- Gäst
- Oregistrerad ●
Nja, den blir mer känslig. Det är riktigt. Men det är inget mot dom PC jag testat, så jag förstår inte vad du menar. Men det är kanske en fråga om inställningar där också. Mina barn har inga problem, men gissningsvis skulle dom uppleva att det var väldigt ryckigt och oprecist på en PC. Som sagt, säkert en vanesak.
Vi är överns om att det säkert är en vanesak.
Kan vi också vara överens om att musinställningar borde vara en självklarhet ?
Jag menar inställningar för att kunna anpassa datorn efter respektive användares behov är inget orimligt önskemål.
Vi är överns om att det säkert är en vanesak.
Kan vi också vara överens om att musinställningar borde vara en självklarhet ?
Jag menar inställningar för att kunna anpassa datorn efter respektive användares behov är inget orimligt önskemål.
Kan man inte det?
Hela mus-köret är ju klart enerverande för oss switchers. Dels hastigheten, dels accelerationen och framförallt Mighty Mouse. I dessa ergonomitider kan man ju undra om MM tagits fram för att statistiken för musarm inte helt skall försvinna
Det roligaste var ändå när man var uppe hos en säljare som jobbade för mac.
Personen satt med en 20" iMac eller vad dom nu heter och det tog 3 sekunder att flytta muspekaren till huvudmenyn. Ja det ÄR sant.
Musinställningarna var på minimum precis som "out of the box" och personen fick lyfta handen flera gånger och dra.
Jag tror inte att det kan anses vara bra, finns två teorier, antingen är säljaren en inbiten macfantast som bara måste använda allt så macigt det bara går, eller så vet personen inte ens om att man kan ändra hastigheten. Det är skrämmande och det huttrar i kroppen när jag tänker på det.
Jag blev lite chockad när jag öppnade min powerbook över hur jävla illa det var med musinställningarna, musen hade liksom ett eget liv.
Jag sökte och fann hjälpen, USB overdrive såklart. Nu har jag Logitech v200 och den är inte den bästa dpi musen och den behöver extremt höga settings för att komma upp lite i hastighet.
Jag har settings på 100dpi och 30% acceleration och det är en kombinerad mix av Win/Mac musbehaivor.
Men styrplattan funkar riktigt bra i övrigt, vet inte om den går på overdrive eller inte?
Jag fattar noll av denna diskussion. jag kör både Mac och PC dagligen och har inga problem öht. Det är ju bara att ställa in hur man vill ha musen i systeminställningarna.
Ergonomi gäller tycker jag inte för någon standardmus så jag har logitechmöss på bägge håll. Det är kanske en del i att jag "inte förstår", men problemet med originalmöss är väl inte såå stort. Köp en annan mus, är mitt tips = lös problemet!;)
Hela mus-köret är ju klart enerverande för oss switchers. Dels hastigheten, dels accelerationen och framförallt Mighty Mouse. I dessa ergonomitider kan man ju undra om MM tagits fram för att statistiken för musarm inte helt skall försvinna
Jaa, "Mighty Mouse" är förmodligen den sämsta musen jag använt. Och det med gamla solkiga PC-möss inräknat. Men scrollbollen är ju en bra idé iaf.
Accelerationen har jag inga problem med, men visst tog det ett tag att vänja sig. Men det var mest positivt tycker jag.
Klart man har andra möss att välja på, det som jag och säkert många andra reagerar på är att just Mighty Mouse känns rent ergonomiskt som om den vore utvecklad på 80-talet. Den är ju skitsnygg och så har den den fantastiska scrollbollen, så varför inte slått på stort och gjort den bekväm också
(och sist men inte minst, varför inte peta dit något så modernt som en "Browse back"-funktion?)
PC-användare som kommer till mac brukar klaga på hur musen uppför sig. I notisen 10 saker switchare bör veta länkas det till denna artikel: Top 10 Things All Switchers Should Know. Där, under rubriken "Your Mouse Moves Differently in OS X" finns lite tips.
PC-användare som kommer till mac brukar klaga på hur musen uppför sig. I notisen 10 saker switchare bör veta länkas det till denna artikel: Top 10 Things All Switchers Should Know. Där, under rubriken "Your Mouse Moves Differently in OS X" finns lite tips.
