Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Går Windows att installera på IntelMacarna?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-11 15:11

Hej
Är det någon som vet om det går att installera Windows på IntelMacarna?
Finns det isf någon möjlighet att ha en startmeny där man väljer vilken system som skall starta?

PS: Undrar även om det nu är identiska grafikkort till Mac och PC?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-01-11 15:42

grafikkorten är antagligen samma numer, då det inte längre finns någon vettig anledning att behöva ha speciella firmwares på dom.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2006-01-11 15:46

Det fungerade tydligen kanon med dualboot på Devel maskinerna (intelmacar). Är själv väldigt nyfiken om det kommer att gå att köra windows och osx i dualboot på dom nya intelmacarna utan större bekymmer! Antagligen kommer det gå att köra Windows på en partition och OSX på en och välja med ex LILO eller GRUB.

Det är nära nu Väntar nog tills intel sitter i powermac innan jag investerar i nytt dock....

MvH \\Bylund

Windows XP stödjer bara booting via BIOS. De nya mackarna kör med EFI som skall stödjas av Vista. Tidigare mackar har ju OF (open firmware). Det vore inte fel att kunna boota om i Windows för Half-life 2

Eller dunka igång det direkt i OS X via wine...

http://www.msnbc.msn.com/id/10794396/from/RS.3/

Så jag förmodar att det kommer att funka finfint med windows på intelmacar.

• Oregistrerad
  • 2006-01-11 17:43

Så man kommer alltså bara kunna köra Vista?
Jaja, sålänge jag kan lira Half-life 2 och Rome: Total War så är jag nöjd.

Hoppas bara för guds skull att man kan stänga av all obscen eyecandy i Vista.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2006-01-11 18:31

Varför skulle man inte kunna boota xp? Det har alltid gått att boota från "lilo" eller liknande innan. Och om dom tänker använda något liknande apples gamla historia så har det funnits open source bootloaders där med. T ex Multiboot med Yellow Dog och OSX. På solaris som körde något liknande var det något i stil med "openboot" har jag för mig för att få dualboot.

Det är bara en tidsfråga innan vi får lite fina screenshots på dualboot!

MvH \\Bylund

Men Apple kör ju med open firmware, behöver inte Windows ett BIOS?

• Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2006-01-11 18:52

Det är nog bara en tidsfråga innan det kommer det en WINE-version för intel-OSX...

Som VPC fast i full hastighet

http://darwine.opendarwin.org/
http://www.winehq.org/

EFI eller BIOS?
Är EFI och Open Firmware samma sak?

Nästan, har inte 100% koll mer än EFi är en modifierbar "Bios"(liknelse med OF). Svårt att tänka sig dock att EFi kan slå OpenFirmware på fingrarna, men kan ju alltid hoppas

Ännu mer intressant läsning:

Parallel (gör ett program som funkar som bla VMware) har i princip sagt att de kommer försöka utveckla en Mac-version av deras Workstation. Vilket innebär att man kan köra Windows i Mac OS X.

http://www.virtualization.info/2006/01/virtualizationinfo-interviews.html
http://www.parallels.com/

Tänkte göra en sammanställning på olika rykten och uttalanden som pekar mot att det på ett eller annat sätt kommer att fungera att köra Windows på en intel-mac.

Installera Windows XP på intel-mac:
Enligt Engadget har någon på Intel i Australien påstått att det visst går att installera Windows XP på maskiner med EFI. Detta genom att EFI har en CSM (Compatibility Support Module) som tydligen emulerar ett BIOS. Oklart fortfarande dock om Apple har valt att ha den påslagen, men eftersom Schiller gått och sagt att dom inte skall förhindra Windows-installation så kan man ju alltid hoppas att den är påslagen.
Annars har det varit mycket prat om att Linux-bootloaders kanske kan lösa det hela. Det finns nämligen Linux-distar som klarar EFI.
Vi får kanske redan i helgen, eller iaf i nästa vecka, dom första rapporterna på detta eftersom Apple redan har börjat leverera iMacarna. En AppleStore i San Fransisco har enligt uppgift redan sålt sina första till hungriga kunder.

