kärnor vilket ger Apple ett utrymme att laborera med tekniska specifikationer till kunderna. iBook och Mac mini med en kärna och PowerBook samt iMac med två kärnor som exempel - eller hur kommer Apple att göra?"

Detta måste i o f s inte betyda att Yonah bara kommer i en version dual-core men sättet de lägger fram det på talar för det. Själv tycker jag det vore klart kul med dual-core i iBook men jag är ganska skeptisk till att det kommer hända då speedbumpen från 1,33/1,42 Ghz G4 till en Yonah kring 2 Ghz med 65 nanometersteknik ändå är ganska stor.

1
Bevaka tråden