Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabel-A på ny PowerMac G4?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter här med min nyinköpta PowerMac G4 men grön som jag är har jag inte en susning om hur man får fram ett snabel-a... har försökt alla möjliga kombinationer utan framgång, hur?!? Och när jag ändå är på gång... hur får man ett fönster maximerat över HELA skärmen?

/D

Prova med

"alt" + "2"

/M

Precis som på PC sidan har Apple from OS9.1 (tror jag det var) samt OS X flyttat snabel-A till ALT+2.
Finns väl tom på ditt tangentbord? själva tecknet alltså nedanför 2an.

För att maximera fönster, så är det inte på samma sätt som i Windows att man kan "fylla" hela skärmen, men nästan. Det gör du genom att trycka på + knappen i fönstrets meny. (X - +) är knapparna som finns högst upp till vänster normalt. Jag chansar att du kör med OS X.

Kommer du från Windows så är det en del egenheter du får vänja dig vid, jobbigt till en början kanske men efter en liten övergångsperiod så lär du trivas med upplägget.

ok, får väl förtydliga mig lite granna... japp jag är en Switcher... jag kör Mac OS 10.2.3 Amerikansk eller International English version. Har svenskt tangentbord men allt är inställt för att vara på engelska förutom input:en(?? =)... ger det någon klarhet i det hela? för ALT+2 ger mig ett TradeMark tecken

/D

• Oregistrerad
  • 2003-01-28 19:51

Precis som Jürgen påpekar uppför sig inte maximera likadant på Mac och PC.

Macen försöker göra en "smartare" maximering och göra fönstret så stort som behövs för att visa hela innehållet (i findern t.ex.). Vill man få det att täcka hela skärmen och den gröna +-knappen inte gör det blir det till att dra i fönstret (längst ner i högra hörnet).

Dessutom kan det vara bra att veta att Macen inte gör samma skillnad på Alt-tangenten och Alt-GR-tangenten som pc. Båda alt-tangenterna kan alltså användas tillsammans med 2:an på tangentbordet för att få "@".

• Oregistrerad
  • 2003-01-28 19:53
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: David Sinclair:
ok, får väl förtydliga mig lite granna... japp jag är en Switcher... jag kör Mac OS 10.2.3 Amerikansk eller International English version. Har svenskt tangentbord men allt är inställt för att vara på engelska förutom input:en(?? =)... ger det någon klarhet i det hela? för ALT+2 ger mig ett TradeMark tecken

/D

Oj, du hann skriva ett förtydligande medan jag skrev mitt förra inlägg. Du kan själv kolla var ditt "@" ligger genom att starta programmet Key Caps som följer med OS X. Där ser du tangentbordslayouten och om du håller ner ALT, SHIFT osv så ser du vilka tecken som gömmer sig bakom vilka tangenter.

ok, great! hittade @:et nu... ligger på ALT+STJÄRNA(precis jämte enter...) så någon inställning måste vara fel va?

/D

• Medlem
  • Hammarö
  • 2003-01-28 20:00

Du hittar @ på ALT+* (den som sitter till höger om ä).

Om du anger att du ska ha en Svenskt Pro-tangentbord istället för Svenskt så blir det bättre.

• Medlem
  • Hammarö
  • 2003-01-28 20:02
Citat:

ok, great! hittade @:et nu... ligger på ALT+STJÄRNA(precis jämte enter...) så någon inställning måste vara fel va?

/D

Du hann före mitt inlägg. Du går in i systeminställningarna och väljer Svenskt Pro-tangentbord under Internationellt och fliken Indatameny.

tack så hemskt mycket! funkade fin fint

/D

• Medlem
  • 2003-01-28 22:18

Testa PopChar programmet. Det kan lösa alla dina teckenproblem i fortsättningen.

Citat:

tack så hemskt mycket! funkade fin fint

/D

Om du hade språket inställt på engelska så har du förmodligen resten av systemet också på engelska. Förutom alla flikarna i International så bör du även ställa klockan i Date & Time.

[ 28. Januari 2003, 23:44: Meddelandet ändrat av: Anders Täpp ]

1
Bevaka tråden