Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lättare för folk att ladda upp filer till mig

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-03 18:42

Hej!

Finns det nåt bra sätt/program att möjliggöra så folk enkelt kan ladda upp filer till min dator?

Att skapa en ny användare och starta ftp känns inte helt tryggt då man enkelt kan göra cd .. och gå in i andra konton och i vissa fall läsa/ladda ner filer. Provade nyss och jag kom åt .profile och några filer till utan problem. Dessutom exponerar jag ju inloggning av mina vanliga konton för intrång och måste hålla dessa lösenord riktigt bra.

Några förslag?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-03 19:46

KDX på www.haxial.com är grymt och krypterat. Nackdel att du får dras med 120 sekunder uppstarttid på klienten ifall du inte betalar för programmet. Servern är gratis att använda. Allt är enkelt o smidigt att installera o ordna konton. Du kan också ställa in bandbredd åt användarna i olika kategorier. Chat o telefon finns också. Framförallt så skickar och hämtar du filer snabbt.

• Oregistrerad
  • 2006-01-03 23:05
Ursprungligen av d-bug:

Hej!

Finns det nåt bra sätt/program att möjliggöra så folk enkelt kan ladda upp filer till min dator?

Att skapa en ny användare och starta ftp känns inte helt tryggt då man enkelt kan göra cd .. och gå in i andra konton och i vissa fall läsa/ladda ner filer. Provade nyss och jag kom åt .profile och några filer till utan problem. Dessutom exponerar jag ju inloggning av mina vanliga konton för intrång och måste hålla dessa lösenord riktigt bra.

Några förslag?

PureFTPd Manager är en gratis ftp server, skapa ett public konto och en uppladdningsmapp som du låser avändaren till, så han inte kommer åt resten av datorn.

Jag har just installerat PureFTPd Manager och skapat ett konto som heter magnus med lösen. Alla inställningar är defaulta. Vad skall magnus skriva i sin webbläsare (ftp:// ip-nummer ) för att frågan om användarnamn och lösen skall komma upp?

• Medlem
  • 2006-01-19 17:59
Ursprungligen av d-bug:

Att skapa en ny användare och starta ftp känns inte helt tryggt då man enkelt kan göra cd .. och gå in i andra konton och i vissa fall läsa/ladda ner filer.

Det går att åtgärda utan problem;
Skapa filen "ftpchroot" i "/etc", där du sedan lägger till de användarnamn som inte ska kunna gå nedanför sin hem-mapp.

1
Bevaka tråden