Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Missade vintertid; behöver ställa tillbaka 1 h på 637 bilder

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-01-12 12:13

Finns det något bra script eller Automator-thingy som kan hjälpa mig? Jag vill alltså inte ändra något mer än just klockslaget för varje bild, det ska minskas med 1 timme.

Vem har smartaste lösningen?

Kan det här vara till hjälp? Jag har inte testat det...

www.joemaller.com/iphoto/

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-12 13:32

De där scripten hade jag inte sett innan. Smidigt. Tack, Niklas!

Vill också bidra med ett annat tips. Om man vill justera tiderna redan innan man importerar bilderna kan man använda Photoinfo: http://www.macupdate.com/info.php/id/12156
/Niklas

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-01-12 14:54

Fungerade kanon, tackar!

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-01-12 15:02

En sak till då, när vi ändå håller på. Datumen som visas i iPhoto är ju nu rätt (efter ändringen), men datumet som är lagrat i själva filen är ju fortfarande fel. Ändringen görs bara i iPhotos register. Finns det något lika snitsigt program/script som kan göra iPhoto-ändringarna permanent lagrade på själva filerna?

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-12 15:17

Efix Renamer kan ändra vilka data du vill i Exif-info på alla bilder.

http://versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/12577

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-01-12 15:44

Nä, skapad-datumet ändras inte tyvärr. Vilket är just vad jag behöver få ändrat.

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-12 15:47

Kolla på versiontracker, det finns en massa olika såna program. Sök på "exif".

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-01-12 15:54

Finns mest viewers och organizers. Det jag egentligen behöver är en plugin eller script till iPhoto så att det datumet den visar blir "satt" till respektive fil. De få program jag hittar på Exif-sökningen, kan jag gå in och ändra manuellt en och en. Batchar jag så måste jag ange intervall eller liknande, som omöjliggör stora hopp i tid eller datum mellan bilder.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-01-12 16:08

Problemet är att iPhoto har rätt datuminställningar i sitt register, men filerna själva har det inte. Ska jag använda en fristående EXIF-editor är jag tvungen att manuellt tala om för varje fil vilket datum och tid som ska gälla. Det är ohållbart på strax över 600 filer. Varför kan det inte finnas en plug in till iPhoto som heter "iPhoto-date to exif-date"?

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-12 17:26

Med hjälp av 'touch' commandot i terminalen kan du lätt ändra diverse datum-information om en fil, om du vill ändra alla datum till ett visst datum.

Med lite bash-scripting, som tyvär är utöver mig, är det lätt att fixa att varje fils datum flyttas en timme.

Ursprungligen av miska:

Med hjälp av 'touch' commandot i terminalen kan du lätt ändra diverse datum-information om en fil, om du vill ändra alla datum till ett visst datum.

Med lite bash-scripting, som tyvär är utöver mig, är det lätt att fixa att varje fils datum flyttas en timme.

Men förändrar det verkligen EXIF-delen av filen?

1
Bevaka tråden