Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avinstallera Tigern?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-01-04 09:57

Hej, någon som vet hur man gör en "komplett" avinstallation av Tigern?
Skulle vilja ta bort den helt från en av mina hårddiskar och använda utrymmet till ngt annat...
Har inte hittat ngn info om hur man gör, inte i dokumentationen till Tigern och inte hos Apple.
Någon som vet? Tacksam för tips!

/Hasse

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-04 10:04

Vill du blåsa bort ALL data från disken?
Stoppa i installlationsskivan, välj DiskUtility från menyn överst och formatera om skivan.

Vad vill du köra istället? OS9? 10.3 ?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-04 10:35
Ursprungligen av Johan S:

Vad vill du köra istället? OS9? 10.3 ?

Han/hon vill nog inte köra nått överhuvudtaget utan använda skivan för datalagring.

I så fall tar man bara bort mapparna System, Bibliotek (Library på engelska) och Användare (Users på engelska). Svårare än så är det inte. Observera dock att alla hem-kataloger som funnits i systemet du tar bort finns i mappen Användare. Kolla därför igenom där om det finns något du vill spara.

Ja.. så länge det inte är en tiger som för närvarande används så är de ju bara att dra mapparna ovan till papperskorgen.

Efter som det uppenbart inte är tal om att sopa rent själva uppstarts disken så är det bara att kasta den obehövliga diskens innehåll i papperskorgen och tömma den.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-04 13:59

Observera att Tiger även består av ett antal dolda mappar som inte syns i Findern. Har du inget du vill spara på disken föreslår jag att du följer Danne V:s tips.

• Medlem
  • Huddinge
  • 2006-01-04 15:32

Jo, grejen är att vill ta bort allt som har med Tigern att göra på den aktuella disken. (Var "tvungen" att installera den tillfälligt för av lösa problem med att hitta startskiva...)
Kvar på den vill jag bara ha system OS 9.2.2 och dokument. Om man skickar mappar med det innehåll som nämnts ovan till papperskorgen så har jag en misstanke om att det likt förbaskat kommer ligga kvar Tigerrelaterade filer och drälla någonstans... Till programvaror brukar det väl finnas instruktioner om hur man avinstallerar fullständigt om jag inte minns fel...?

Har du OnyX? Om inte, ladda hem och använd det. Välj där att visa alla dolda filer och mappar. Därefter öppnar du volymen som du vill ta bort Tiger från och tar bort alla mappar och filer som inte borde vara där.

1
Bevaka tråden