Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka OS kan man ha i en G5?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2006-01-13 12:55

Villka alternativa Os går att köra på en G5 mac? Beos går inte ,men det måste ju finna fler än Os X och Yellow Dog? Observera att jag inte söker något att ersätta Mac Os X med för det går inte, men det är alltid kul att sitta o pilla med lite andra Os också

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-13 13:11

Gentoo?

• Oregistrerad
  • 2006-01-13 13:16

Ubuntu

• Medlem
  • Solna
  • 2006-01-13 13:36

Linux (de ovanstående två är exempel på distributioner, "packeteringar" av Linux)

De flesta varianterna av BSD antagligen dessutom (här är de till skillnad från hos Linux olika operativsystem). Läs mer på exempelvis: http://en.wikipedia.org/wiki/FreeBSD http://en.wikipedia.org/wiki/BSD

• Medlem
  • Falkenberg
  • 2006-01-13 16:27

villket av ovanstånde är enklast om man bara vill lära sig lite om de olika systemen? kan man installera de på sin vanliga hd eller måste man partionera den? och sista frågan, kan man köra två system samtidigt eller måste man använda vpc för det?

Tack

Partionera är ett hett tips om man vill köra nån multiboot-lösning. Det går med andra lösningar (på pc i alla fall) men det är inte de bästa lösningarna direkt... Köra två samtidigt? Du menar så att man kan växla mellan dem? Då är det vpc eller liknande som gäller.

Distar som är lätta? Ubuntu och Debian förstår till och med jag mig på, vilket är ett gott betyg.

• Medlem
  • Falkenberg
  • 2006-01-14 17:44

Så jag måste partionera om jag vill ha möjlighet att både köra OsX och typ Linux (dock inte båda samtidigt)? Går inte att boota i Linux om jag inte har den på en annan partition? Kommer ihåg när jag engång i tiden körde Beos på en Pc, där man bara behövde dubbel klicka på Beos ikonen i wonows för att den skulle boota om i Beos. hade varit nice med en sådan lösning

1
Bevaka tråden