- knisch
- Medlem ●
Hej!
Jag har ett problem som jag hoppas någon har lösningen på..
Jag jobbar som spinninginstruktör och vill mixa ihop musik som jag köper framförallt via iTunes MusicStore. Tidigare använde jag ToastJam 6 där man visserligen inte kan beatmixa musiken men där det gick att crossfada och sedan bränna ner mixen. Numera kan jag inte göra detta eftersom iTunes m4p-filer inte går att bränna i ToastJam.
Finns det något bra program som hanterar m4p som klarar att loopa, beatmixa, crossfada samt fungerar som brännprogram?
Tacksam för svar!
Mvh Magnus
Jag är inte säker, men jag tror att traktor dj studio klarar av det formatet. Helt säkert är att det klarar mixningen i alla fall...
tyvärr inte, jag kör fortfarande traktor dj studio 2.6 och där funkar det INTE med köpta filer, dock vanliga .m4a. det har kommit en 3.0 nu, men den klarar inte heller köpt musik från ITMS. hur kasst som helst om man har mycket köpt musik därifrån. det finns ju sätt att komma runt det om man googlar, men det är ju inte direkt smidigt.
Tack för svar!
Misstänkte att inte Traktor heller skulle fixa det. Tråkigt! Antingen får ju Apple fixa fram ett program eller så blir resultatet att man slutar handla på iTunes..
Tyvärr hjälper inte Hymn heller eftersom den inte fixar de senare uppdateringarna av iTunes.
Jag är ingen fena på Mac´s egna ljudproduktionprogram- fixar några av dem det? Fler alternativ?
Man kan göra övertoningar med garageband, vet inte om det klarar skyddade filer dock. (Har inga sådana )
Hurvida 99mac ställer sig till Hymn vet jag inte- så länge det används för eget bruk borde det var ok- och så är det i mitt fall.
Nu när man ändå försöker köpa sin musik på lagligt vis känns det klart tråkigt de program man har inte längre fungerar. Jag fortsätter gärna köpa musiken via iTunes men tycker inte användbarheten borde inskränkas.
Nu blir ju det här tyvärr också en hårdvarulösning, om den nu fungerar överhuvudtaget, men det beror väl på hur viktigt du tycker det är. Vad jag förstår skall "Herkules DJ console" klara biffen, så här sägs det i en intervju:
the software that comes with the Hercules DJ console is compatible with MP3 (Virtual DJ includes its own MP3 decoder license), VDJ (Virtual DJ sample format), WAV, CDA, WMA, ASF, and OGG, as well as MPEG-4, M4A, and AAC, if QuickTime is installed.
Har du kollat in MegaSeg? Stöder ialla fall ACC (m4a) men för att bränna måste? man gå via audio hi-jack
Eller vad tror du om denna:
ImTOO Audio Encoder description
* ImTOO Audio Encoder is a super audio converter that can convert among MP3, WAV, WMA, MP4, M4A, AAC and OGG etc. It is also a MP4 converter as it can convert MP3 to MP4 or convert AAC/ M4A to MP3. It provides an easy way to convert audio files such as MP3, WAV, WMA, MP4, M4A, MP2, OGG, APE, AAC and VQF etc. within just a few clicks.
* What's more, it can extract audio from AVI, MPEG, ASF, WMV etc. and convert them to MP3 or WAV.
Det var ju iof inget DJ program, men låter dig konvertera så du kan jobba i vilket DJ program som helst som stöder alla dess filformat???
Lycka till
Heter inte de skyddade filerna m4p? I så fall så ser det dystert ut...
Jag ska titta närmre på dina tips Jörgen, tack! Jag skulle helst vilja ha lösningen i mjukvara men konsolen har jag varit inne på tidigare. Dock måste den ju klara m4p för annars hjälper det inte mig..
Jag får ändå känslan av att alla lösningar är någon form av nödlösningar- inte så värst smidiga men de funkar kanske( men som sagt; tack för alla tips!). Hoppas verkligen detta är någon slags mellanperiod för det känns som sagt trist att konsumenterna av lagliga filer ska drabbas.
Hej!
Jag har ett problem som jag hoppas någon har lösningen på..
Jag jobbar som spinninginstruktör och vill mixa ihop musik som jag köper framförallt via iTunes MusicStore. Tidigare använde jag ToastJam 6 där man visserligen inte kan beatmixa musiken men där det gick att crossfada och sedan bränna ner mixen. Numera kan jag inte göra detta eftersom iTunes m4p-filer inte går att bränna i ToastJam.
Finns det något bra program som hanterar m4p som klarar att loopa, beatmixa, crossfada samt fungerar som brännprogram?
Tacksam för svar!
