Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför gör iTunes kopia av allt?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • Töreboda
  • 2006-01-13 12:53

Hejsan.
Sitter framför en fantastisk ”Kraftbok” och njuter såväl hårt som mjukt från äpplet.
Dock ställer jag mig tveksam till de inkluderade i-programmmen.
iPhoto, vad har man det till? Allvarlit så tror jag min frus pocketkamera har mer redigeringsmöjligheter, men kanske bra för dem som har en kamera med moln/sol som inställning och vill göra julkort och bildspel.;) (Föredrar PS och ID)
Dock hade jag tänkt mig sätta mig in i iTunes. Verkar vara smart för att katalogisera musik i, men… Kan någon förklara varför dessa i-program gör kopior av det man öppnar??? Aaaahr!:mad: Jag blir tokig! Inte gör Words en kopia i ”Word-libary” om jag öppnar en text där i. Inte gör PS en kopia av bilden i ”PS-libary” bara för jag öppnat en bild i det samma. Men i-programmen kopierar. Vad gör jag för fel, om jag gör fel? Kanske vill man sälja HD men inte hos mig. Jag slänger ut alla i-programmen snart. De är bara till irritation om det skall vara så.:confused:
(Hämtar min musik från nätet, dock inte iTunesMS)
Snälla hjälp.

  • Avstängd
  • International user
  • 2006-01-13 13:00

Bocka ur inställningen "Kopiera filer till mappen iTunes music när ett spår läggs till i biblioteket" så slipper du det.

I iTunes preferences är det bara stänga av kopieringsfunktionen, finns under advanced.

  • Medlem
  • 2006-01-13 13:09

Många, inklusive mig själv, retade sig på iTunes förinställning på att skapa en egen mapp-hierarki där den lägger kopior på alla filer. Men de flesta, inklusive mig själv, ändrar uppfattning efter ett tag - iTunes sorterar på ett vettigt sätt och man vet hela tiden vart man har filerna. Importera i iTunes så att den gör en kopia, sedan kan man slänga "originalet".

iPhoto är väl i första hand tänkt som ett "bild-bibliotek" med enklare redigering och lite andra småfunktioner. Naturligtvis är programmet inte tänkt att konkurrera med PS/ID...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-13 13:59

jag tycker det är lustigt att iTunes skapar en så strikt hierarki för var filerna finns. Det känns som en PC-lösning där man måste sortera filerna, inte "innehållet".
Dessutom behöver man inte veta var filerna finns på disken, det går ju att kopiera dem inifrån iTunes, bara att dra ut dem. Jämför med iPhoto, där är det en betydligt dunklare struktur på mapparna. Vill man kopiera ett foto drar man ut det utan att behöva bry sig vilken mapp det finns i.

Att itunes/ iphoto sköter strukturen åt en är en funktion som man först kan känna sig ovan vid och till o med kunna tycka det är korkat men jag måste säga att jag tycker detta är ypperligt - varför ska man strukturera ett material på två ställen. Däremot kan itunes framförallt göra kopior och dubletter, men det är egentligen en annan historia.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-13 15:17

Motfrågan är ju: varför skall iTunes sortera filerna i mappar när interfacet är baserat på taggarna, inte fil/mappnamn? Du sorterar och söker på låt/artist/album-namn, inte på fil/mapp-namn.(det kanske går att söka på filnamn om taggar saknas?)

Inte för att det egentligen spelar nån roll.

  • Avstängd
  • Töreboda
  • 2006-01-13 15:37

När jag läste om min fråga lät jag grinigare än jag är.
Jag var bara så frustrerad.
Nu är jag på bra humör igen efter era vänliga och SNABBA svar.
Tack!:)

  • Medlem
  • 2006-01-13 16:32
Ursprungligen av oskard:

Motfrågan är ju: varför skall iTunes sortera filerna i mappar när interfacet är baserat på taggarna, inte fil/mappnamn? Du sorterar och söker på låt/artist/album-namn, inte på fil/mapp-namn.(det kanske går att söka på filnamn om taggar saknas?)

Men... Fil-hierarkin som skapas bygger ju just på taggarna! Filen heter låtnamnet (eventuellt med index före), ligger i mapp med album-namn, som ligger i mapp för artist-namn. Med iTunes heter filerna samma sak som i iTunes visning, vilket är en av anledningarna att det (enligt mig) är så smidigt (speciellt med väldigt många filer).

  • Oregistrerad
  • 2006-01-13 16:42
Ursprungligen av oskard:

Motfrågan är ju: varför skall iTunes sortera filerna i mappar när interfacet är baserat på taggarna, inte fil/mappnamn? Du sorterar och söker på låt/artist/album-namn, inte på fil/mapp-namn.(det kanske går att söka på filnamn om taggar saknas?)

