Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min externa hårddisk krånglar, jag kommer inte åt filerna på den. Jag är ny på mac så

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!
Jag har en hårddisk (maxtor 200gb) som jag har haft i en pc, och när jag böt från pc till mac så behövde jag ha kvar det jag hade på hårddisken så jag tog ut den ur PC och köpt en kabinet till den och kopplade in den i min Ibook..

Men när jag väl startar den externa hårddisken så kommer det upp på skrivbordet "lokal disk".
Jag går in i den och då finns det en mapp som heter "recycler" men mappen som ska vara där (som heter delade filer") är inte där, vars är den?
I mappen "recycler" finns det två andra mappar med olika namn (långa siffer namn så jag skriver inte namnen) och med varsin "desktop.ini" och "INFO2" fil i sig.
Hårddisken är i Windows NT-Filsystem står det när jag kollar info och den har alla 184 gb som ska vara på sig står det men jag kommer inte åt filerna på hårddisken! VAD SKA JAG GÖRA!?!?!?!?!

Snälla hjälp mig
//MVH Kalle (Ny switcher)

Jag tror tyvärr inte att OS X klarar att läsa filsystem av typen NTFS (som det verkar som att din disk har), men jag kan ha fel.

• Oregistrerad
  • 2006-01-15 08:03
Ursprungligen av capojava:

Jag tror tyvärr inte att OS X klarar att läsa filsystem av typen NTFS (som det verkar som att din disk har), men jag kan ha fel.

FYI: Mac OS X kan läsa NTFS, men inte skriva till en disk med sådant filsystem...

//Mellberg

• Medlem
  • Mjölby
  • 2006-01-14 22:46

Kan du inte koppla in den på en PC och föra över filer genom ett nätverk till Macen? Det borde funka.

ok tack.
Men kan jag formatera om hårddisken så att den passar både en mac och pc? Så man kan föra över filer mellan en pc och en mac och läsa dom på båda????
Hur formaterar jag den för att det ska funka?

Jo kan OS9 eller något annat Os läsa NT då???Jag har OSx Panther 10.3.9

Mac OS X kan läsa NTFS, men inte skriva till det.

Det finns ett program som heter Partition Magic och som visserligen bygger på DOS/Windows men som kan om jag minns rätt kan konvertera NTFS-partitioner till FAT32 som Macen kan skriva till. Om nu Windows inte kan göra det.

Men det låter ändå inte som om det är problemet.

Hur gammalt är kabinettet? Är det ett par år gammalt kan det vara så att kabinettet (eller rättare sagt ATA-kretsarna i kabinettet) inte klarar fler än 128 GB.

Den är inte så gammal den har USB 2.0 så jag gissar att den inte är så gammal. JAg hittar inte tillverkarens hemsida eller något sådant men kabinetten heter i-track.
Om jag partionerar till FAT32 kan jag då läsa och skriva över båda från pc och mac??Är då filerna kvar eller finns dom kvar.

Jag kan inte läsa hårddisken alls nu.

Det dära programet (TZW gav som tips) gjorde ingen nytta. Det ville bara starta om datorn varje gång jag kopplade in hårddisken.
Så jag tog bort programet och nu kommer det upp att OSX inte kan läsa disken men att jag kan fortsätta genom att trycka ignorera. Men när jag trycker igonorera händer ingenting. Vad ska jag göra nu????

Senast redigerat 2006-01-15 11:12
  • Oregistrerad
  • 2006-01-17 14:46

Om du partionerar till FAT32 går det, som folk skrivit tidigare, bra att läsa och skriva från Mac och PC. Enda problemet är att du ej kan ha filer större än 4gb (typ dvd-rippar)...

1
Bevaka tråden