Mvh Magnus
Jag tror att QuickTime 6.5 eller tidigare kan spela upp m4p filer från Apple Store (Är det någon som vet säkert?). Eftersom program som t ex DJ-1800 använder QuickTime som engine, så kanske det kan fungera med m4p, men är inte säker. Jag kan inte prova heller, då jag varken har någon m4p-fil eller Quicktime tidigare än 6.5.
Nu klarar inte DJ-1800 loopar t ex, men du kanske kan testa principen och sedan hitta något annat program som fungerar med QuickTime som engine?
Egentligen fattar jag inte varför iTunes inte släpps i en DJ version. iDJ? Eller varför Apple inte har tänkt på att folk vill kunna spela upp låtarna de köper i DJprogram. Men det kanske är någon licensgrej.
Man kan ju låta iTunes mixa och spara hela (mixade) klabbet genom Audio Hijack och sedan bränna den filen. Föreslog detta i en annan tråd häromdagen. I samma tråd var det nån som hade länk till ett program som mixade/brände som verkade smartare än mitt förslag.
Leta reda på tråden. Jag orkar inte just nu...
Man kan ju låta iTunes mixa och spara hela (mixade) klabbet genom Audio Hijack och sedan bränna den filen. Föreslog detta i en annan tråd häromdagen. I samma tråd var det nån som hade länk till ett program som mixade/brände som verkade smartare än mitt förslag.
Leta reda på tråden. Jag orkar inte just nu...
Nej, iTunes duger inte. Man kan nämligen inte beatmixa i iTunes. Beatmixning betyder att man kan påverka bl a uppspelningshastigheten så att 2 olika spår kan tempojusteras så att de spelas upp samtidigt sömlöst i övergångarna låtarna emellan. En övermixning kan då pågå i säg 10sek till flera minuter (kräver perfekt temposynk), vilket både kan bli väldigt snyggt och användbart om man ska röra sig till musiken, t ex dansa eller som i det här fallet motionera till. Man vill liksom inte ha några avbrott, som man inte väljer själv och inte heller vara styrd av hur låten är gjord. Annars kan man förstås fegmixa över där trummorna är tysta, vilket kan bli hyfsat snyggt, men då styrs man av var det finns sådana partier.
Förvisso tycker jag inte att det finns något riktigt alternativ till Traktor för perfekt beatmixning, åtminstone inte DJ-orienterat, men det är möjligt att Megaseg, som Johan Ekström nämnde, kan vara värt att kolla in i det här fallet, då det ev. klarar att spela upp m4p. Dock tyckte jag att version 2.5 som jag testade för ett par tre år sen, var helt värdelös. Och utvecklarnas attityd var ännu värre. De hade noll koll på vad en DJ vill ha. Kan vara annorlunda nu naturligtvis och Megaseg kan vara bättre för ändamålet som den här diskussionen handlar om.
Ett generellt alternativ som vissa tycker om att mixa med är ju Ableton Live, eller t o m Garageband, men inget av dessa program är gjorda för DJ-mixning, så de kan vara bökiga att arbeta med. Men det går med ett visst strukturerat arbete. Båda tillåter att man ändrar tempo rätt effektivt och att man loopar partier, men de saknar den DJ-orienterade "hands-on" känslan hos exempelvis Traktor. Dock kan man ju skyffla till det rätt rejält, med en dedikerad controller framförallt.
Live kostar dock en del.
Inget av dessa spelar upp m4p vad jag vet dock, så de är ingen lösning för Knisch. Om Megaseg bara kan loopa också så kanske det kan vara ett reellt alternativ i detta fallet. Jag skulle kolla in demon snarast, Knisch.....
Minns jag rätt om programmet hette "Ask the DJ"?
Själv har jag laddat hem ett par program (bl.a. Dekstasy), men inte kommit så långt.
(Jag lade av med DJ:andet i slutet av 80-talet då vinylen försvann. Känns lite nostalgiskt varje gång jag starar min kvarvarande SL-1210 och njuter av en gammal 12-tumare..)
(Jag lade av med DJ:andet i slutet av 80-talet då vinylen försvann. )
Vinylen "kom tillbaka" redan 1989 och la grund till delar av dagens DJ-kultur. Hela den elektroniska dansmusikrevolutionens i början av nittiotalet byggde till stora delar på möjligheterna med vinyl och i viss utsträckning är det fortfarande likadant p g a att kontrollen är så precis och "hands-on" med vinyl. CDSpelare för DJs har funnits länge, men har inte varit riktigt stort förrän de sista 10 åren, åtminstone inte inom den elektroniska dansmusiken (men de har givetvis alltid funnits där i viss utsträckning). Nu har dock inte dansmusikscenen samma betydelse längre så det kulturella påverkandet med vurmande för vinyl har väl tonat bort en aning.
