Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

S-video eller Composite?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2006-01-17 18:06

Sitter med Linux pa Xboxen nu i vantan pa att fa hem min iBook sa jag kan inte skriva hmm... Ja ni fattar nog :D.

Bestallde en 15-meter tv-outekabel fran datorbutiken.se som nar jag fick den idag visade sig vara en 15-meters kabel till ljud, en 15-meters kabel till s-video och en 15-meters till composite (alltihop till det mycket formanligt pris pa 127kr. Hur som helst, ska jag anvanda S-video-kabeln eller composite-kabaln for basta bild? Jag har ingen S-video IN pa TVn men pa scart-adaptern sa fanns det plats for bade S-video och composite (vilket det for ovrigt ocks[ gor pa Apples adapter ocksa vilket gor att jag skulla kunna koppla in bada tva, vilket antagligen inte skulle fungera men som anda maste testas saklart ) Men hur som helst, S-video eller composite?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2006-01-17 19:05

S-video är bättre än composite. Signalen är då uppdelad i en chrominancesignal(färg) och en luminancesignal(svart/vit). Det ger en renare bild och du får en högre upplösning när båda enheterna som kopplas ihop har stöd för s-video.

Se till att du använder rätt SCART-kontakt på TV:n d v s den som har stöd för s-video, och att TV:n är inställd på att ta emot s-video den vägen. Annars får du en sammanslagen signal in på TV:n som är lika dålig som composite.

Kuriosa:
Om man inte har en s-video-kabel till hands, så kan man i nödfall använda en gammal tangentbordskabel(Apple Desktop Bus). En sån där gammal variant med runda små mini-DIN-kontakter med fyra ledare.

1
Bevaka tråden