En god vän ska göra olika former av radiodokumentär/radioteater med sina folkhögskoleelever. Det handlar om dramaundervisning i första hand och inte ljudproduktion så det behöver inte vara hitech-proffsigt, men ska vara enkelt både för lärare och elever och resultatet ska vara någorlunda njutbart. prislappen har betydelse.
Eleverna kommer göra intervjuer eller dramaspel som spelas in på md-spelare. Ljudet förs över till macen i realtid och råredigeras sedan i något enkelt hyfsat program som Soundstudio.
Därefter ska det hela redigeras ihop och här kommer min fråga:
Var finns det enkla ljudmixerprogram som inte ger läraren huvudvärk men där ljudsnuttarna kan flyttas som byggklossar och sedan mixas ner till ett masterspår för CD-bränning eller liknande?
Mitt enkla förslag är MD-spelare->Mac->Soundstudio(motsvarande)->Garageband.
Garageband är nästan självinstruerande och man har överblick även om mixerfunktionen inte är den allra bästa. Nackdelen är allt tungt musikbagage som ibland gör Garageband segt. Men programmet är billigt och man kan om man vill använda musiken också.
Att lära lärare och elever något mera komplicerat som DECK, Logic, Cubase etc skulle ta för mycket tid från undervisningen.
Jag har inte lyckats hitta något som är lika enkelt och lättarbetat som garageband. Någon annan?
/JanW