Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur hämtar jag mail från servern?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-16 10:43

Jag fick göra om mitt "Mail"- konto för det hade börjat strula. Efter många om och men, flera inloggningsförsök och annat krångel med inställningar fungerade det igen.
MEN, alla mina brev i inkorgen ligger tydligen på servern!

Jag får detta meddelande när jag klickar på ett brev:

"Brevet från xxxxxxx <[email protected]> med ämnet ”xxxxxxx” har inte hämtats från servern. Du måste koppla upp det här kontot för att kunna läsa brevet."

Jag är ju uppkopplad, vad menas?
Hur gör jag för att få tillbaka dem i inkorgen?
Jag har letat i "Hjälp" men hittar inte...
*uppgiven*:confused:

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-16 12:02

Är det ingen som vet hur jag ska göra? Jag vill kunna läsa breven igen, för många av dem är jobbrelaterade. Ringa Bredbandsbolaget är lönlöst för man får sitta i telefonkö i minst en halvtimma, om man lyckas komma fram vill säga.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-16 12:07
Ursprungligen av Picasso:

Jag fick göra om mitt "Mail"- konto för det hade börjat strula. Efter många om och men, flera inloggningsförsök och annat krångel med inställningar fungerade det igen.
MEN, alla mina brev i inkorgen ligger tydligen på servern!

Jag får detta meddelande när jag klickar på ett brev:

"Brevet från xxxxxxx <[email protected]> med ämnet ”xxxxxxx” har inte hämtats från servern. Du måste koppla upp det här kontot för att kunna läsa brevet."

Jag är ju uppkopplad, vad menas?
Hur gör jag för att få tillbaka dem i inkorgen?
Jag har letat i "Hjälp" men hittar inte...
*uppgiven*:confused:

VAr säker du kommer få svar - Av någon men inte jag som inte vet svaret på din fråga...

Fortsätt bumpa tråden tills du får svar

/Tangen

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-16 12:09

Ok! Tack ändå!

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-16 12:11

Du måste ställa in Mail så den raderar ny e-post från servern när du hämtar ny e-post. Det är inte bra att låta den ligga kvar på servern. Det blir snabbt fullt om man mejlar mycket. Den e-post som du tagit hem finns på din dator. Testa med menyvalet Bygg om.
Om inte annat så ligger all mejl i din hemmapp (huset) ->Bibliotek ->Mail.
Kopplar upp kontot gör du med inställningarna i Mail, under Avancerat.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-16 12:23

Aha!Tack! Nu hittade jag breven, jag trodde de var borta för alltid! Men hur lägger jag tebax dem i inkorgen så att jag kan läsa dem?

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-16 12:24

Har du gjort ett nytt användarkonto på Macen, eller bara ett nytt mejlkonto?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-16 12:34

Nu förstår jag inte. Är inte det samma sak?

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-16 12:37

Nej. Gjorde du en ny användare för dig själv och sedan konfigurerade Mail på nytt?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-16 12:41
Ursprungligen av Konrad:

Nej. Gjorde du en ny användare för dig själv och sedan konfigurerade Mail på nytt?

Nej, jag har samma användarnamn som tidigare. Fast den nya konfigurationen funkar inte heller så bra, servern kräver lösenord titt som tätt, och jag begriper inte varför. Ska SSL vara på?

Har du testat att importera brevlådorna (Arkiv -> Importera), eller bara att lägga dem i rätt mapp?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-16 12:44
Ursprungligen av Standout:

Har du testat att importera brevlådorna (Arkiv -> Importera), eller bara att lägga dem i rätt mapp?

Ja, men det indikerar:

FEL
Inga giltiga mbox-filer finns

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-17 11:32

Nu har jag kommit på vad jag har gjort för fel! Konrad hade rätt med sin frågeställning. Jag hade lyckats med att skapa ett nytt användarkonto iaf utan att veta om det.
Jag gick in i Finder, markerade alla brev i det gamla kontot, klistrade in dem i det nya, klickade på "bygg om" i Mail.....pang, så satt de där! Och fort gick det också! (Har precis uppdaterat Tiger)
Tydligen går det inte att flytta filer mellan konton av samma typ med importera-funktionen(filerna blir "gråade" då), man måste in i Finder och handgripligen flytta dem mellan kontona.
*lättad*

1
Bevaka tråden