Hejsan!
Jag har tidigare konfererat med kunskapsbanken på detta forum angående G4an på jobbet och dess partitionerade (heter det så?) HD. Storleksfördelningen på diskarna som gjorts före min tid är dum och jag vill ändra. För detta har jag fått olika råd om hur man kan ändra i en partition men likväl har jag nu beslutat mig för att börja från noll.
Målet är att ha olika diskar med var sin OS-katt. (De används för olika tester tillsammans med våra produkter) Då jag har installationsdiskarna till 10.2-10.4 så tänkte jag att det enklaste nog ändå är att formatera hela HDn och installera på nytt.
Jag antar jag skall starta upp från en installationsdisk och sedan välja ERASE i Disk Utility. (Riktigt så långt?) Förutom den ursprungliga disken har jag slängt in en disk till. (Efter en trist tid i en PC har den nu fått amnesti i denna Mac. ) För det första; är det rätt om jag först formaterar den nya disken som är en s.k. slav antar jag och som nu är PC-formaterad och sedan Macens originaldisk? (Om det nu spelar någon roll) För det andra: vilket format skall jag välja? Jag erbjuds fyra olika; Journaled, Case-Sensetive, Journaled och Case-Sensetive eller ingetdera.
Är det något annat jag skall tänka på?
Vidare tänkte jag fråga om det är möjligt att lösenordslåsa en disk. (Tänkte närmare bestämt på att ha särskilda diskar olåsta som mina Windows-kollegor kan leka med)
Om det spelar någon roll så är det tekniska fakta som följer:
Power Mac G4 (Mirrored Drive Doors), M8570
Tack på förhand!
/ kalle.