Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bredbandsbolaget och FTP-server OSX funkar inte ihop

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-17 18:59

Denna dator jag sitter på just nu är min gamla dator och numera min mors, men jag använder den som FTP burk och även some Shoutcast-station då och då när humöret faller på att sända musik.
Tidigare hade vi Bostream som ISP, men nu funkar varken det att FTP:a in till datorn, eller något annat efter ha bytt till Bredbandsbolaget.

När jag t.ex start Nätverksverktyget så anger den en IP-adress som ser ut att vara på ett lokalt nätverk (192.168... blah). Använder jag www.whatismyip.com så anger den en adress som när jag skriver in den i Safari länkas jag till ADSL-modemets configsida. Jag testade nyss att installera programmet från no-ip.com för att se om detta löste problemet, vilket det inte gjorde (d.v.s att hänvisa denna IP-adressen som är dynamisk till en URL eller hur det nu är).

Detta är sjukt irriterande, ska det sägas. Jag har ingen aning om vad problemet är och jag kan typ ingenting alls om nätverkskonfiguration, så...

HJÄLP!

Använder du en router/bredbandsdelare mellan servern och modemet?

Om du gör det måste du ställa in routern så att den skickar port 21 (fpt) till serverns ip 192.168.x.y. Detta kallas ofta för port forwarding eller virtual servers i routerns inställningar. För att komma åt routern så skriver du in 192.168.x.1 i Safari. Du måste dock ha ett användarnamn och lösenord som står i maualen till routern.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-17 21:49

Det har jag försökt, men ADSL-modemet/routern jag fick av BBB tillåter inte några sådana ändringar, vad jag kan se: man kan bara ställa in PPPoE grejor där. Finns ingenting om port forwarding... :-/ Jag menade alltså att jag kör det inbyggda FTP-funktionen i Tiger, inte en egen "riktig" server.

1
Bevaka tråden