Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Håller den 1 år så håller den 10 år" Är det så?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det var nån som sa (allmänt om Mac:ar) "håller den 1 år så håller den i 10 år". Och när jag tänkte efter så stämmer det nog i viss mån, enligt min erfarenhet. Alltså inte bokstavligt kanske, men de flesta fel verkar komma ganska på en gång om de kommer. Om den är felfri i början så verkar man ha fått ett bra exemplar som kommer hålla, om inte 10, så i varje fall bra många år.

Tyvärr så är ju Apple inte så bra på att ha en jämn kvalitet, så det gäller alltså att ha lite tur när man köper en Mac, eller vad tycker ni? Antingen så får man ett kasst ex eller så får man ett superbra ex?

Min eMac pajade strax efter att garantin gått ut.

• Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-01-08 19:58

Att en dator fungerar är inte att den går igång när du startar den och kan visa ett skrivbord. En dator är ett redskap och en fungerande dator är för mig en dator som kan göra något vettigt.
Kolla bara på Macarna från 1996 (10 år sedan alltså), klarar de OS X? Nej, och därför räknar jag dem som värdelösa, och i praktiken icke fungerande.

Ursprungligen av HannesP:

Att en dator fungerar är inte att den går igång när du startar den och kan visa ett skrivbord. En dator är ett redskap och en fungerande dator är för mig en dator som kan göra något vettigt.
Kolla bara på Macarna från 1996 (10 år sedan alltså), klarar de OS X? Nej, och därför räknar jag dem som värdelösa, och i praktiken icke fungerande.

Med "håller" menade jag just att den inte går sönder eller blir sämre än den var vid inköpet. Alltså en diskussion om byggkvalitet.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-08 20:15

Kanske stämmer, för egen del har jag mestadels erfarenhet av det positiva slaget. Jag har ägt 5 macar av varierande modeller, samtliga köpta begagnade. Två av datorerna har haft småfel när jag köpt dom, en blåvit G3 med kass hörlursutgång och en G4 mdd med opålitlig kombo. Med datorerna i mina händer är det enda hårdvarufel jag råkat ut för relaterat till ett åsknedslag som knappast kan läggas macen till last. De äldsta, powerbook 180c från -93 och 8500 från -97, används även de och funkar felfritt (batteriet i powerbooken är är förvisso slut). Jag har kanske haft tur, inte ens en hårddisk har lagt av under de 12 år jag kört mac. Så ja, enligt min erfarenhet så stämmer resonemanget.

Får man ett dåligt exemplar så kan det vara rena mardrömmen. (Jag tänker på min förra PowerBook som hade "skuggor" på skärmen, den var inne på 3 långa reparationer utan resultat).

• Medlem
  • Haparanda
  • 2006-01-08 20:33

Genom jobbet har jag skött om ett 30-tal burkar genom åren, varav tre eller fyra pc.

Generellt har det varit minimalt med hårdvarukrångel med Macarna. Min egen PB har visserligen haft problem med skuggor på skärmen men den har bytts ut.

En Ibook pajade för en månad sedan. Den är ca 4 år gammal. När jag skickade in den för rep så visade det sig att garantin var förlängd på den serien Ibookar. Reparationen kostade noll, förutom att den var bortrest några veckor.

Då ska man också veta att jag kör Macarna lääänge. Jag har fortfarande Imac rev1 rullande som praktikant-apparater. De funkar alldeles utmärkt som skrivmaskiner samt enkla surf+mejlburkar.

Förvisso har en del grejer gett upp av åsknedslag men det tycker jag inte att någon hårdvara ska lastas för. Det har snarare varit slarv med elskydd från min sida.

Det finns berättelser med mardrömsexempel men det är inget som jag drabbats av utan rubrikens fråga är för mig ett faktum. Håller den ett år så håller den 10.

Jag bar förresten iväg en trio med Mac IIfx på soptippen för ett par år sedan. De fungerade, men var förstås inte användbara. Därtill har jag en Mac IIci i serverrummet som nöd-DNS ifall ordinarie DNS skulle gå ned.

Stämmer ganska bra för de flesta powermacarna, de är generellt sett av mycket bra kvalitet med påkostade fläktlager och högklassiga komponenter. Har kört många sådana modeller som hårt arbetande servrar, och de är bland de tillförlitligaste maskiner jag någonsin arbetat med (förutom en server jag idiotiskt nog petade in noname-minnen i).

Konsumentmaskinerna är det lite sämre med, en gammal iMac är ungefär lika tillförlitlig som en genomsnittlig PC. Problemet där brukar vara nätagget, som inte håller Apple-klass. Värst är nog iBook, men eftersom hållbarheten i kategorin kompakta lågpris-laptops överlag är bedrövlig klarar den sig ändå relativt bra. Men i händerna på en oaktsam högstadieelev blir det lätt många turer till servicecentret...

PowerMacar håller som sagt väldigt bra, även äldre billighets Macar.
Har ingen ny dator, men min Quicksilver 2001 håller än, fläkten pajjade bara det är allt.

• Oregistrerad
  • 2006-01-09 18:00

min erfarenhet är att vilken dator som helst kan pajja var som helst/när som helst...

Ju nyare prylar desto mer optimerade är de - så att de inte håller för länge!
Gamla grejer som inte gått sönder i början håller hur länge som helst.

1
Bevaka tråden