Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så smidigt, varför har ingen sagt nåt? :-)

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte en iBook i måndags (första macen för mig), kopplade in canonkameran (eos350d) vilket fungerade direkt, utan tilläggsprogram. Försökte koppla in videokameran (sony dvkamera) men hade förstås ingen iLinksladd, köpte en firewire idag och provade att koppla in kameran, vad hände, fungerade direkt! Hur smidigt som helst, varför har inte någon sagt något, då hade jag sluppit installera sju olika canon- och sonyprogram på PCn för att lyckas med samma saker...

Hoppas jag råkar ut för problem snart så jag slipper vara missnöjd över att ha suttit på PC i så många år

Just det ja, den PC jag använt, en snabb athlon64 med mycket och snabbt minne lyckades inte importera utan hack, det fungerade direkt finfint på macen, utan hack och ryck...

• Medlem
  • 2006-01-18 14:53

Då håller vi tummarna för att något skiter sig snart då!

Jag har slutat säga att jag tycker Mac och Mac OS är smidigare än Windows och PC-datorer för att slippa bli kallad Mac-taliban av de som inte håller med mig. Fast här på 99mac så är det ok att tycka att Macintosh är en bra och lättanvänd plattform.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Jag har slutat säga att jag tycker Mac och Mac OS är smidigare än Windows och PC-datorer för att slippa bli kallad Mac-taliban av de som inte håller med mig. Fast här på 99mac så är det ok att tycka att Macintosh är en bra och lättanvänd plattform.

Det är skönt. På Hard Mac Cafe var det en tid för ett tag sedan då det kändes som om det var bäst att inte prata Macar alls för att PC-användarna inte skulle känna sig mobbade. Vad har man då ett Mac-forum till?

apple4ever: Nej, man skall absolut inte förvänta sig komplett strulfrihet. Då glömmer man säkerhetskopiera, till exempel. Visst strular det ibland, bara mycket mindre.

akerstrom: Tack för ett kul inlägg. Skön vinkling.

• Oregistrerad
  • 2006-01-18 15:49
Ursprungligen av akerstrom:

Köpte en iBook i måndags (första macen för mig), kopplade in canonkameran (eos350d) vilket fungerade direkt, utan tilläggsprogram. Försökte koppla in videokameran (sony dvkamera) men hade förstås ingen iLinksladd, köpte en firewire idag och provade att koppla in kameran, vad hände, fungerade direkt! Hur smidigt som helst, varför har inte någon sagt något, då hade jag sluppit installera sju olika canon- och sonyprogram på PCn för att lyckas med samma saker...

Hoppas jag råkar ut för problem snart så jag slipper vara missnöjd över att ha suttit på PC i så många år

Just det ja, den PC jag använt, en snabb athlon64 med mycket och snabbt minne lyckades inte importera utan hack, det fungerade direkt finfint på macen, utan hack och ryck...

Det är förvånande mycket som fungerar direkt. Även sådana saker som det står "Endast för Win" på förpackningen.

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-18 17:05

Alla mac användare ROOOPAR ut just detta faktum men PC nööördarna vill inte fatta. Du får sålla dig bland de mindre "nördiga" som fattar galoppen. Lycka till.

Bra att du kom till den ljusa sidan
Let the force be with you!
Jag varnar, Mac är inte helt felfritt såklart liksom allt på vår jord, men inget jämfört med Windows

• Medlem
  • 2006-01-21 19:01

Kan inte annat än hålla med Martin.
Det är faktiskt lite faschinerande.. När jag skaffade min PB12 för några år sedan efter 10+ år med PC så slog mig två saker omedelbums. Strömsladden var kraftig och mjuk inte tunn, hård och veckad som ett dragspel (kanske larvigt, men det fastnade ), när jag väl startade den så funkade allt! Det existerande trådlösa bara satt där när jag startade upp, digitalkameran hittades omedelbart, och batteriet... Det ville bara inte ta slut, snacka om energizer bunny

Så har det fortsatt... Min PB12 1,3 med 256 Mb bara tickar och går, och stänga av eller boota om??? Vad är det? Skulle väl vara om någon uppdatering kräver det. Mina 3 gamla PC används knappt, en har fått en Debianinstallation för att bli lite stabilare, resten är mest dammiga

Det enda som stoppar mig från att byta till Mac på jobbet är 3 speciella programvaror jag behöver. Annars så är det helt ok med Mac på jobbet, när jag började frågade dom om jag ville köra PC, Mac eller någon Linuxdialekt, enda förbehållet var att jag fick hantera viruskontrollen själv på annat än PC eftersom dom har den distribuerad lösning.

