Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör jag i iMovie 5?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-08 00:49

Tja!

Jag undrar hur man klipper, beskär eller kortar ner musikslingor (låtar) i iMovie 5?

Jag undrar även ifall man kan lägg på text på bilder? (använder Ken Burns effekt ifall det skulle spela någon roll)

Tacksam för snabba svar

• Oregistrerad
  • 2006-01-08 09:34

Markera den slinga du vill klippa, sätt markören där du vill klippa och tryck Command(äpple)+T.

För text i bilder har jag för mig att du importerar din bild sen väljer den text du vill ha och drar text ikonen (t ex "centrerad") strax innan bildklippen, precis som med en videoklipp. Se till att rutan "text över svart bild" (eller vad den nu heter) inte är ibockad innan. Den tid texten tar att visas får inte vara längre än bildklippen.

Glömde en sak: transitioner gör man sist dvs texten ska du lägga innan du lägger transitioner. Har du redan gjort en transition är det bara att radera den och börja om.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-08 09:57

Kolla gärna in iMovies hjälpfiler. Där finns det mesta.

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-08 13:45

Tack för hjälpen, men det är väl konstigt att man bara inte kan dra ner längden på låten med musen?

• Oregistrerad
  • 2006-01-08 14:17

Det går bra också att dra ner längden med musen. Markera ljudslingan och ställ musen på kanten tills pekaren blir en sån där 2-delad pil och dra. Det går inte tydligen (testade jag precis nu) om du har valt att klippen ska visa ljudnivån (under meny "Visa" kan man välja bort det eller t ex också ljudvågformen).

1
Bevaka tråden