Jag har under åren provat flera olika lösningar på just den här frågeställningen. Nu jobbar jag med databaser, men bilder och sådant har ju likheter: digitalt material skall utbytas i 2 riktningar.
Det jag kommit fram till är att enkelhet vinner i längden. Dessutom är olika kunder olika motiverade/duktiga på att anpassa sig. Som företagare vill jag ju förståss att alla kunder skall göra lika så att jag slipper olika procedurer för varje kund.
Men.
Det verkar inte alltid fungera. Varje kund hittar sin egen melodi, trots att jag förklarat hur de skall logga in på hemsidan och (i mitt fall) hämta sina uppdateringar. En vill alltid ha materialet per post på CD. En annan loggar in och gör som jag föreslagit, medan den tredje absolut insisterar på att köra e-post med bilagor!
Beroende på antalet kunder (!!) måste du formge funktionaliteten på de tjänster du vill erbjuda. Jag har inte så många kunder (de är nästan alla stora) så jag har numer anpassat mig efter varje kunds önskemål och löser varje transaktion på det sättet kunden önskar. Men har man hundratals kunder...
Då kan faktiskt en bra ftp-server vara lösningen för dig. Du konfigurerar konton för varje kund och har ett anonym-inloggnings konto för nya kunder. Sen löser du kommunikationen för kunderna med lämplig programvara (tex WS ftp) eller Windows fjärrmappar. På Mac nån form av idisk. Kunden lägger sitt material i sin mapp och meddelar dig via e-post att materialet finns där. Krångligare än så behöver det inte vara!