Dessutom har jag när jag surfat runt nu i flera dagar på alla möjliga forum, hittat information om att någon Microsoft-representat sagt att dom tänker stödja hårdvaran i Apples intel-macar. Kommer ej ihåg var jag hittade denna infon, så ta detta med en nypa salt. Det verkar dock inte helt osannolikt eftersom Apple sannolikt kommer hålla sig till standardkomponenter.

Det som i mina ögon är mer intressant, så man slipper starta om varje gång man ska använda Windows, är "emulatorer". Tex på dessa är: Virtual PC, VMware, Parallels Workstation och iEmulator.

Microsoft har sagt att dom kommer att fortsätta utveckla Virtual PC för att fungera med Intel-macar. Dom har dock inte gett någon tidsram på detta. Källa: eweek

VMware har inte sagt någonting vad jag vet. Men dom är ledande på Windows och Linux, så man får väl hoppas att dom ser en marknad här!

Parallels VD har i en intervju med virtualization.info sagt att dom ska försöka porta deras Workstation till Mac. Källa: virtualization.info

iEmulator, som redan idag gör en PC-emulator för PPC-macar, har gått ut och sagt att dom ska porta iEmulator till Intel-macar. Det verkar som att dom redan har börjat för att dom själva säger att (fritt översatt): tidiga tester visar på en markant hastighetsökning.
Dom säger också att det är redan nästa version, 1.7.9, som ska fungera på intel-macar. Källa: macwindows.com (Nyheten publicerades 12 Jan 2006, så om du läser detta om ett par veckor, kolla i nyhetsarkivet)

Med andra ord kommer minst tre företag försöka att göra programvaror för att kunna köra Windows i Mac OS X. iEmulator verkar vara den som kommit längst i utvecklingsarbetet.

Ni kanske undrar varför man skulle vilja använda Windows på en Mac? Well, det är redan en hel del idag som sitter med Virtual PC. Dessutom tror jag att om det går att köra windows på en mac kommer fler gå över till Apples hårdvara, och det är ju trevligt! (Inkörsport till det enda vettiga OSet idag).
Samt har jag det problemet på jobbet att det finns vissa applikationer som endast finns i en Windowsversion, och med en mac man kan köra windows utan prestandaförluster skulle underlätta en hel del!

Hoppas detta fick en del frågetecken att rätas ut!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-14 16:16

Man får inte glömma säkerhetsaspekten. En emulator är mycket säkrare än det riktiga Windows. Det som drabbar emulatorn påverkar inte ditt Mac OS. I och med installationen av Windows måste man börja tänka på säkerhetsrisker och årgärder som pc-användare hela tiden måste brottas med. Virus, spyware, adware osv blir en naturlig del av vardagen. Ett virus drabbar då inte bara Windows utan kan radera hela din HD med ditt OS X och alla dess filer. Nej, jag tror jag håller mig långt borta från den världen så länge jag kan :). Men visst, om man har stort behov av två OS och är villig att underhålla två system så..

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-01-14 16:30

Min käresta är mycket intresserad av en IntelMac som kan startas med Windows. Anledning? Svar: AutoCAD. Hon är arkitekt och AutoCAD (finns bara för Windows) ÄGER branchen - ArchiCAD (för Mac) är INTE fullt kompatibelt - gör man en ritning i ArchiCAD/Mac och skickar den vidare i branchen (som ÄR PC&AutoCAD) så får man problem - stora problem.

Så - om IntelMac'en kan startas med Windows kommer hon att köpa en Mac - hon har önskat det i många, många år. Hon kommer då att rita med AutoCAD i Windows - och göra allt annat i OSX

Detta är ett scenario som säkert intresserar många...PC-speldårar t.ex. = spela i Win och allt annat i OSX.

Man slipper virus och anna skit...

• Medlem
  • 2006-01-14 16:48
Ursprungligen av mjg:

Min käresta är mycket intresserad av en IntelMac som kan startas med Windows. Anledning? Svar: AutoCAD. Hon är arkitekt och AutoCAD (finns bara för Windows) ÄGER branchen - ArchiCAD (för Mac) är INTE fullt kompatibelt - gör man en ritning i ArchiCAD/Mac och skickar den vidare i branchen (som ÄR PC&AutoCAD) så får man problem - stora problem.

Så - om IntelMac'en kan startas med Windows kommer hon att köpa en Mac - hon har önskat det i många, många år. Hon kommer då att rita med AutoCAD i Windows - och göra allt annat i OSX

Detta är ett scenario som säkert intresserar många...PC-speldårar t.ex. = spela i Win och allt annat i OSX.

