Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple ljuger - går inte alls synka mail via .Mac

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-01-17 20:42

http://www.apple.com/se/macosx/features/mail/ står det "Mail, iSync och .Mac fungerar smidigt tillsammans och håller e-brev och inställningar synkroniserade på flera Mac-datorer."

Det stämmer inte. Det är bara .Mac-mail och inställningar som hålls synkade. Inte vanliga e-mail i Mail.app. Jag anser att det är luddigt och missvisande och har mailat Appelstore. Undrar om det hjälper... Har även önskat funktionen att synka mail (på riktigt) via feedbackforumläret.

Att man inte kan synkronisera själva meddelandena i Mail är uselt! Det är ju dem som är det enda viktiga att synka i Mail.app, kan man tycka.

.Mac-epost är ju inte annorlunda än andra brev. Vad händer om du flyttar ett brev från din andra e-postleverantör till .Mac?

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-01-17 21:14
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

.Mac-epost är ju inte annorlunda än andra brev. Vad händer om du flyttar ett brev från din andra e-postleverantör till .Mac?

Det går! Men vi är tre i familjen med varsitt mailkonto hos bredbandsbolaget. Det hade varit smutt att slippa lämna ut/skapa nya adresser... Eller man kanske kan göra någon egen synk via regel-systemet? Hmm... Det måste jag prova!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-17 21:03

Strängt taget är ju inte .mac detsamma som idisken, som är det mellanled med hjälp av vilket synkning sker. Har man ett .mac-konto har man också en .mac-mejladress och om man använder den hålls mejlen synkade. Visst kan man missförstå, men jag tycker inte att Apple ljuger.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-01-17 21:11

Ja, fast lite väl luddigt är det väl, när de pratar om synkning och Mail.app i samma mening. Speciellt eftersom de även nämner synkning av inställningar precis efter synkning av mail. Då är det inte givet att de helt plötsligt inte längre pratar om samma program. Tycker inte jag iaf.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2006-01-17 21:31

Använd IMAP istället för POP, så får du synkade mail överallt.

För min del så synkas inställningar, signaturer osv mellan datorerna via .Mac finfint.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-01-17 21:39

Ja, inställningar, signaturer osv synkas kanon här med. Men det är själva mailen jag vill åt. Jag har POP via Bredbandsbolaget, så IMAP kan jag inte använda tyvärr.

Men jag har hittat en (ful) lösning. Jag har gjort regler som gör att så fort något skickas eller tas emot, skickas en kopia till .Mac-korgen. Dessutom är alla tidigare skickade och mottagna mail kopierade dit. Ska bara snygga till med några Smart Folders också så har jag det som jag vill. Men det är löjligt att inte Apple inkluderat möjligheten att synka själva mailen.

• Oregistrerad
  • 2006-01-17 21:57
Ursprungligen av Snooze:

...Men det är löjligt att inte Apple inkluderat möjligheten att synka själva mailen.

Jag är tveksam till att man vill ha det i alla fall. Numer skickar ju folk bilagor av mammutstorlek rutinmässigt. Skall medföljande bilagor också synkas då eller bara headern och bodyn?

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-01-17 22:04
Ursprungligen av kjelle:

Jag är tveksam till att man vill ha det i alla fall. Numer skickar ju folk bilagor av mammutstorlek rutinmässigt. Skall medföljande bilagor också synkas då eller bara headern och bodyn?

Varför inte själv få möjligheten att reglera det med regler? tex. "synka attachments med på max XXX kb".

• Medlem
  • Alvesta
  • 2006-01-17 22:41
Ursprungligen av Snooze:

Ja, inställningar, signaturer osv synkas kanon här med. Men det är själva mailen jag vill åt. Jag har POP via Bredbandsbolaget, så IMAP kan jag inte använda tyvärr.

Men jag har hittat en (ful) lösning. Jag har gjort regler som gör att så fort något skickas eller tas emot, skickas en kopia till .Mac-korgen. Dessutom är alla tidigare skickade och mottagna mail kopierade dit. Ska bara snygga till med några Smart Folders också så har jag det som jag vill. Men det är löjligt att inte Apple inkluderat möjligheten att synka själva mailen.

Har du kollat med BBB att de verkligen inte har något imap-stöd?

På mitt webbhotell ligger även IMAP-servern på pop.domän.se. IMAP är verkligen ett bra protokoll jämfört med POP, jättesmidigt att all mail både inkommande och utgående alltid är samma på alla mina datorer.

Kan tänka mig att Apple uteslutit mailsynkning i .Mac eftersom det skulle generera enorm trafik med alla bilagor och IMAP redan finns gör det hela mycket smidigt och bra.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2006-01-17 22:48

Men hur funkar Mail.app med IMAP egentligen?

• Oregistrerad
  • 2006-01-18 08:36
Ursprungligen av Micke F:

Men hur funkar Mail.app med IMAP egentligen?

Alldeles utmärkt.

Jag skulle inte klara mig utan IMAP. Att ha alla sina mail tillgängliga överallt är så otroligt smidigt!

Om ens leverantör bara erbjuder POP så skulle jag byta direkt.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-01-18 11:17
Ursprungligen av capojava:

Att ha alla sina mail tillgängliga överallt är så otroligt smidigt!

Precis vad jag trodde .Mac skulle hjälpa mig med. Kan inte hitta någon annan lösning. Känns ju patetiskt att behöva byta ISP över en sådan grej, som skulle vara skitenkelt att fixa via .Mac egentligen.

• Medlem
  • Skänninge
  • 2006-01-18 15:52
Ursprungligen av Snooze:

Precis vad jag trodde .Mac skulle hjälpa mig med. Kan inte hitta någon annan lösning. Känns ju patetiskt att behöva byta ISP över en sådan grej, som skulle vara skitenkelt att fixa via .Mac egentligen.

Vad jag vet hindrar inte BBB dig att använda IMAP. Jag har gjort det mot .mac när jag hade det och nu både mot min egen domän och mot mac.se utan problem.

Jag menade inte att du skulle byta ISP, men kanske e-postleverantör?

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-01-18 12:15
Ursprungligen av capojava:

Jag menade inte att du skulle byta ISP, men kanske e-postleverantör?

Ah, tänkte inte på att man ju kan göra det separat. Fast det känns ju dumt att betala en gång till för något man redan har. Eller finns det bra gratis dito? Rekommendationer?

• Oregistrerad
  • 2006-01-18 14:45
Ursprungligen av Snooze:

Ah, tänkte inte på att man ju kan göra det separat. Fast det känns ju dumt att betala en gång till för något man redan har. Eller finns det bra gratis dito? Rekommendationer?

varför inte Gmail? 2 GB mailbox och helt gratis.

• Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-01-18 12:13

Har pratat med Apple nu och de medger att det är missvisande formulering på sidan. Jag blev även erbjuden pengarna tillbaka för .Mac-kostnaden.

1
Bevaka tråden