Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Synca iTunes i två dator.. men inte MP3-filerna

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2006-01-05 22:06

Hej,

Tänkte att jag skulle få ordning på mitt iTunes-bibliotek.

I min Powebook tänkte jag ha iTunes, samt i min iMac. Låtarna tänkte jag ha i iMac:en där det finns plats.

Har försökt att hitta ett program som gör det möjligt att hålla samma iTunes-katalog på datorerna, men inte att kopiera låtarna till Powerbooken. Om jag gör förändringar i din ena Itunesdatorn så skall dessa förändringar slå igenom i den andra datorn.

Det närmaste jag kom i mitt letande var SyncOtunes, men detta program ville oxå kopiera filerna, så att det var samma filer i båda datorerna (det ville inte jag).

Är det någon som kanske har några fiffiga ideer hur man löser detta problem??

/Bernt

Räcker det inte med slå på Music Sharing på iMacen och sen strömma låtarna till PB:en?

I övrigt är jag rätt övertygad att det du vill inte är så lätt genomfört. Skulle ju kräva att du använder samma iTunes library-fil på bägge datorerna.

Och hur hade du tänkt att du skulle komma åt låtarna på PowerBooken från iMacen?

• Medlem
  • Nynäshamn
  • 2006-01-05 22:19

Då kan jag spela låtarna.. helt sant.

Men jag vill helst sitta och arbeta med informationen, bilderna etc från min Powerbook. Sedan så kan jag synka ned låtarna i min iPod, från Powerbooken. Alla låtarna ligger på en lös LaCie hårddisk som är ansluten till iMac:en

Ofta är iMac:en upptagen med andra familjemedlemmar som vill poppa eller helt enkelt spela spel på iMac:en så den kommer jag inte åt.

• Oregistrerad
  • 2006-01-05 22:34

Fildela den lösa disken på iMacen där du vill ha ditt iTunes-bibliotek. Montera disken ifrån din pb via nätverket. Spara iTunes-biblioteket på den delade disken. Se till att iTunes har den nya sökvägen i sina inställningar. Då har du låtarna på iMacen men måste montera disken om du vill spela dem på din pb.
/Eglon

• Medlem
  • Nynäshamn
  • 2006-01-06 16:57

Suveränt!!

Jag provade nyss och flytta ITunes biblioteket på iMac-datorn, inkl XML-filen. i iTunes har jag pekat ut LACIE Disk:Musik: som aktuellt bibliotek.

Trots det så sparas det en ny iTunes XML-fil i gamla lokala Musikbiblioteket, och självklart läser iTunes från den bibblan istället för den som ligger på LACIE Disk:Musik:

Vad gör jag för fel?

Ursprungligen av berntm:

Suveränt!!

Jag provade nyss och flytta ITunes biblioteket på iMac-datorn, inkl XML-filen. i iTunes har jag pekat ut LACIE Disk:Musik: som aktuellt bibliotek.

Trots det så sparas det en ny iTunes XML-fil i gamla lokala Musikbiblioteket, och självklart läser iTunes från den bibblan istället för den som ligger på LACIE Disk:Musik:

Vad gör jag för fel?

Skapaade du länken när itunes var avstängt? Det är ett alias på mappen "iTunes" på din Lacie-disk du ska göra (behövde iaf jag göra för att det skulle fungera). För att kunna redigera biblioteket från båda burkarna bör du ha "keep itunes in my folder organaized" ikryssat, vet inte varför en jag tror det har med rättigheter att göra. ANtar att du har gett båda burkarna rättighet att redigera filerna...

• Medlem
  • 2006-01-06 17:06

När det gäller iTunes biblioteks-filer (xml-filen + "itunes library") så kan dessa inte läggas på annan plats, endast "biblioteket" med källfiler kan flyttas. Vad du får göra är att ersätta original-filerna i användar-mapparna med ett alias till filerna du lägger på den externa disken.

• Medlem
  • Nynäshamn
  • 2006-01-06 18:33
Ursprungligen av SirN:

När det gäller iTunes biblioteks-filer (xml-filen + "itunes library") så kan dessa inte läggas på annan plats, endast "biblioteket" med källfiler kan flyttas. Vad du får göra är att ersätta original-filerna i användar-mapparna med ett alias till filerna du lägger på den externa disken.

Där satt den!! Det var aliaset som fattades.
Många tack, alla som hjälpte till och komma imål!

/Bernt

1
Bevaka tråden