Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var finns kommandona...?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-01-02 22:03

Är det ngn snäll själ som kan hjälpa mig att hitta alla de "smarta" kommandon man ska använda sig av när det jävlas? Isf ska jag skriva ut dem och spara dem på ngt fiffigt ställe den här gången... Tänker närmast på det där att starta så man får upp alla tillgänliga system på diskarna t ex...
Problemet är ju att om man sitter med en "låst burk" så kommer man heller inte ut på nätet och kan få hjälp med problemlösningarna. Idag lyckades jag "slinta med musen" och starta om med en OS 9.0.4 som låg och skräpade!!!!!!!(Det var väl ca 12-13 år se'n den var i bruk?) Hamnade i någon slags moment 22 situation, innan jag vågade mig på att "göra tvärs om" mot vad dialogrutan gav besked om. Det visade sig vara enda sättet att hitta CD'n med Tigern på...
Tacksam för länktips!
Hasse

Håll ner alt-tangenten när du startar om. Då får du upp de tillgängliga systemen.

Hjälpen finns på din dator redan:

Finder -> Hjälp -> Mac Hjälp -> sök på "kortkommandon starta" -> klicka på "Kortkommandon för start av datorn"

Där finns ett gäng bra kommandon. Som hur man förhindrar automatiskt inloggning, hur man matar ut en CD under uppstartat, hur man startar från CD, tvingar start i OS X, startar i säkert läge osv.

• Medlem
  • 2006-01-03 13:39
Ursprungligen av TZW:

Fungerar en sådan här intern länk för Hjälpvisning för alla?

Öppnar hjälpvisning under "Mac Hjälp" men inte "kortkommandon". 10.2.8

Ursprungligen av SirN:

Öppnar hjälpvisning under "Mac Hjälp" men inte "kortkommandon". 10.2.8

Ah - upptäckte att det blev så om jag stängde ner Mac Hjälp emellan. Tog bort mitt inlägg, men du hann svara.

1
Bevaka tråden