Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad hindrar OSX på en vanlig PC

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-01-14 05:02

Jag hoppas att det inte kommer att gå å köra OSX på en vanlig PC framöver, Men vad hindrar det ?

De tidigare utvecklarversionerna av Intel OSX har ju blivit hackade, men det var väl egentligen meningen av Apple, annars vore det konstigt, Men vad är skillnaden nu?

Macförsäljningen måste väl vara Prio 1, då iPod succen kan tappa luften inom några år..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-14 08:00

Alla mjukvaruskydd har hittills kunnat crackas genom att man t.ex. analyserar binärkoden för programmet, letar reda på den kod som kontrollerar att man har rättighet att köra programmet, och modifierar denna kod. Att ett program är kompilerat är inget skydd mot modifiering. Det går i princip att ändra lika bra som om man hade källkoden. Det är mer tidsödande bara.

Antag nu att vitala delar av Mac OS X kommer att vara krypterade. Nyckeln ligger dold i TPM som finns i de nyare intel-processorerna. TPM är designat så att den kan innehålla hemligheter (kryptonycklar) som är omöjliga för ägaren av systemet att ta reda på. Eftersom en cracker aldrig får tillgång till den binär som körs kommer han inte att kunna cracka systemet.

Detta är den metod jag kan tänka mig kan fungera mot crackers. För att få Mac OS X att fungera på en valfri dator måste han ersätta de vitala krypterade delarna med annan kod.

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-14 08:38

Är det bekräftat att det finns TPM i de nya Macarna?
Jag har inte hört något om det.

• Oregistrerad
  • 2006-01-14 09:47

Lyckas Apple med att svensson (inte hackare) inte installerar OSX på sin PC så räcker det långt. Jag tvekar att vanliga människor är villiga och orkar sätta sig in i hur de kan hacka in OSX på sin burk. Det är den stora publiken som är avgörande för Apple, inte hackare. Den beskrivning jag såg för att installera MacIntel OSX (den som läckte ut) på en PC var ingen lek. Och om man ändå gör det, vad händer sen när man vill uppdatera? - Förmodligen göra om hela processen...

Hackarna kommer att få det att funka, det är bara en fråga om tid. Men för att det ska hota Apple, tror jag att det måste göras lika enkelt som när man installerar OSX på en mac. Men vem vill göra det jobbet? Hackare nöjer sig med att bevisa att det går. Jag tror Apple behöver bara se till att ligga steget före, göra det lite jobbigt hela tiden.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-01-14 11:10
Ursprungligen av elsevero:

Lyckas Apple med att svensson (inte hackare) inte installerar OSX på sin PC så räcker det långt. Jag tvekar att vanliga människor är villiga och orkar sätta sig in i hur de kan hacka in OSX på sin burk. Det är den stora publiken som är avgörande för Apple, inte hackare. Den beskrivning jag såg för att installera MacIntel OSX (den som läckte ut) på en PC var ingen lek. Och om man ändå gör det, vad händer sen när man vill uppdatera? - Förmodligen göra om hela processen...

Ingen Lek? crackade versionen av 10.4.3 installerade man i stort exakt likadant som vanliga OS X

Men det med att den bryts vid uppdatering är ju sant

• Medlem
  • 2006-01-14 11:11

De nya macarna använder EFI (Extensible Firmware Interface) för att boota (motsvarar open firmware) vilket endast en del Intel-chipset har i dagsläget. EFI är också en av delarna som behövs för "trusted computing". Som en bi-effekt kan tydligen inte dagens versioner av Windows starta på dessa Macar eftersom de kräver BIOS och inte kan bootas från EFI.

http://en.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_Interface
http://www.betanews.com/article/XP_Wont_Run_on_Intel_MacBook_iMac/1137003330

• Medlem
  • 2006-01-14 12:37

Tack för svaren, hoppas då det sitter TPM i macarna

1
Bevaka tråden