Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

göra dramaproduktioner

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-14 11:18

En god vän ska göra olika former av radiodokumentär/radioteater med sina folkhögskoleelever. Det handlar om dramaundervisning i första hand och inte ljudproduktion så det behöver inte vara hitech-proffsigt, men ska vara enkelt både för lärare och elever och resultatet ska vara någorlunda njutbart. prislappen har betydelse.

Eleverna kommer göra intervjuer eller dramaspel som spelas in på md-spelare. Ljudet förs över till macen i realtid och råredigeras sedan i något enkelt hyfsat program som Soundstudio.

Därefter ska det hela redigeras ihop och här kommer min fråga:
Var finns det enkla ljudmixerprogram som inte ger läraren huvudvärk men där ljudsnuttarna kan flyttas som byggklossar och sedan mixas ner till ett masterspår för CD-bränning eller liknande?

Mitt enkla förslag är MD-spelare->Mac->Soundstudio(motsvarande)->Garageband.

Garageband är nästan självinstruerande och man har överblick även om mixerfunktionen inte är den allra bästa. Nackdelen är allt tungt musikbagage som ibland gör Garageband segt. Men programmet är billigt och man kan om man vill använda musiken också.

Att lära lärare och elever något mera komplicerat som DECK, Logic, Cubase etc skulle ta för mycket tid från undervisningen.

Jag har inte lyckats hitta något som är lika enkelt och lättarbetat som garageband. Någon annan?
/JanW

• Oregistrerad
  • 2006-01-14 12:24

Garageband är ett alldeles utmärkt verktyg för det du pratar om...

• Oregistrerad
  • 2006-01-15 09:54

GB är utmärkt(pris/enkelhet), men som du säger så kräver den (tyvärr) sin maskin/RAM så det är viktigt att burkarna håller. Som budget 2-spårs redigerare som föreslår jag Audacity
http://audacity.sourceforge.net/

• Oregistrerad
  • 2006-01-15 10:02

audacity, mjaa

Glömde nämna audacity i mitt första inlägg. Bra enkelt billigt, men har konstigheter för sig som t ex att den inte klarar sv vokaler i sin filhantering, att preferencerna ibland hoppar tillbaka till sin grundinställning m m. Inte riktigt pålitligt med andra ord. Tror att användaren i detta fall tröttnar efter hand.
/janW

• Oregistrerad
  • 2006-01-15 18:03

sv vokaler? aha det är en amerikansk program . . ! konspiration . . . !! förresten är inte "s och v" = konsonanter . . . ?

allvarligt talat har jag aldrig stött på det du nämner . . . tvärtom så är det oerhört stabilt . . . använder den hellre än Peak.

• Oregistrerad
  • 2006-01-16 09:55

ang sv vokaler

Ursprungligen av xis:

allvarligt talat har jag aldrig stött på det du nämner . . . tvärtom så är det oerhört stabilt . . . använder den hellre än Peak.

Försök att inifrån Audacity hämta en ljudfil från en mapp som du döpt till något som innehåller svenska vokaler eller för den delenm från en hårddisk som heter just så eller någåt annat med åäö. Det blir nobben direkt. Likså att spara i en sån mapp om jag minns rätt.
Det är en bug som Audacityfolket själva är medvetna om men som de inte tänkt göra något åt. Det finns en del andra konstigheteri den svenska språkversionen som också är taffligt översatt. Har inte testat med den engelska versionen, möjligt att det faktiskt fungerar bättre.
Annars är audacity ett jättebra program och länge det snabbaste sättet att förvandla till mp3.
Dessutom är det faktiskt ett multispår-program och inte bara tvåspårs, även om slutmixning inte är lika lätt som i andra dedicerade mixerprogram.
Tycker det går enklare och fr a snabbare i Itunes numera

• Oregistrerad
  • 2006-01-16 11:08
Ursprungligen av JanW:

Försök att inifrån Audacity hämta en ljudfil från en mapp som du döpt till något som innehåller svenska vokaler eller för den delenm från en hårddisk som heter just så eller någåt annat med åäö. Det blir nobben direkt.

Ahh! kul . . not . . . jag har OS, samt alla mapp-/filnamn . . . på engelska. Visste att det fanns en orska at undvika svenskan . . .

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-01-15 18:19

Soundtrack är ett lättanvänt multitrack-program. Intankningen av MD-ljudet kan man göra med QTpro - enklare kan det inte bli.

• Oregistrerad
  • 2006-01-16 10:05
Ursprungligen av mjg:

Soundtrack är ett lättanvänt multitrack-program. Intankningen av MD-ljudet kan man göra med QTpro - enklare kan det inte bli.

Sondtrack är litet för avancerat dessutom kostar det cirka tio lappar vilket inte ryms inom små budgetar.
Angående intankning av mdfiler: Går väl bra med vilket program som helst, men jag tycker att jag har bättre grafisk kontroll redan i inledningsskedet med Soundstudio och liknande progran jämfört med QTpro.

• Oregistrerad
  • 2006-01-16 10:38
Ursprungligen av JanW:

Sondtrack är litet för avancerat dessutom kostar det cirka tio lappar vilket inte ryms inom små budgetar.

Det är inte Logic vi pratar här inte, vilken prislista har du tittat i? Eller menar du att man numer måste köpa Final Cut Studio för att få Soundtrack? Det verkar inte bättre det lilla jag sökte iof. Men det finns ju alltid Logic Express för 1895:- för skolor.

• Oregistrerad
  • 2006-01-16 11:20
Ursprungligen av Jörgen U:

Det är inte Logic vi pratar här inte, vilken prislista har du tittat i? Eller menar du att man numer måste köpa Final Cut Studio för att få Soundtrack? Det verkar inte bättre det lilla jag sökte iof. Men det finns ju alltid Logic Express för 1895:- för skolor.

Yep:
Soundtrack Pro is now available exclusively as part of Final Cut Studio, Apple’s suite of integrated applications for digital production.
/från apples soundtracksida/.

Men som du skriver, Logic express är inget dumt alternativ. Men inlärningströskeln är högre än för GB som dessutom är billigare men inte lika tufft förstås.

• Oregistrerad
  • 2006-01-16 18:37

nej nej nej. GB är tuffare!

• Oregistrerad
  • 2006-01-17 13:41
Ursprungligen av xis:

nej nej nej. GB är tuffare!

Och särskilt nu med GB3, se
http://www.apple.com/ilife/garageband/

folkhögskoleleverna (se trådens inledning) kan gå från radioteater till podcastteater i ett nafs!
/JanW

Precis, program med "träpaneler" slår allt!

1
Bevaka tråden