Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filserver för mindre reklambyrå.

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lerum
  • 2006-01-04 17:12

Just nu står vi inför valet och kvalet vid köpet av en server till den reklambyrå jag jobbar på. Hittills har jag fått lite olika förslag från försäljare och vänner tyvärr rätt motsägelsefulla. Inte heller blev jag så mycket smartare efter att ha sökt i forumet här.

Vi kommer i första hand använda vår filserver att arbeta mot (som en extern disk). I dag är vi 2–3 användare men kommer antagligen ligga runt 4-5 användare inom ett år. Vi som i första hand kommer att belasta filservern sitter med Adobe CS2 och allt som hör till i form av tunga bilder, flera dokument öppna samtidigt osv.

Anledningen till serverinköp är att vi först och främst behöver en bra lösning för att kunna jobba mot samma filer. Men också för att få en bra backuplösning.

Så vad tycker ni vi har för alternativ. Är det en Xserve vi behöver eller räcker det med en PM? Och vad för typ av hårdvara skall vi skaffa?

Finns det någon fördel med server som vi inte tänkt på som vi bör utnyttja och ta med i beräkningen vad det gäller serverns bestyckning.

Var köper man med fördel sin apple server i Göteborg?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-01-04 17:24

Du kan köra på en beg PowerMac G4, den har - förutom kapaciteten - även FW-kontakter för backup på extern hårddisk. Den interna disken kan dock behöva bytas ut, av både utrymmes- och funktionsskäl.

Jag sitter på en reklambyrå, och vi är drygt tio personer som jobbar mot en sådan server. Det funkar klockrent.

Edit: intern disk

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-04 21:26

PowerMac G4 + OSX server borde lösa era behov.
Bygg ut med nya interna diskar + tape bandare (min personliga åsikt är att det är bättre att ta bakup till band).

Alternativt så borde nu kunna hitta en Xserve G4 beggad, men då behöver ni ett Rack att montera den i
och bandare (jag vidhåller backup till tape)

En nackdel med att köra Xserve är att den låter som om kriget kommit. Har man ett ljudissolerat rackskåp är det ju dock inget problem.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-01-04 21:38

Kanske offtopic:

Varför är band bättre än disk för backup? Jag trodde band var sämre därför att:
- det tar lång tid att göra backup
- det tar ännu längre tid att hämta info från band
- banden slits snabbare än disk
- banden rymmer mindre än dagens diskar
- diskar är billigare per mängd data

Som sagt, detta är vad jag fått förklarat. Jag förespråkar inte diskar av princip.

Ursprungligen av filuren:

Kanske offtopic:

Varför är band bättre än disk för backup? Jag trodde band var sämre därför att:
- det tar lång tid att göra backup
- det tar ännu längre tid att hämta info från band
- banden slits snabbare än disk
- banden rymmer mindre än dagens diskar
- diskar är billigare per mängd data

Som sagt, detta är vad jag fått förklarat. Jag förespråkar inte diskar av princip.

Instämmer. Har jobbat på ett ställe där vi höll på mkt fram och tillbaka från backup-band. Har sällan varit så irriterad.

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2006-01-04 23:19

Med dagens priser på hårddiskar ser jag små fördelar med att köra band-backup. Har själv ett par gamla bandstationer stående sedan ett par år. Ångrar inte alls att de pensionerades.

Men svar på frågan som ställdes inledningsvis är annars att du väljer så snabb server som du har råd med. PM G4 av färskt snitt kommer att funka utmärkt bara hårddiskarna är stora och minnet rikligt, helst en gigabyte. Ännu bättre blir det förstås med en G5.

Allra bäst blir det med en Xserve som har dubbla nätverkskort. Den kan alltså ställas med ett nätverkskort ut mot internet och vara er webserver och andra nätverkskortet mot interna nätet. Samtidigt kan den vara er mejlserver, ftp etc. Detta är förstås det dyraste alternativet. Och så bullrar det som sjutton plus att servern alstrar mycket värme. Det går inte att gömma Xserve i ett välisolerat förråd och tro att den klarar sig. Det blir fort för varmt.

Lösningarna med G4 eller G5 kan du däremot ställa bakom ryggen utan att störas av dem (såvida du inte valt den berykade G4-lövblåsen...)

  • Medlem
  • Lerum
  • 2006-01-05 15:29

Tack för alla svar, några frågor uppkommer dock.

Vi skulle kunna satsa på en Xserve men varför egentligen? Jag får känslan av att det är lite granna som att slänga pengarna i sjön när man läser vissa inlägg. Är det overkill för en byrå på under tio personer att ha en Xserver eller kan man motivera det på något sätt?

Som sagt, det rör sig inte om pengabrist i första hand, men en onödig utgift är alltid en onödig utgift. För vem vet, när vi är så stora att vi vuxit i vår Xserve kanske den i sin tur är för trött för att hantera den tidens applikationer eller vad det nu kan vara.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-01-05 15:49

Hej Makkan. Om Xserve är overkill eller inte, är jag kanske inte rätt person att svara på då jag själv inte har någon sådan. Vad jag däremot kan säga är det jag sa förut. En G4 av senare modell räcker utmärkt.