När jag ser det så börjar jag förstå skillnaden. Switchers får ursäkta men jag, och kanske andra rena macägare, har liksom inte fattat vad ni pratar om. Det borde möjligen vara en del av operativet, istället för att behöva skaffa ett extra program. Jag har samma inställningar i min Wacom, men inte i Logitech, som får förlita sig på Mac OS. Vore väl smart om Apple kunde tillmötesgå även detta.
Finns inte detta med accelaration i XP? Å andra sidan kanske det är just detta som gör att man upplever PCns mus som så oprecis och fladdrig. Någon som gått från andra hållet, från att vara Macägare sedan många år, och nu arbetar med PC (också) som kan ge sin kommentar?
Och hur är det med MM? Finns det inte rätt många inställningsmöjligheter med den?
Någon som gått från andra hållet, från att vara Macägare sedan många år, och nu arbetar med PC (också) som kan ge sin kommentar?
Jag använder mac hemma och på mitt ena jobb. På mitt andra jobb använder jag PC. Jag har inte så mycket invändningar mot musbeteendet på PC eller mac, egentligen. Det är klart att jag klickar fel mycket när jag sitter på PC, men det är nog mest en funktion av att jag är för dum för flerknappsmöss. Delvis är det säkert också att musen rör sig opredicerbart (det spelar ingen roll hur fort man rör musen, den åker runt som Jehu över hela skärmen i alla fall).
Vad gäller ergonomi så upplever jag Apples vanliga enknappsmus som helt lysande. Jag vet dock att en del personer med små händer inte uppskattar den.
Jag skyr så kallat "ergonomiska" tillbehör som pesten, eftersom de för mig känns mest som att de låser användaren i en viss position - oergonomiskt. Därför sitter jag på pinnstol. Därför använder jag Apples standardmus.
Finns inte detta med accelaration i XP? Å andra sidan kanske det är just detta som gör att man upplever PCns mus som så oprecis och fladdrig.
I XP så är acceleration påsalget som default. Går dock att både stänga av och justera. Dessutom så kan man justera hastigheten på muspekaren. Detta anser jag vara funktioner som borde finnas även i OS X.
Den som påstår att musacceleration höjer precisionen vet inte vad han talar om. Det optimala för precision måste ju vara ett förhålande som är 1:1 mellan musrörelse och och muspekarrörelse. Inte förhållandet 1:X där är en variabel som bestäms av hastigheten på musrörelsen.
I XP så är acceleration påsalget som default. Går dock att både stänga av och justera. Dessutom så kan man justera hastigheten på muspekaren. Detta anser jag vara funktioner som borde finnas även i OS X.
Den som påstår att musacceleration höjer precisionen vet inte vad han talar om. Det optimala för precision måste ju vara ett förhålande som är 1:1 mellan musrörelse och och muspekarrörelse. Inte förhållandet 1:X där är en variabel som bestäms av hastigheten på musrörelsen.
Jag vet inte om det kan jämföras rakt av eller om det finnas andra faktorer i systemet i hur musenrörelsen skapas, men oavsett så har jag upplevt musen på dom PC jag använt som just fladdrig och ryckig, eller oprecis om man så vill. Har inte en aning varför det är sådan skillnad.
Jag håller fullkommligt med dig om att inställningarna bör gå att justera direkt i systeminställningarna som vilket annat vettigt OS som helst så den som vill kan ta bort accelerationen. Men att säga att alla som påstår att musacceleration höjer precisionen inte vet vad de pratar om är ju bara skitsnack.
Det är i mitt tycke ett fullkomligt helvete att jobba med precisionsjobb i till exempel Photoshop utan att ha en vettig acceleration på musen. Om man kör utan acceleration får man antingen ställa ner mushastigheten så att den blir precis vilket leder till att musen blir obrukbar för allt utom precisionsarbete. Musaccelerationen gör ju att jag kan jobba långsamt med musen och få en väldigt precis mus eller att jag kan röra den snabbt och enkelt flytta muspekaren över hela skärmen utan att flytta handen nämnvärt. I mitt tycke är avsaknad av acceleration och en hög mushastighet synonymt med dålig precision. Och jag är inte ensam om att tycka såhär kan jag lova!
Så kom inte och påstå att vi som älskar acceleration och precision inte vet vad vi pratar om!
Problematiken är att ingen tredjepartsvara jag hittils testat kan ta bort accelerationen på ett vettigt sätt. Det närmsta man uppnår är näst intill accelarationsfritt i x-led eller i y-led. Så fort man drar en diagonalrörelse blir det fel. Enklast märks om man ritar cirklar, de blir mer kvadratiska än runda.