Inte för att det egentligen spelar nån roll.

Förslagsvis för användarens skull. Om man vill gå rota i mapparna efter nån låt så är det strukturerat i artist>album>låt. iTunes använder väl informationen i taggarna för att ordna filerna i mappar. Om det inte finns nån tagginfo så hamnar filerna under "unknown artist>unknown album".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-13 17:26
Ursprungligen av elsevero:

Om man vill gå rota i mapparna efter nån låt så är det strukturerat i artist>album>låt.

Vill man hitta filen från iTunes så markerar man filen och väljer Arkiv->Visa fil (kommando-R). Då öppnas ett finderfönster där du ser filen.

Mitt råd är att inte kämpa emot! Glöm mappstrukturer! Du behöver inte sortera filer i mappar själv längre. iTunes/iPhoto sköter det åt dig. Försök inte ens rota i foldrarna de skapar. Hitta bilderna/låtarna direkt från iPhoto/iTunes istället. Vill du ha loss en enstaka fil så exportera den (eller dra den) från iPhoto/iTunes-fönstret till t.ex. Finder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-13 17:00

Men är inte poängen med ett program som iTunes att man skall slippa rota i mappar? Vill man ha en kopia gör man det inifrån iTunes.

Det finns säkert fördelar, men jag tycker det känns som en DOS-lösning.
Poängen med ett program för att organisera filer är väl delvis att man skall slippa hålla reda på i vilken mapp de finns?

jag kom först i kontakt med sorteringsfenomenet med iTunes på Windows (där iTunes något oväntat sorterade om all musik) och det kändes som en typisk Windows-lösning. Just därför blev jag förvånad att ett Appple-program ägnade sig åt sånt.

Eftersom användaren använder taggarna för att välja låtar kunde filerna lika gärna ligga i en enda mapp utan att det skulle spela nån roll.

Som sagt: det spelar vl egentligen ingen roll, tyckte bara det var lustigt att Apple kom med en lösning som kändes som den platsade bättre på en PC.

Ursprungligen av oskard:

Poängen med ett program för att organisera filer är väl delvis att man skall slippa hålla reda på i vilken mapp de finns?

Givetvis, man använder iTunes. Vad är poängen med din fråga?

Ursprungligen av oskard:

jag kom först i kontakt med sorteringsfenomenet med iTunes på Windows (där iTunes något oväntat sorterade om all musik) och det kändes som en typisk Windows-lösning. Just därför blev jag förvånad att ett Appple-program ägnade sig åt sånt.

Första gången man startar iTunes frågar programmet om det får leta reda på all din musik och samla ihop den. Du eller någon annan klickade på ja.

Ursprungligen av oskard:

Eftersom användaren använder taggarna för att välja låtar kunde filerna lika gärna ligga i en enda mapp utan att det skulle spela nån roll.

Som sagt: det spelar vl egentligen ingen roll, tyckte bara det var lustigt att Apple kom med en lösning som kändes som den platsade bättre på en PC.

Personligen tycker jag att den är utmärkt, flyttar undan mina filer så att dom inte är ivägen och är lätta att nå precis när jag vill ha tag på dem.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-08 14:39

Jag är hemskt nöjd med att ha allt i en mapp. Vad jag inte är nöjd med att när jag tar "lägg till mapp" så kopierar visserligen iTunes mappen till sin egen mapp, men alla låtar kommer i två uppsättningar varav den ena kopian alltid slutar på en 1:a. Detta är hemskt enerverande då jag dels tvingas radera dubletten, dels tvingas radera det trasiga spåret i iTunes. Nån idé på vad som skulle lösa detta problem?

Tycker det är jätteskönt att iTunes sorterar in allt på ett så bra sätt. Om man ska leta reda på en fil i findern och skicka till en kompis eller nåt så är det busenkelt. Jätteskönt att iTunes också ändrar biblioteket automatiskt om man till exempel byter namn på en fil eller nåt.

Ursprungligen av Chlast:

Hejsan.
Dock hade jag tänkt mig sätta mig in i iTunes. Verkar vara smart för att katalogisera musik i, men… Kan någon förklara varför dessa i-program gör kopior av det man öppnar??? Aaaahr!:mad: Jag blir tokig! Inte gör Words en kopia i ”Word-libary” om jag öppnar en text där i. Inte gör PS en kopia av bilden i ”PS-libary” bara för jag öppnat en bild i det samma.

Ursäkta men detta är en dålig jämförelse då du antagligen inte editerar din musik varje gång du skall lyssna.