Ni kan ju alltid börja med en sådan, och sedan uppgradera hårdvaran. Alla serverinställningar ska tydligen gå att spara i en config-fil, så det enda som skulle behövas vid ett nyköp är installation av OS X Server samt trolla in config-filen. Någon annan kan säkert fylla på eller rätta mig.

En xerve kan så mycket mer än bara fildelning. Så är det bara fildelning ni ska ha den till så köp en PM G4/G5 tryck i snabba diskar och internminne så lär ni klara er alldeles utmärkt.

Ni kommer föra stora dokument mellan er och servern och vill då ha största möjliga prestanda.
Se till att köra gigabit ethernet, kräver även snabba klient hårddiskar, om man ska få till hela kedjan och en gigabit switch.

Det jag sedan skulle titta Link Aggregation men då måte du ha en switch som fixar det.
Samt två nätverkskort i servern. Det för att ytterligare öka nätverkshastigheten från servern eller snarare så att flera kan skriva med fulhastighet mot servern samtidigt.

Till själva servern skulle jag välja detta:
Internt: 2x80 Gb med system på.
Externt via FW800/FW400 ett SATA RAID chassi för maximal säkerhet.
Med Gb diskar i hur stora vet jag inte, det är erat behov som styr.

Som backup skulle jag välja en internet backuplösning.

Jag har gjort ett antal uppsättningar för mindre byråer och detta är ungefär hur jag gjort. Både med och utan xserve.

Jag hade satsat på en Powermac G5 i stället för en begagnad G4 av anledningen att; den håller längre, inget momsavdrag om man köper beg., den låter mycket mindre och sen är den bra mycket snabbare.

Sen skulle jag köpt en Wiebetech-docka som man sedan har tre-fyra slädar med sata-diskar i och ett roternade schema. Då är all data 100% säker (man förvarar de andra hårddiskarna smart när de inte är i dock:an smart), inte speciellt dyrt och snabbt

Förresten, Macforum är störst i Göteborg

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-01-25 16:29

Nåja, diskar kan verka billigare i början. Men ska man säkerhetskopiera stora mängder data är fortfarande band billigast. Har en polare som jobbar på ett _stort_ företag. De har 2 bandrobotar. Den största tar 3000 band åt gången! Även om det bara är 20GB-band så är det ändå 60TB som skall tas om hand. Kom inte å säg att det blir billigare med diskar...

Men det är skillnad på stora och små företag... en bandrobot som tar 3000 band kostar in 1200 kr.

Bollman, hur satans mkt kostar inte ett par bandrobotar? Dessutom tar det grymt lång tid att få fram information från en sådan bandbyggnad = lång återskapningstid = tid =pengar. Njea, inte i dag - för typ 4 år sedan.

Eftersom jag bär hem våra backup:er varje vecka så känns det som att ett band väger mycket mindre än en hårddisk. Nåja, kanske inte mycket mindre än en 2,5:a, men jag har inte sett så många slädlösningar för sådana diskar eller är det någon som har några förslag?

Om man ska ta sin kritiska data off-site, och det bör man, är band ganska praktiska trots allt.

Ursprungligen av Hendrix:

Eftersom jag bär hem våra backup:er varje vecka så känns det som att ett band väger mycket mindre än en hårddisk. Nåja, kanske inte mycket mindre än en 2,5:a, men jag har inte sett så många slädlösningar för sådana diskar eller är det någon som har några förslag?

Om man ska ta sin kritiska data off-site, och det bör man, är band ganska praktiska trots allt.

Det med storlek och vikt är iofs sant - så länge man inte har så jättemycket data. Ska man helt plötsligt ta med sig 4-5 band eller mer så blir det lite jobbigare. Jag tror man kan summera det så att; visst finns det tillfällen då band också lämpar sig men överlag är nog en hårddisklösning att föredra.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-01-26 01:17
Ursprungligen av Hendrix:

Eftersom jag bär hem våra backup:er varje vecka så känns det som att ett band väger mycket mindre än en hårddisk. Nåja, kanske inte mycket mindre än en 2,5:a, men jag har inte sett så många slädlösningar för sådana diskar eller är det någon som har några förslag?

Om man ska ta sin kritiska data off-site, och det bör man, är band ganska praktiska trots allt.

Du har rätt i sak, men man behöver inte ta hem backupen. Vi har löst det genom att på ett närbeläget postkontor hyra en postbox som är spärrad från "personalsidan". Promenad till och från posten med en hårddisk under armen är en baggis. Vi hämtar ju åndå posten i samma lokal.

Visst, allt är relativt - men detta kanske är en lösning som skulle passa flera.

Eller så fixar man backup över internet och skickar datan till någon annan server någonstans.
För band som flyttas från lokalen skyddar även mot brand och stöld, vilket hårddisk backup inte gör.

Men RAIDade diskar och backup över internet anser jag vara rätt toksäkert (speciellt när backupen hamnar i ett bergrum på hemlig ort med ftp login).
Samt att det är blixtsnabbt att läsa tillbaka.
Visserligen kräver det lina minst 10 Mbit om man ska kopiera mycket data.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-01-26 09:42
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Eller så fixar manbackup över internet och skickar datan till någon annan server någonstans.
...

Det är ju ett mycket intressant alternativ. Vad kostar en sådan tjänst, och vem/vilka erbjuder detta?

Jag tar detta via PM.

1
Bevaka tråden