Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Nya" grafikkort i nyaste G4'orna

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det går att välja Radeon 9700 PRO som extrautrustning i nya G4´orna.
Det står available soon men i alla texter är det det dom skriver om.

Ett sånt vill jag ha!!!!

Men jag kan inte hitta ngt om dom korten på ATI´s hemsida (inte för Mac iaf).

Fram för fler grafikkort till Mac !

- Slice -

Kortet är väl identiskt med pc-varianten, tror du inte?

Troligen inte.

Sitter just och spyr galla över ATI på ett annat forum.

5 000:- för ett grafikkort är ju hutlöst.
Dessutom så har det "bara" DVI och ADC ut så man måste ha en konverter om man inte kör med platta skärmar.

(men jag skulle allt bra gärna ha ett ändå!)

- Slice -

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-28 15:59

Det är DVI och ADC på ALLA ATi kort på nya maskiner. Du får med en DVI -> VGA konverter. ADC -> VGA får du dock står för själv.

Det är ju skitbra att man får ADC + DVI så du har möjlighetetn att köra dubbla digital/plattaskärmar. Att Apple inte skickar med en ADC -> VGA och/eller ADC -> DVI kan ju diskuteras.

5 000 kr för ett grafikkort är ganska mycket, men kortet är det snabbaste på marknaden; i vissa fall dubbelt så snabbt som ett GeForce4 Ti på 3D-spel. Lägg till att ATi generellt är bättre kort än nVidia också (avlastar processorn mer vid DVD-uppspelning, ger bättre kvalité vid DVD-uppspelning, har bättre bild allmänt etc.)

På PC-sidan kostar kortet c:a 4400 kr om du ska har 128MB RAM, dual DVI m.m (du får TV-ut också). Ett Radeon 9000 Pro går på 169 dollar för Mac. Du få betala 300 dollar extra för ett Radeon 9700 Pro, vilket betyder en totaltkostnad på c:a 469 dollar (runda svängar 4700 kr). Alltså är Radeon 9700 Pro för Mac i vart fall inte överprissat (Radeon 8500 var mkt värre när det kom, speciellt i Sverige).

Eric -

Jag håller med dig fullt ut!

Det är bara det att det aldrig kommer så att man kan köpa.
Plus att det är ruskigt mycket pengar för ett grafikkort.

(vill fortfarande ha ett !)

- Slice -

• Oregistrerad
  • 2003-01-29 00:09

En liten prisjustering bara. För med dagens dollarkurs (ca 8.60 SEK) hamnar priset snarare rund 4000 än 4700. Inte så dyrt?

• Medlem
  • Piteå
  • 2003-01-29 09:33

Så om jag ska beställa till ett sånt till nydatorn så måste jag även beställa en converter för att köra på en vanlig vga skärm? så jekla jobbigt!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-29 10:15

Jörgen: Du glömmer nog att lägga till skatt (som alla andra gör när de jämför svenska mot amerikanska priser).

Radeon 9700 tillägg + Radeon 9000 Pro pris:
$300 + $169 = $469

469 x 8.6 = 4033 kr

Lägg till moms:

4033 x 1,25 = 5042 kr

Så priset ÄR 5000 kr, men det är inget direkt överpris. Kostar liknande summa på PC-sidan som sagt.

Gadd: Nej, du behöver inte beställa adapter om du ska köra EN VGA skärm. Du får med en DVI -> VGA konverterare så det är bara att köra på. Det du INTE får med är en ADC -> VGA konverterare, så om du vill köra TVÅ VGA-skärmar får du skaffa en adapter, ja.

Från Apples site:
Hardware accessories
All models include Apple Pro Keyboard, Apple Pro Mouse, USB keyboard extension cable, DVI to VGA adapter, modem cable.

Eftersom kortet har dubbla digitala utgångar så blir det dyrare, tyvärr. Men det är jäkligt bra att ha den möjligheten senare när TFT-skärmar kommer ner lite mer i pris.

Men, jag håller med om att kortet är dyrt. 5000 kr för ett grafikkort är mycket. Du kan få en mindre PC för det... Å andra sidan så är det TOP-OF-THE-LINE kort vad gäller prestanda och funktioner. GeForce 4 Ti kostade en arm och ett ben när det kom också.

• Medlem
  • Hammarö
  • 2003-01-29 23:07

Detta har inget med de nya grafikkorten i macarna att göra. Men spana in Toms Hardware (www.tomshardware.com) och deras recension av Geforce FX. Han har spelat in ljudet på fläkten till det kortet och jämfört med ett Radeon 9700-kort.

Och så säger folk att Powermacarna låter mycket

1
Bevaka tråden