Jag kan inte förstå problemet med att man tycker det är jobbigt att itunes sköter filstrukturen på självaste disken. Jag kan förstå att man tycker programmet har vissa problem med att sköta detta korrekt med dubletter osv

För min del så får gärna programmen hjälpa till med sorteringen på själva disken. Det största problemet i itunes är inte köpt musik eller den man importerat från cd utan det är den musik man laddat ner från nätet - med taggar som är helt kaputt, detta gör att man kanske inte alltid kan klaga på itunes utan kanske mer på de som editerar sina egna taggar eller sig själv som laddat ner illegal musik.

Om man nu är trött på att itunes sorterar - stäng av det då.

Jag har vänner som sitter och gör egna mappar, egen struktur - vissa vill gärna göra detta - lägga den tiden för att få ordning - jag är inte en av dem, det känns som ett moment som redan kan skötas av någon annan -itunes. Då kan jag lägga den tiden med att få struktur mina projekt mappar istället - de är mer komplexa än en musikfil.

Den automatiska sorteringen är bra också när man ska dela ut musiken på t ex ett lan.

Det har ju sina för- och nackdelar,

Bra=man vet var allt är(annars kan man ju faktist bara högerklicka och välja Visa Fil..), bra för fildelning som tidigare sagt

Dåligt=Tar enormt mycket plats om man har mycket musik

Det allra bästa skulle ju vara om iTunes frågade första gången man startade det, "Vill du automatiskt göra kopior av musiken som spelas för att enklare kunna organisera dem?"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-08 16:47

Jag tycker att iTunes känns tryggt för framtiden, i motsats till alla andra iApps (menar ej iTunes Music Store). Om jag inte vill använda iTunes i framtiden (ponera att det skulle komma en killerapp från någon annan än Apple), har jag den viktigaste metadatan i mappstrukturen.

Dock har jag betänkligheter mot att köpa mycket DRM-skyddad musik. Kommer det alltid vara en musikspelare från Apple jag drömmer om? Kommer det att komma en drömspelare, billig, som jag drar mig för att köpa, på grund av att jag låst fast mig vid Apple?

Vänligen, Ylan

Det enda problemet med iTunes är tycker jag att även valda radiostationer och prenumererade podcasts hamnar i biblioteket. Om jag vill spela musik ur biblioteket men inte radiostationer måste jag antingen bocka av radiostationerna, vilket inte är särskilt praktiskt eftersom det innebär att de inte spelas automatiskt nästa gång jag väljer att slumpa mellan dem i min radiolista (RadioTunez), eller också måste jag skapa en smart spellista som utesluter radiostationerna. Jag har gjort det senare, vilket gör att jag får ett gränssnitt som ser ut som bilden visar. Det är den smarta spellistan med titeln "Ej Podcast" som utesluter Podcasts och radiostationer (som är förkryssade).

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-04-08 20:27

Angående iTunes verkar det mesta redan vara sagt, men vad gäller iPhoto och redigeringsmöjigheter:
VIsst är PS kraftfullare - konstigt vore det annars - men det är ett oslagbart (enligt mig) program för att hålla ordning på bilder. (inte helt olikt iTunes, konstigt nog )

Och redigeringsfunktionerna är väl inte helt oanvändbara? Har du verkligen testat i redigeringsläge: Beskärning, nivåer, färgjustering, effekter etc. Inte i klass med PS som sagt, men ändå!

Vinsterna med i-programmen kommer ju när man använver ex iMovie eller iWork och vill lägga till en av sina bilder eller ett musik. De bara finns där!

Happy Macing!

  • Oregistrerad
  • 2006-04-08 23:20

Finns det då någon som vet hur man gör för att itunes inte ska kopiera två exemplar av varje fil när man tar "Lägg till mapp"?

Ursprungligen av Elamite:

Finns det då någon som vet hur man gör för att itunes inte ska kopiera två exemplar av varje fil när man tar "Lägg till mapp"?

Två exemplar? Det låter som att det hänger med en playlist-fil som ställer till det.

Välj importera istället så kan du själv plocka ut de du vill ska läggas till i biblioteket (då undviker du också att en ev. playlist-fil hänger med).

Sedan kan du gå Edit-meny > visa dubbletter i itunes för att se vilka låtar du har dubbletter av och därmed enkelt rensa ut dem. Det är möjligt att det finns ett applescript någonstans som gör det åt dig men jag har inte kollat.

  • Oregistrerad
  • 2006-04-09 13:11

Ahh. Tackar. Upptäckte att det visst låg playlist i respektive mappar... Tackar och bockar.

1
Bevaka tråden