Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

matat ut extern enhet - hur aktivera igen?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej!

när man aktiverat ett minneskort eller en extern hårddisk t ex, så kommer ju dessa upp på skrivbordet som ikoner. sen när man matat ut dessa försvinner de...förhoppningsvis...om inte den snurrande badbollen dyker upp och hänger allt så att man får switcha off+on datorn med knappen (har hänt mig flera gånger).

men! hur aktiverar jag den utmatade enheten igen? om jag nu ångrade att jag matade ut den. måste jag stänga av den externa hårddisken eller ta ur minneskortet ur kortläsaren och sedan in med det igen för att de ska dyka upp på skrivbordet? eller finns en någon genväg på något sätt för att aktivera dessa igen?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-03 12:57
Ursprungligen av annelito:

hej!

när man aktiverat ett minneskort eller en extern hårddisk t ex, så kommer ju dessa upp på skrivbordet som ikoner. sen när man matat ut dessa försvinner de...förhoppningsvis...om inte den snurrande badbollen dyker upp och hänger allt så att man får switcha off+on datorn med knappen (har hänt mig flera gånger).

men! hur aktiverar jag den utmatade enheten igen? om jag nu ångrade att jag matade ut den. måste jag stänga av den externa hårddisken eller ta ur minneskortet ur kortläsaren och sedan in med det igen för att de ska dyka upp på skrivbordet? eller finns en någon genväg på något sätt för att aktivera dessa igen?

när det gäller externa enheter - tror jag att du måste i med dom igen, när det gäller skivavbilder som du tankat hem i samband med en .dmg fil så kan man bara dubbel-klicka på dom igen

/Tangen

Du kan också göra det via Skivverktyg om jag minns rätt.

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-03 14:27
Ursprungligen av Adrian B:

Du kan också göra det via Skivverktyg om jag minns rätt.

Det brukar gå bra, under förutsättning att enheten syns i Skivverktyg.

• Medlem
  • Växjö
  • 2006-01-09 12:43

Jag har en annan fråga gällande detta:

När jag har matat ut min externa hårddisk så går den ner i vila eller nåtgot liknande, men stängs ju inte av. Måste jag stänag av hårddisken helt eller räcker det med att matar ut den för att jag skall kunna dra ut sladden?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-09 13:21
Ursprungligen av Hallon:

Jag har en annan fråga gällande detta:

När jag har matat ut min externa hårddisk så går den ner i vila eller nåtgot liknande, men stängs ju inte av. Måste jag stänag av hårddisken helt eller räcker det med att matar ut den för att jag skall kunna dra ut sladden?

Du kan dra ut sladden. När en extern hårddisk är utmatad sker ingen filskrivning/läsning oavsett om den är på eller inte.

Det ska räcka, när man har matat ut den så skriver/läser ju inte datorn till/från den längre.

• Medlem
  • Växjö
  • 2006-01-14 16:01

Apropå externa enheter, vad finns det för externa dvd-brännare till mac? Dom jag har kollat på står inget om att dom är kompatibla till mac os x, bara windows.

Ursprungligen av INXS:

Apropå externa enheter, vad finns det för externa dvd-brännare till mac? Dom jag har kollat på står inget om att dom är kompatibla till mac os x, bara windows.

Ja, det är en fråga jag också ställt.

Jag har prövat med en usb>ide-adapter och en brännare som egentligen ska sitta i en stationär (en nec tror jag, kostade runt 500 kr på netonnet) och toast hittade den i alla fall. Kunde inte pröva den eftersom jag inte hade några tomma dvd-skivor hemma.

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-20 11:25

Jag har en som heter sålunda: LACIE D2 DVD±R/RW DOUBLE LAYER 16X EXTERN FW/USB2 som funkar perfekt på Macen. Både med Toast och Apples grejer. Kostar ca 1 200 kr inkl moms.

1
Bevaka tråden