Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svårt problem med konton/inloggning

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Dr Bowmans fru har en fråga:
Jag satt vid jobbets Mac OS X Server och administrerade konton i går eftermiddag. Jag hade en lista med nyligen upplagda konton som det var fel på. Eftersom jag inte kommit på nåt smart sätt att få dessa konton att funka så deletade jag kontots User-mapp, deletade det felaktiga kontot och skapade därefter ett nytt. Så här: skrev in namn, shortname, lösen, gick till Home, klickade på User, klickade på Create nånting… (vad det nu står exakt på knappen), Save. Därefter gick jag till Sharing för att kontrollera att det såg rätt ut med läs- och skrivrättigheterna (ibland blir det nämligen fel, jag som tycker jag gör lika varje gång). Jag höll på så ett bra tag.

Det var vid tillfället då jag var klar med ett konto och skulle börja med nästa som datorn behövde tänka, tänka, tänka. Jag kan för mitt liv inte påminna mig om jag gjorde något särskilt, slant med tangenterna eller nåt. Men i alla fall, jag lämnade datorn och gjorde annat en stund. När jag kom tillbaka hade den slutat att tänka så jag skulle deleta en User-mapp. Då får man ju alltid upp en dialogruta där man ska skriva in lösen på administratören. Men nu hade fältet för användarnamnet för administratörskontot försvunnit så jag fick skriva in det manuellt. Men den nekade. Försökte skriva alla varianter jag kunde komma på (vilket inte är så många då jag inte är själva administratören för servern). Vilket inte gick. Jag tänkte att jag hade blivit utloggad på nåt sätt, så jag loggade ut och tänkte logga in på nytt. Men det gick inte logga in

Startade om servern. Gick inte logga in då heller. Lätt panik. Har inte pratat med serveradministratören än (det hade hunnit bli fredagkväll) så det kanske finns nåt sätt att logga in som jag inte känner till.

Har administratör-kontot försvunnit? Har datorn kraschat? Hur kommer jag in i datorn?

Konstig grej (gör mig extremt orolig):
Det går inte ftp:a mot servern eller nå den via Anslut till server från annan dator, men man kommer åt via http, men då möts man av 404 File not found. Är inte det märkligt?
/Linda

Starta på en OSXS skiva, återställ lösenord o kolla sen om det går att logga in.. fungerard det inte sen så har nånting mindre bra hänt..

Ursprungligen av Johan S:

Starta på en OSXS skiva, återställ lösenord o kolla sen om det går att logga in.. fungerard det inte sen så har nånting mindre bra hänt..

*kallsvettas*

/Linda

(åker in i morrn)

1
Bevaka tråden