Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om beg. Mac

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-02 21:30

Hejsan, är ny här och funderar på ett köp av begagnad mac.
Det är så, att jag blivit intresserad av en äldre iBook G3 (snäckskalsmodellen)

Lite av specifikationerna:

466 mhz
64 mb ram
10 gb hd
den har även dvd-läsare och firewire.

Saken är den, att jag vet inte ens vad jag själv behöver. Kommer jag nånstans med det där?
Mer mac-erfaret folk än här finns nog inte, så jag tänkte att detta är rätt ställe att ställa frågan.
Är det bara skräp det där, eller duger det för nybörjare?

Mina främsta användningsområde kommer troligen att vara Musik, internet och text.

Tacksam för seriösa svar!
MVH

Om du ska använda gamla Mac OS 9, då fungerar det. Men om du vill använda Mac OS X så skulle jag hellre köra något annat. Den skulle helt klart behöva mer minne, vilket innebär en utgift för det.

I vilket skick är batteriet? Behövs ett nytt så är det åtminstone 1000 kronor som ett nytt kostar.

Skärmen fixar bara 800x600 vilket är lite väl lite idag. Hårddisken är på gränsen till för liten. Räkna med att behöva byta ut den om du vill använda Mac OS X.

Om du inte behöver en bärbar dator skulle jag föreslå en Mac Mini istället.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2006-01-02 23:55

Enligt mig är den inte mycket att ha om du vill pyssla med de saker du skrev. Den duger endast som en enklare skrivmaskin.

Satsa på en iBook med G4 eller snabb G3 och minst 512 mb ram om du vill få en bra Mac-upplevelse, så som den är tänkt att vara nu 2006, och inte som den var 1996.

Senast redigerat 2006-01-03 00:05
Ursprungligen av akesson:

Enligt mig är den inte mycket att ha om du vill pyssla med de saker du skrev. Den duger endast som en enklare skrivmaskin.

Satsa på en iBook med G4 eller snabb G3 och minst 512 mb ram om du vill få en bra Mac-upplevelse, så som den är tänkt att vara nu 2006, och inte som den var 1996.

Sitter själv med både en iBook G3 466Mhz med 576MB minne och en modern G4 Powerbook 1.33Ghz med 1.25MB skillnaden är inte så stor som man kan tro. Ibland är iBooken raskare än PBn. Och snäckskals-iBooken har mycket skönare tangentbord och klickknapp och blir dessutom inte lika varm.

• Oregistrerad
  • 2006-01-03 11:44

Okej, jag satsar nog då på något nyare och starkare.
Tack för era svar!

• Medlem
  • 2006-01-03 00:01

Håller med ovanstående. Leta upp en annan maskin som du kan köra OS X på, en vit iBook (G3 eller hellre G4) med minst 512 i minne och åtminstone system 10.3 (Panther) eller varför inte en stationär? Isf en G4:a av något slag.

Min rekommendation; Minst G4 - 512 MB RAM.

1
Bevaka tråden