Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

That 70's microfon i mac?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har hittat en gammal 70 tals mikrofon i ett skåp hos min mormor och kom snabbt på att jag kunde koppla den till ljud-in porten på min mac, för att spela in lite ljud med denna "dynamiska" mic.

Mikrofonen:
Aiwa DM-61
mono
6,3mm koppling

Nu är det så att datorn har ju 3,5mm hona, så det jag skulle behöva är en 6,3mm hona till 3,5mm hane. Är det någon som vet var man kan köpa det? Letade runt på Clas Ohlsson, men hittade inget, ska gå dit sen och fråga. Men är det någon som vet på rak arm?
Kanske en musikaffär? (med gitarrer och sådant)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-08 12:38
Ursprungligen av martin_stenmark:

Jag har hittat en gammal 70 tals mikrofon i ett skåp hos min mormor och kom snabbt på att jag kunde koppla den till ljud-in porten på min mac, för att spela in lite ljud med denna "dynamiska" mic.

Mikrofonen:
Aiwa DM-61
mono
6,3mm koppling

Nu är det så att datorn har ju 3,5mm hona, så det jag skulle behöva är en 6,3mm hona till 3,5mm hane. Är det någon som vet var man kan köpa det? Letade runt på Clas Ohlsson, men hittade inget, ska gå dit sen och fråga. Men är det någon som vet på rak arm?
Kanske en musikaffär? (med gitarrer och sådant)

Jag bleve mycket förvånad om de inte skulle ha en sådan adapter på just Clas Ohlsson!

Vänligen, Ylan

Det är en sådan här dyr grej du vill ha. http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=39049&path=660000,670000,770000

Ang. koppla till Macen så kanske du måste köpa ett USB ljudkort till datorn för att använda micen.
Finns på biltema för 169:- eller på Clas O för 199:-.

Ursprungligen av apple4ever:

Det är en sådan här dyr grej du vill ha. http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=39049&path=660000,670000,770000

Ang. koppla till Macen så kanske du måste köpa ett USB ljudkort till datorn för att använda micen.
Finns på biltema för 169:- eller på Clas O för 199:-.

varför skulle jag behöva det, i och med min ljud-in port?

Tack för tipsen! 19:- låter som ett prisvärt köp! Men hmm, jag skulle vilja köpa en på C.O. för då kan jag få lite öppet köp om inte mikrofonen skulle fungera!

• Oregistrerad
  • 2006-01-08 13:56

jag har köpt sådana pluggar på c.o förut så det borde finnas men du behöver nog någon preamp om du ska få den att funka någonlunda. ljudingången på de flesta (om inte alla) macar är nämnligen line in portar och inte mic in. Detta innebär att man msåte förstärka signalen innan den går in i datorn.

jaha, då förstår jag... vi får väl se hur det går när jag köpt pluggen, jag kan ju alltid lämna tillbaks den om något inte funkar!

Kör via ett gammalt kassettdäck eller dyl. (Du behöver inte spela in på band - koppla in micken i 6,3 mm-kontakten som de flesta gamla däck har, tryck in rec/paus, ställ in lagom nivåer, och koppla line out från däcket till line in på macen). Vissa kassettdäck låter en mono-mick spela in på båda stereokanalerna om "rätt" (vänster alt höger) uttag används. Annars får du sköta det vid inspelningen på macen för att få en ren monosignal.

Testar senare ikväll!

Hörni, min dator med ljud-in är lite halv paj, inget ni behöver bry er om, men då tänkte jag, jag kanske ska köpa ett ljudkort också!? På Clas för 199:- låter ju rimligt. Kan det rekommenderas kanske? Blir det bättre då, i och med mic-in?

1
Bevaka tråden