Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

pc-hårddisken med ? i filnamn

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag har idag tagit ur en 120 Gb-hårddisk ur min PC som jag så gott som skrotat och lagt hårddisken i en kabinett och kopplat till macen.
nu har vissa filnamn förändrats till t ex "packv?" när den heter "packväska" och när man klickar på den visar den bara en grå ikon med grön text "exec" och när man läser vid typ, står det: "unix-körbar fil" på alla dessa med frågetecken i filnamnet. förmodligen i dom filerna som döpts med å, ä, ö, é, osv.
det händer inget när jag dubbelklickar på dom.

varför blev det så här?
är filerna korrupta/oanvändbara?

men dom andra fungerar fint.

och kan jag nu i macen "formatera" "pc"-hårddisken och börja lagra på den via macen?

tacksam så klart för svar!

• Medlem
  • Solna
  • 2006-01-02 23:02

Förmodligen är det problem med att PC:n (Windows snarare) och Macen använder olika teckensystem (ISO-8859-1 vs Unicode om jag minns rätt) i sina filsystem. Inget som inte löser sig när du formaterar, med andra ord.

Vill du spara filerna innan du formaterar disken får du vänta på nästa som svarar. Jag tror knappast filerna är trasiga i sig, utan det är bara namnen som är ogiltigt kodade för OS X.

ok. väntar med spänning.
tror säkert att det är som du säger angående kodningen i pc resp. mac.

frågan angående formatering var snarare om jag i macen kan formatera hårddisken för att få den ren och börja om från scratch att lagra på den?
alltså inget angående frågetecknen i filerna.

Det var windows 2000 på den gamla pc:n eller hur?
Det är inget fel på filerna, bara lite inkompatabilitetsproblem mellan osx och win2000. Döp om filerna utan åäö och det funkar (om du på något sätt kan plugga in den i en pc igen), alt. bränn ut på dvd/cd från en pc då får du automatiskt kompatibel formatering. Har inte hittat någon vettig lösning på det när du väl ser filerna i mac:en (har levt med det där problemet några år om man säger så).
Om du formaterar om hårddisken så kommer det inte vara några problem alls.

Är ingen datatekniker men trial and error har funkat hittills

Micke Hagström

Senast redigerat 2006-01-03 00:10

[QUOTE="hagstrom"]Det var windows 2000 på den gamla pc:n eller hur?

Om du formaterar om hårddisken så kommer det inte vara några problem alls.

nej, det var xp i pc:n.

det var inte så många filer som hade ?-problemet så jag skippar att koppla in den till pc:n igen men bra att jag fick veta hur jag ska göra om jag ändrar mig.

skönt att det bara är att formatera sen!

tack för svaren!

1
Bevaka tråden