Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem Ethernet och Routern i mitt Bredband!!!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tranås
  • 2006-01-17 10:02

Ethernetanslutningen och IP flipprar i min Emac????
Hej alla mac99:are. Jag har nyligen fått in Stadsbredband (fiberkabel 100 kbit) i villan här i Tranås. Kanon när den väl funkar! Den funkar felfritt i PC-datorerna, men i min eMac är det ett återkommande problem!
Nätverket och Ethernetuppkopplingen till Routern "flipprar" mao ömsom funkar det och ömsom hänger det sig! När jag går un under Nätverksstatus så visar den ömsom att Ethernet-kabel inte är ansluten ömsom att den är det men saknar IP? Och i nästa stund kopplar upp till grönt sken och fungera?!
Allt skulle ju vara så enkelt, sas det?! Det är bara att stoppa in den... Ethernetkabeln alltså och ställa in Nätverket på DHCP (MacOS Safari) men det verkar vara si och så med den saken. Söker Nu efter likasinnade som har drabbats av samma problem eller har tips på hur jag kan slippa strulandet med upp resp. nedkoppling. Min router är en Topcom BR604 med 4 uttag och jag har automatisk IP från leverantören.
mvh
thenis
0731-412 430

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-17 11:21

thenis,

Har du försökt att använda en annan kabel mellan Routern & din eMac!?

Min erfarenhet är att dylika problem ofta beror på taskiga kablar... Personligen kör jag aldrig med andra kablar än de med helgjutna kontakter.

Dessutom,

Har du försökt med att sätta fasta adresser på dina datorer!?

- Torkel

• Medlem
  • Tranås
  • 2006-01-17 13:42

Tack för tipset. Min kabel är helgjuten förutom själva insticksläppen som är i genomskinlig plast. Är den då, som du kallar det, helgjuten? Beträffande fasta adresser vad menar du då?
Är det IP- och Routeradressen du syftar på? Isåfall vilka och var ska skrivas in var?
mvh
thenis

• Medlem
  • Härnösand
  • 2006-01-17 15:40

Kan vara att det är duplexläget. Prova att ändra duplexläge på nätverkskortet i macen, 10 Mb halvt läge, 10 Mb fullt, 100 Halvt och 100 fullt för att se om det blir någon skillnad.

• Medlem
  • Tranås
  • 2006-01-17 17:09

Tack för tipset och hjälpen! Det verkar faktiskt funka. Jag ändrade bara i Ethernet till 10 och Half så det funkar fortfarande.
t. ehn

Kan min IP-adress vara kapad / hijacked ?

Go'vänner,

plötsligt kommer jag med mitt snik-Ownit-bredband bara upp en stunn' då och då var afton i timmer-kojan min. Tockna däringa supporten på ownit.se tror min ip-adress kan ha blivit kapad av en baddie.

Supporten kan int' färgen om mac, så mitt hopp står till er, bröder & systrar.

Jag är på soneage-ursprungs-X, den äldsta & simplaste, som saknar "ethernet"-fliken som val i "network.

Hur kommer jag till root-nivå / applications / utilities för att köra terminal ipconfig ?

För att knäcka er ännu mer (se d som Stor-Utmaningen, go'vänner) så saknar jag admin-login, min burk är köpt begagnad och har förre ägaren:s ful-admin-konto som jag int' har nå'n access te'.

Snyftar-bonus: En ann' har aldri' vatt (nysvenska!) stadd ve' kassa köpa en sprillans mac, fattig-Sverige är fortfarande alive & kicking - i mej.

Nobba proffs-tiggarna på Tuben, hjälp en rekti' fatti'lapp här på forume' iställe'.

Gu' signe er, goa herr'n å dyraste frun! En tacker ö-mjukast på förhann..!

1
Bevaka tråden