Men jag känner fortfarande igen känslan av att detta är vad som menas när Winblows pratar om "Plug and Play", att dom själva bara har kommit till Plug and Pray är väl lite synd...

/Dan

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-22 09:22

2001 gick jag från Mac till PC då jag trodde att de iom XP etc hade fått till det där med plug n play osv. Jag trodde att MS hade kommit ikapp när det gällde användarvänlighet.
Oj vad fel jag hade. Ni som har upplevt "allt bara funkar" när ni gick över till Mac kan ju tänka er hur det var att gå åt det andra hållet. Jag var så besviken. Testade alla möjliga Windowsversioner och Linuxdistar men det var ju bara skräp alltihop. Till slut köpte jag en iBook för jag behövde en bärbar dator.
Det dröjde inte länge förrän jag upptäckte att PC:n bara stod och skämdes i hörnet när jag och iBooken älskade i soffan.

Det enda positiva med det PC-köpet var att jag numera aldrig behöver tvivla på vilken plattform man ska satsa på.

Grattis till switchen!

Liten uppdatering, nu har det gått några dagar till och det funkar fortfarande finfint. Safari har kraschat ett par gånger, so what, allt annat rasar ju inte så det är bara att starta om Safari så är man igång igen. Jag kör det mesta privata på min iBook, batteritiden är ju suverän, den är i stort sett helt ljudlös och smidigheten är grym.
Tyvärr märker jag att jag blir irriterad på jobbpcn som låter så jäkligt och är slö, trots att den egentligen borde vara snabbare... skumt...

En helt annan sak, iTunes och Airport med iTunes kopplad till hembion... mums! Måste bjuda hem lite folk på fest så man kan showa lite. Och just det ja, måste köpa någon Airport till, och ett par högtalare till sovrummet, och kanske köket, fan, det blir dyrt det här

• Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-26 09:11

Safari har kraschat ett par gånger, so what, allt annat rasar ju inte så det är bara att starta om Safari så är man igång igen.

Tycker det är väldigt härligt att programen aldrig, absolut ALDRIG drar med sig något annat program när dom krashar. Visst har det hänt ett fåtal gånger att programen i sig har segat lite när dom ska krasha, men i 90% av fallen ploppar det bara upp "Programet har krashat" (minns inte exakt dialog ruta ) också är det bara att starta om.
Kör alla möliga program.
I Windows älskar ju ett krashande program att sega ner absolut allt annat och gärna dra med sig sådär 3-4 program till i förbi farten.

Kul att saker fungerar så bra då f.ö!
(Krashande program kommer du dock inte undan som sagt dock, men beror på programen och inte på OS'et (iaf i OSX, är ju alltid samma program som brukar krasha (Safari och iTunes om man ändrar tag på några hundra låtar på en gång samtidigt som man försöker spela upp låtarna))

• Medlem
  • Neverland
  • 2006-01-25 23:15

Vill du showa? Bonuspoäng om du fjärrstyr hela kalaset med din telefon via Bluetooth.

Jag blir nog religiös!

Ursprungligen av filuren:

Vill du showa? Bonuspoäng om du fjärrstyr hela kalaset med din telefon via Bluetooth.

La just in http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=20712&highlight=bluetooth+itunes på min SE P910, funkade direkt (demo mode dock än så länge) förstås. HUR COOLT SOM HELST, tack för tipset Filuren!

Edit, ps, jag ska träna på att lägga in länkar lite snyggare... ds

• Oregistrerad
  • 2006-01-26 09:04

La just in http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=20712&highlight=bluetooth+itunes på min SE P910, funkade direkt (demo mode dock än så länge) förstås. HUR COOLT SOM HELST, tack för tipset Filuren!

Edit, ps, jag ska träna på att lägga in länkar lite snyggare... ds

Man brukar inte orka köra i demo mode så länge:D
Det programmet MÅSTE man bara ha...

1
Bevaka tråden