Fortfarande ges en del elektronika och annan musik enbart ut på vinyl, åtminstone på Promostadiet, eller åtminstone också på vinyl. Men jag tror att Traktor liknande lösningar samt distributionen via nätet (iTMS och Beatport t ex) kommer att göra att vinylen långsamt kommer att fasas ut till slut. Men vem vet säkert hur det går? Det kommer att försvinna en massa kulturarv från bl a den här scenens början, eftersom massor av vinylmusik från oberoende små bolag aldrig kommer att ges ut igen. Som tur är gäller det inte allt från denna tid.
Personligen tycker jag att kontrollmöjligheterna och mängden av möjligt källmaterial i Traktor är överlägset alla CD-lösningarna, men givetvis finns det de som gillar att mixa med CD. Men CD är trots allt bara ett lagringsmedium för digital musik, som kan flyttas till ett annat som fungerar med Traktor (enstaka CD kan man spela upp, men man mister en hel del av funktionaliteten med Traktor då, än så länge). Traktor ligger närmare möjligheterna med vinyl, framför allt ihop med controllers, som t ex Finalscratch. Det är gôtt!
Dessutom så låter vinyl bra på sitt egna speciella sätt. Att sen m4p inte fungerar med program som Traktor är för att Apple inte förstår den kulturen riktigt. Kanske är det för att det inte är likadant i USA. Apple är alldeles för USA-centrerade, ibland såpass att det skadar dem själva.
Dessutom så låter vinyl bra på sitt egna speciella sätt. Att sen m4p inte fungerar med program som Traktor är för att Apple inte förstår den kulturen riktigt. Kanske är det för att det inte är likadant i USA. Apple är alldeles för USA-centrerade, ibland såpass att det skadar dem själva.
Det här är ganska långt offtopic och dessutom en ren spekulation, men jag undrar om begränsningarna i formatet mp4 verkligen beror på att Apple inte förstår djkulturen. Jag kan tänka mig att det är ett av kraven som de stora skivbolagen ställt för att de ska låta Apple sälja låtar på iTMS.
jag undrar om begränsningarna i formatet mp4 verkligen beror på att Apple inte förstår djkulturen. Jag kan tänka mig att det är ett av kraven som de stora skivbolagen ställt för att de ska låta Apple sälja låtar på iTMS.
Ja, men det var ju precis det jag antydde i mitt första inlägg här ovan: "Men det kanske är någon licensgrej."
Men skulle verkligen skivbolagen tycka att "musiken vi licenserar får naturligtvis inte kunna spelas upp av digitala DJs....."? DJs spelar visserligen upp musik för andra potentiellt olicenserat, men och andra sidan så kan deras val av musik styra den skivköpande publiken till att köpa det de spelar. Men jag tror att få större skivbolag har någon riktig koll på hur det fungerar när skivor marknadsför sig med lyssnarnas hjälp utanför deras kontroll.
Ett tydligt bevis på att Apple inte förstår någonting av "kulturen" jag pratar om och dess influenser tycker jag är att övergångarna som iTunes gör mellan låtarna inte automatiskt följer med till bränd skiva. Det är långtifrån bara DJs som vill kunna behålla sina övergångar, som ju faktiskt hörs vid uppspelning. Varför skulle man inte vilja kunna välja att ha dem med? Nu var det länge sen jag testade att bränna en spellista, men jag har inte hört att detta skulle ha förändrats.
Samma sak med att det blir mellanrum uppspelningen av en spellista från en mix-CD som lästs in, där följande låt omedelbart måste börja för att det inte ska bli ett hack, eftersom originalet har 0 sekunder i mellanrum och iTunes tydligen inte fixar det vid uppspelning.
Ja, jag har skrivit om båda sakerna i buggrapporter till Apple för 2-3 år sen redan.
Ett annat bevis är urvalet i iTMS, hur många låtar det än är, så fattas det i mina ögon mycket musik. Jag vet flera bolag som vill sälja via iTunes Music Store, men som tycker att Apple ställer för höga krav eller krånglar till det på olika sätt. Men säkert finns det lika många svar på varför musik fattas som det finns bolag.
Och vad gäller USA, om vi bortser från öst och västkusten, så tror jag att sättet att förhålla sig till musik har förändrats mycket mindre i USA än på det sätt som hänt ute i Europa de sista 15 åren. Sverige är också undantaget. Det som var en total massiv musikrevolution (med en del sociala dimensioner) i stora delar av resten av världen (där elektronisk musik kunde nå ut i alla fall), var bara en liten rännil här trots allt. Och nej, det har ingenting med befolkningsstorlek att göra. Jag var i Reykjavik (150 000 pers då) ett längre tag 1988 och de var påfallande längre fram än Sverige inom musikområdet vid den tidpunkten.