Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En massa DRM med Intelmacarna?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-12 20:37

Visst är det trevligt med nya processorer och bättre prestanda. Men är det inte så att Intels nya chip som sitter i MacBooken och nya iMacen är fullproppad med DRM-stöd? Det vore ju hemskt om man aktiverade dem allihop iom Leopard exempelvis

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-12 23:11

DRM-stöd?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-12 23:31

Han menar nog Intels (och Microsofts) planer på mjukvara som kan låsas till hårdvara. Inget officiellt har väl sagts om detta så vitt jag vet.

Ursprungligen av Erik.dv:

Han menar nog Intels (och Microsofts) planer på mjukvara som kan låsas till hårdvara. Inget officiellt har väl sagts om detta så vitt jag vet.

Vad skulle ha sagts?

A) Vi kommer absolut inte att tillåta att denna krets utnyttjas till att på något sätt stoppa piratkopiering! Screw you upphovsrättsindustrin!

B) Vi kommer begränsa allas användning av era egna datorer och kontrollera allt ni gör så ni inte gör fel! Screw you kunder!

C) Vi anser att de andra mångmiljardindustrierna får ta hand om sina problem själva.
Screw media-fjanteriet runt.

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-13 08:41
Ursprungligen av kitesurf:

C) Vi anser att de andra mångmiljardindustrierna får ta hand om sina problem själva.

/me hoppas hoppas hoppas.

Ser inte fram till att min uttycksfrihet blir begränsad pga ett visst lands entertainment industri.
(Liter förkortat betyder DRM att allt man gör på din dator måste bli sanktionerat & kontrollerat, vare sig man använder sig av någon annans material eller sitt eget.)

Ursprungligen av kitesurf:

Vilket egentligen bara en annan variant på A) och självklart det de borde göra. Men det kommer de inte göra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-13 13:27

Ööh, men hur tror ni att det kommer se ut inom tidsspannet av, ptja...2 år? Man blir ju ändå tvungen att byta ut sin Mac tids nog =/

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-01-13 13:35

Det har ju snackats mängder om huruvida de nya intel-maccarna kommer (har) ett Fritz-chip i sig. Jag har inte läst någon skom kollat inuti än, men det lär väl inte dröja alltför länge.

• Medlem
  • 2006-01-13 13:38

Inom två år? Det finns nog en risk för att de stora content-producenterna (programvara, musik, film etc) kommer att kräva DRM (motsvarande) för att deras produkter ska gå att använda överhuvudtaget.

Sedan ska kanske tilläggas att det här med EFI och TPM också handlar om säkrare datorer; mindre risk för virus etc.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-13 13:43
Ursprungligen av SirN:

Sedan ska kanske tilläggas att det här med EFI och TPM också handlar om säkrare datorer; mindre risk för virus etc.

Det där är nog mest BS, saker de säger för att mörka att det faktiskt är piratkopieringen man vill åt i främsta syftet.

• Medlem
  • 2006-01-13 14:00
Ursprungligen av Toffelmannen:

Det där är nog mest BS, saker de säger för att mörka att det faktiskt är piratkopieringen man vill åt i främsta syftet.

Alltså, för oss Mac-människor är det där med virus etc inte så mycket att bry sig om. För Windows är det ett akut problem som i o m "trusted computing" kan minskas drastiskt. Specifikationen för TPM innehåller en del saker som inte är användbara ur DRM-synpunkt.

Ursprungligen av Toffelmannen:

Problemet med DRM och kvalitét är ju att det blir (av vad jag hört och sett) lätt en jävla massa fulkod som kan göra att många saker fungerar åt skogen. Många ljud-CD med DRM har bevisats haft extremt mycket sämre ljudkvalitét än en likadan skiva fast utan DRM.

Standardlösningen för att "kopieringsskydda" Audio-CDs är att helt medvetet lägga in fel i datamängden. En CD-spelare är byggd för att ta sig runt sådana fel, medan en dator kommer att misslyckas med läsningen. "Extremt mycket" är väl att ta i, men fel på skivan (medvetna eller ej) ger naturligtvis kvalitativa förluster.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-01-13 13:44

Ska jag vara ärlig så skulle det förvåna mig om det inte sitter ett Fritz-chip i de nya maccarna. Med ett sådant på plats och med rätt stöd i OS:et så är ju möjligheterna till ett iMovie-store mycket stora. Jag skulle tro att Apple gärna är först där också.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-13 13:49

Problemet med DRM och kvalitét är ju att det blir (av vad jag hört och sett) lätt en jävla massa fulkod som kan göra att många saker fungerar åt skogen. Många ljud-CD med DRM har bevisats haft extremt mycket sämre ljudkvalitét än en likadan skiva fast utan DRM.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-01-13 14:03

DRM i sig har ju inget med kvaliteten på uppspelningen att göra... om man nu inte gör ett fulhack som att försöka "sabba" skivan, men det är ju inte det som TCPA bygger på direkt...

1
Bevaka tråden