Man slipper virus och anna skit...

Ett ännu bättre alternativ torde vara någon form av virtual machine (Virtual PC, VMWare etc) då dessa kommer i OX/x86-versioner, förutsatt att hon skaffar en maskin med mycket internminne. Än så länge verkar det tveksamt.

Vad gäller CSM i EFI så har Apple inget behov av den då de saknar x86-applikationer som behöver en bios. CSM är såvitt jag förstått mer komplicerat än att bara flippa en bit så att CSM aktiveras, den måste antagligen utvecklas för den specifika maskin i vilken den ska användas och det är väl något Apple inte har något egentligen ekonomiskt intresse i.

EFI-bootloaders kan vara ett alternativ förutsatt att man inte behöver vara "hacker" för att installera dessa.

• Medlem
  • Solna
  • 2006-01-14 20:26

Men det är väl knappast speciellt många virtuella maskiner som hanterar grafikkortet på ett bra sätt? I alla fall VirtualPC emulerar ju något antikt kort i dagsläget. Om inte så är det uteslutet, både för dem som vill spela spel och och CAD:a lite seriöst (jag vet inte om arkitekter gått över till 3D än, annars klarar de sig kanske tillsammans med mig som ritar elscheman).

Dessutom så är det ju när man använder virtuella maskiner så suger det prestanda (i någon mån i alla fall, eftersom man inte kan göra maskinvaruanropen direkt). Just vid spelande är det ju en intressant frågeställning.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-01-15 12:16
Ursprungligen av macnuz:

Hej
Är det någon som vet om det går att installera Windows på IntelMacarna?
Finns det isf någon möjlighet att ha en startmeny där man väljer vilken system som skall starta?

PS: Undrar även om det nu är identiska grafikkort till Mac och PC?

I dagsläget, Nej.
Intelmacarna kör EFI, något som tidigare nästan bara Itaniumplattorna körde.
Windows för x86 kräver BIOS.

Så det ser lika dant ut nu som på PPC-sidan. Vanliga PPC-plankor kunde inte köra OS X. Vanliga 68k-maskiner kunde inte köra gamla Mac OS.

Vista kommer ha stöd för EFI. Men man vet aldrig vad som kommer hända i framtiden. Kanske inte bara EFI som är ivägen.

Jag frågade tillverkarna av Guest PC för ett tag sedan hur det blir med emulator på Intel-mac och fick detta svar:

Dear Johan,

We are now developing the Guest PC version that will run on the Intel-based
Macs. Unfortunately there is no way to exclude the emulation as there will
be two operating systems working simultaneously on a single computer. One of
the OS will need to have emulation of such devices as video card, memory
management and so. Of course emulation will be faster on the Intel-based
Macs than on PPC but yet it will slower than a hardware PC.

Best regards,

Paul Uspensky,
Sales & Marketing Manager,
Lismore Software Systems, Ltd.
http://www.lismoresystems.com

Intressant! Fyra företag nu som jobbar på deras produkter för att fungera på intel-macarna. Visst behövs grafikkort osv emuleras, det behövs även när man kör tex VMware under Windows eller Linux också. Men ser man till prestandaförlusterna på dom jämfört med emulatorerna som finns för PPC idag så är det ju en markant skillnad!
Jag behöver inte ha ett superdupergrafikkort emulerat eftersom det jag behöver göra i windows inte är speciellt grafiskt krävande. Däremot är det ju ingen höjdare för tex avancerad CAD eller spelande.
Jag är inte längre orolig för om det kommer att gå att köra Windows på något sätt eller inte på de nya intel-macarna, det kommer gå. Däremot är jag lite rädd för barnsjukdomar. Dom MacBookar som finns/fanns på MWSF var ju prototyper så Apple har en månad på sig att lösa de problem dom har idag med dom. (Bla vad jag har hört: sätta datorn i vila hänger datorn och den blir ganska varm. Min PB G4 idag blir iofs relativt het den också)

Angående att XP inte har stöd för EFI: helt riktigt, men Media Center Edition skall ha stöd för EFI. Den som lever får se, en del har ju som sagt redan fått sina iMac Core Duo.

1
Bevaka tråden