Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.2.8 till 10.4.3 ?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-06 20:51

Kan man / bör man uppdatera från 10.2.8 till Tiger?
Jag har en iBook inköpt i maj 2002 och har fått höra från Applestore (nån engelsman svarade i telefonen) att det inte går eftersom jag inte har Firewire. Enligt Macoteket bör jag ha det. Hur ser man om man har Firewire?

Ursprungligen av ushuaia:

Kan man / bör man uppdatera från 10.2.8 till Tiger?
Jag har en iBook inköpt i maj 2002 och har fått höra från Applestore (nån engelsman svarade i telefonen) att det inte går eftersom jag inte har Firewire. Enligt Macoteket bör jag ha det. Hur ser man om man har Firewire?

Leta efter ett firewire-uttag på baksidan eller någon av sidorna av din dator. Leta efter uttag som som verkar vara gjorda för såna här eller såna här kablar. Alternativt, leta efter firewiresymbolen: Denna

Och angående din fråga, jag tycker absolut du ska uppdatera till Tiger - enligt Apple själva har OSX blivit snabbare för varje uppdatering (vilket jag själv inte vet, eftersom jag bara använt Panther och Tiger), men det finns en hel del trevliga funktioner som du går miste om i 10.2.8, som du hittar i Tiger.

Backa upp din hemmapp först bara, sen tror jag inte du kommer ångra att du installerat Tiger!

Hoppas det var till nån hjälp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-06 22:32
Ursprungligen av disposable:

Leta efter ett firewire-uttag på baksidan eller någon av sidorna av din dator. Leta efter uttag som som verkar vara gjorda för såna här eller såna här kablar. Alternativt, leta efter firewiresymbolen: Denna

Aaah. Japp, jag har två uttag märkta med den symbolen. Dessutom står under "Enheter och skivor" i "Apple Systeminformation" att inga FireWire-enheter är anslutna (bör ju betyda att det _går_ att ansluta).
Varför måste man ha FireWire för att använda Tiger?

Ang dvd-spelare: det finns. Har jag använt sen jag skaffade burken.

Tackar för info!

/ushuaia.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-06 22:33

Följdfrågan blir förstås:

Var köper jag Tiger billigast?

Alla iBook från 2001 har Firewire. Däremot är det inte säkert din har DVD-spelare som också krävs för att kunna installera. Tiger levereras bara på DVD-skiva. Tror det där utbytesprogrammet man skickade in DVD-n och fick CD-skivor mot betalning är slut.

iBook från 2002 bör väl ha DVD, Kollla under äpplet: Om den här Datorn och Visa Info.

Är du student? Isf köper du för halva priset om du har CSN/Meceant-kort eller för 795kr om du studerar där man inte får nåt av tidigare nämnda korten.

Annars är det 1195kr som gäller.

Alla Applebutiker har Tiger,
http://www.apple.com/se/

1
Bevaka tråden