Till er som säger att PC:n är ryckig så har ni nog inte testat med vettiga möss under 2000/XP.
Själv uppdaterar jag min mus med en frekvens av 1KHz och kör accelerationsfritt. Något man kan drömma om under OSX.
Är det någon som har 'rätt' i frågan är det en switcher, för det spelar ingen roll om du switchar från windows, någon linuxdist, freebsd, workbench, beos. OSX har fruktansvärt mycket acceleration som inte liknar något annat operativsystem jag testat. Att det inte går att ställa in en så pass viktig inställning som hur musen beter sig är en skam. Jag har letat efter en bra lösning ända sedan jag började använda osx.
Det är skillnad på möss och möss. Många pc-datorer kommer med värdelösa skitmöss. Att sen skrivbordets laminatskiva eller gårdagens tidning oftast används som underlag gör inte saken bättre.
En riktig musmatta (jag brukar använda allsops mattor, naturgummi med halt tyg) kombinerat med en riktig mus från en riktig mustillverkare (jag har gett upp hoppet om att nån annan än logitech kan tillverka möss som duger) gör underverk. Själv använder jag samma mus och musmatta både på pcn och powerbooken (allsop, logitech mx510) och tycker det fungerar precis lika bra.... macens i mitt tycke sjukt konstruerade musacceleration har jag då ordnat med hjälp av usb overdrive.
I Windows XP och Windows 2000 tycker jag de lyckats få till det vad gäller muspekaren. I tidigare Windows-versioner var det helt värdelöst.
Perc, hur har du det inställt? Jag kör med USB-Overdrive och en Logitech MX 500-mus. men lyckas inte riktigt få till det tycker jag.
star-affinity: 80dpi och 3% fungerar för mig.
Ojdå!
Jo, det var väl rätt schysst. Fast jag vill nog ha det ännu lite snabbare. Har landat på 250dpi och 200%. Det är ju en jäkla massa acceleration (inte så mycket som i Windows alltså), men tycker det känns rätt bra nu.
Lite OT, men går det att ställa in i XP så att musen uppför sig på samma sätt som Mac:ens default-inställning? Är f-rbannat trött på att muspekarn fladdrar omkring på ett sätt som gör det omöjligt att veta på förhand vart på skärmen den ska hamna...
SirN: det finns ju inställningar i XP. Du kan även använda mustillverkarens programvara för att få ytterligare inställningar.
Har pillar runt en del, men inte fått till det så att det stämmer med mina djupt inrotade vanor som mångårig Mac-användare. Att behöva installera 3:e-parts programvara känns ju lite onödigt, men jag får väl ge det ett försök till...
Har undersökt vidare i det här för er som är intresserade.
Logitechs drivrutiner - fungerar inte
Micrisoftsdrivrutiner - fungerar inte
Steermouse - okej "fyrkantiga" cirklar
Usb overdrive - fungerar sådär
MacMiceMouseCommand - fungerar okej också "fyrkantiga" cirklar, gratis
Det bästa jag hittat (som jag naturligtvis slarvat bort) Var ett hack på en av musfilerna inne i systemet. Detta krävde att man loggade ut efter man ändrat och var tvungen att göras om varje gång man kopplade in en ny mus eller ändrade mellan mus och touchpad. Om någon sitter och trycker på detta hacket, pma mig.
Uppdaterar vidare
mousezoom - kan inte alls stänga av acceleration, däremot visade den att problemet med "fyrkantiga" cirklar inte ligger i att de andra programmen avaktiverar accelerationen utan hur osx hanterar rörelser åt höger/vänster, uppåt/nedåt och 45 grader diagonalt på ett annat sätt än övriga rörelser
Mousefix - fungerar inte heller
Jag editerade i lite filer när jag körde panther, detta stängde av accelerationen på ett bra sätt, men jag minns inte vad jag editerade. Om någon känner till vad man ska ändra pm:a gärna mig.
Har ändrat i filer, testat mousezoom och usboverdrive, inget har funkat (hemskt när man ska spela) Köpte en mx1000 och av någon väldigt konstig anledning är det ingen acceleration alls
Det låter ju väldigt spännande. Kanske osx känner av att den är trådlös och har en annan accelerationskurva för detta?
Tyvärr är det ju hemskt att spela med en trådlös mus med på grund av den låga refreshraten den håller. Nu har ju visserligen osx väldigt låg refresh rate på trådade möss med.