Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt ProTools HD3 - MacOSX eller Windows som värdator?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-16 10:43

En enkel fråga med säkert ett svårare svar. Vi tittar på ett nytt ProTools HD3-system. Frågan är, ska man basera värddatorn kring MacOSX eller Windows?

Spontant kände jag "självklart Mac om man har ett val" men har hört från två olika håll att Windows-versionen håller sig bättre uppdaterad. Kommentarer?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-16 20:38

Okej, efter lite forskning verkar det som det är sak samma… Den enda optionen som finns för Windows som inte finns för OSX är Digidesigns VT10 video-board. Detta är främst tänkt för integration i ett UNITY/AVID system. Kasst att det inte finns för Mac, men å andra sidan inte något många vill ha.

Lutar åt Mac fortfarande då…

• Oregistrerad
  • 2006-01-17 11:07

Det är aldrig sak samma.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-17 11:39

Förklara gärna...

• Oregistrerad
  • 2006-01-17 19:18

Att jobba i Windows eller OSX är inte samma sak . .

OSX så fungerar media ; video/audio/midi/ "bättre" . . . det är mkt enklare dvs mer snabbjobbat i OSX med Protools.
Jag har jobbat både i windows såväl som mac miljö med PT och macen fungerar bara bättre.
Kanske beroende på att jag gör en hel jobb mot film/video som då kommer ifrån FinalCut . . .

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-17 21:10

Bra inlägg. Ljudbiten kommer köra ProTools, video/bild kommer göra MacOSX/FinalCut. Som sagt lutar än mer åt Mac då!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-17 21:11

Skriv gärna mer kommentarer om vad/hur du upplever det hela. Problem/lösningar på olika plattformarna. Eller är det kanske bara en ren "känsla" du går på?

• Oregistrerad
  • 2006-01-17 22:59
Ursprungligen av Erik.dv:

..men har hört från två olika håll att Windows-versionen håller sig bättre uppdaterad. Kommentarer?

Har du tänkt på att det kanske det är så att windows är mer buggigt, och därför kommer det mer uppdateringar till det än os x ?
Kul att du går lös på HD3. Det, ihop mer en ramproppad G5a så har du nog fetaste man kan ha i musikproduktion!

Möjligtvis mer accelkort då

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-17 23:05

Har du tänkt på att det kanske det är så att windows är mer buggigt, och därför kommer det mer uppdateringar till det än os x ?
Haha Bra tanke…

Kul att du går lös på HD3. Det, ihop mer en ramproppad G5a så har du nog fetaste man kan ha i musikproduktion!
Jasså jasså….Själv är jag inne på bildsidan, men håller i den del av teknikbiten på jobbet och sköt bl.a. inköpet av ProTools-systemet. Det är standard för ljudläggning inom reklam så vi kör på det, och ja, det blir en HD|3 på en, troligen, Dual 2.5 Ghz G5:a med massa minne och troligen Mojo för video i/o.

• Oregistrerad
  • 2006-01-18 17:08
Ursprungligen av Erik.dv:

troligen, Dual 2.5 Ghz G5:a med massa minne och troligen Mojo för video i/o.

Tänk på att det har kommit HD|3 med PCI-E.
Dom nya macarna har ju PCI-E
Så förslaget är att du slår till på det istället för gamla med pci och pci-x
PCI-E är är ju idiotsnabbt. Priset är ju ändå det samma. Pci och pci-x är väl på väg att dö ut ändå?
Läs om det här: http://www.digidesign.com/news/details.cfm?story_id=3828

• Oregistrerad
  • 2006-01-18 00:34

Ska ni använda FCP och PT ihop så är det inget annat än Mac/OSX som fungerar smärtfritt.
Gärna då i kombination med detta: http://www.automaticduck.com/products/pefcp/

• Medlem
  • Östersund
  • 2006-01-18 11:17

När jag jobbat på SVT i Umeå har jag noterat att det bara är PC apparater överallt UTOM i ljudbearbetningen. Där är det Mac och Protools...:cool:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-18 23:06

Men PCI-E ger inga fördelar mot PCI-X på ProTools så vitt jag vet och vi har idag en Dual 2.5 Ghz G5 (certad för ProTools) + ett grymt pris på en HD|3 i PCI-X utförande.

Till det hör att ska man bygga ut ProTools-systemet fullt ut krävs ändå ett externt chassi o dessa kör PCI-X så vitt jag förstått det (kanske kommer PCI-E där också, men absolut inte i samma pris som vi fått PCi-X HD|3 hårdvaran för).

Vad finns det för några direkta fördelar med PCI-E?

1
Bevaka tråden