Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skydda en mapp från att raderas

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

vi jobbar mot en server där vi har allt vårt gemensamma material. Det otäcka är att detutan vidare går att radera en mapp. Typ av misstag kan allt vårt material bara raderas. Visst har vi backup men det måste väl finnas ett sätt att "låsa" mapparna.

Alltså så att alla användare kan använda, radera och lägga till enskilda filer i mappen men aldrig radera mappen. Jag kan inte riktigt få till hur man fixar det.

Hjälp någon?

  • Medlem
  • 2006-01-18 14:01

Man måste ju svara på en dialogruta innan man slänger något. Jag har rätt svårt att se att man gör det av misstag. Möjligen av dumhet.

  • Medlem
  • Kiruna
  • 2006-01-18 14:43

Är det en Mac OS X/Unix/Linux server? Sätt sticky-biten för den mapp som innehåller er delade mapp (alltså en nivå upp). Då kan bara mappens ägare radera den, om han har skrivrättigheter i "föräldramappen".

Kör ni Tiger eller nån Unix/Linux-variant som har ACL:er kan ni med fördel använda det istället.

Se man chmod.

Ursprungligen av korner:

Hej,

vi jobbar mot en server där vi har allt vårt gemensamma material. Det otäcka är att detutan vidare går att radera en mapp. Typ av misstag kan allt vårt material bara raderas. Visst har vi backup men det måste väl finnas ett sätt att "låsa" mapparna.

Alltså så att alla användare kan använda, radera och lägga till enskilda filer i mappen men aldrig radera mappen. Jag kan inte riktigt få till hur man fixar det.

Hjälp någon?

Hej!
Ej ide kan vara att användarna får jobba från alias . Skapa en aliasmapp och lås den i inforutan. Inifrån denna kan du kasta och ändra enskilda filer men du kan inte kasta aliasmappen. Kan detta var något?

Skummi - din idé rockar fett.
Tack även Spot.

Likaledes tack till Sfm som tog sig tid att belysa hur dum jag är.

  • Medlem
  • 2006-01-20 09:02
Ursprungligen av korner:

Likaledes tack till Sfm som tog sig tid att belysa hur dum jag är.

He he... inga problem.

Alias är en strålande idé, som jag tror utnyttjas ganska ofta. Jag var för korkad för att komma på det bara.

1
Bevaka tråden