Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Reparera skivbehörighter" reparerar inte?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-20 15:20

När jag klickar på Reparera skivbehörigheter i skivvertyget får jag upp en lång lista på "reparerade" skivbehörigheter som avslutas med behörighetsreparation slutförd.

Problemet är att det kvittar hur många gånger jag reparerar... får upp samma långa lista varje gång. Som om OS X säger att det har reparerat, men i själva verket inte har det.

verkar skummt... eller har jag missat något?

När jag kör från CD:n får jag en mycket kortare lista som verkar fungera normalt att reparera.
När jag efter det kör från OS X uppstår ovan nämnda problem varje gång...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-20 15:34

Det där har jag förundrat mig över sen jag skaffade Jaguar. Har aldrig fått nåt uttömmande svar, så jag har lagt frågan i korgen för "olösta mysterier" där den samsas med annat smått o gott.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-01-20 16:28
Ursprungligen av Danne V:

Det där har jag förundrat mig över sen jag skaffade Jaguar. Har aldrig fått nåt uttömmande svar, så jag har lagt frågan i korgen för "olösta mysterier" där den samsas med annat smått o gott.

Dela med dig av dina samlade mysterier.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-20 21:23
Ursprungligen av filuren:

Dela med dig av dina samlade mysterier.

Ujujuj....då skulle jag få hålla på tills det blir två torsdagar varje vecka. Men ett smakprov kan jag väl bjuda på:
Man bär på en massa grejer. Tungt och bökigt är det, och man kan inte ställa ner grejerna på marken när man ska låsa upp dörren, för det ösregnar och alla grejerna ligger i papperskassar som inte tål regn eftersom dom brister när man lyfter dom igen. Man hör hur telefonen ringer därinne och vet att det är ett skitviktigt samtal. Dessutom har man inte varit så pissnödig på flera år.

Då baxar man över ALLT till ena armen/handen och hjälper till att hålla i grejerna med tänderna. Allt för att gräva fram nyckelhelvetet, och svetten rinner och man är på väg att strunta i konventionerna och pinka i byxorna. Men biter ihop, för det är ju ändå bara tre sekunder kvar tills man har nyckeln i nypan. Trodde man.

För nyckeln ligger självklart i den andra fickan.

  • Medlem
  • Öland
  • 2006-01-20 17:14

vad jag vet "skall" det vara så... det är inget som skall dra ner systemet eller på något sätt påverka oss användare oss negativt, förutom alla (inkl mig) som är mer eller mindre pedanter och inte gillar saker som "ser fel ut"

Vad jag minns uppkom detta i 10.4.3 och finns fortfarande kvar i 10.4.4 (för mig iallafall)

//Filip

Det är alla widgets som ställt till det.
Hade hoppats att det skulle vara bort när 10.4.4 kom, men så vart inte fallet.
Blir väl i 10.4.5 då....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-20 21:05

Eftersom i och med 10.4.4 blev man inte av med konstiga widget error, då misstänker man att funktionen "reparera behörigheter" är inget annat än programmerare som bygger upp OSX som uppmärksammat buggar ?
Jag känner ju en del av Unix, det borde ju fixa i vilken version som helst?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-20 21:13
Ursprungligen av REP:

(snip)...programmerare som bygger upp OSX som uppmärksammat buggar ?

Errhmm....jag läste den där meningen 4-5 ggr utan att fatta. Kan du ta den med lite andra ord, och gärna på svenska?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-20 21:29
Ursprungligen av Danne V:

Errhmm....jag läste den där meningen 4-5 ggr utan att fatta. Kan du ta den med lite andra ord, och gärna på svenska?

HHmm, jag skrev väl lite för fort...Apple utvecklare har inte lyckas bli av med samma widget error meddelande i nästa verision av Tiger (10.4.4) Error har fakiskt funnits redan i 10.4.2 tror jag.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-20 21:27
Ursprungligen av Pocahontas:

Det är alla widgets som ställt till det.
Hade hoppats att det skulle vara bort när 10.4.4 kom, men så vart inte fallet.
Blir väl i 10.4.5 då....

Neeee... så här har det alltid varit med OS X, långt innan 10.4. Reparerade du behörigheter två gånger direkt efter varandra, så visade den andra omgången ändå att det fanns nåt att ändra. Men med 10.4. verkar det ju vara widgets, de e rätt (men det struntar jag i eftersom jag inte använder Dashboard).

Ursprungligen av mecon:

När jag klickar på Reparera skivbehörigheter i skivvertyget får jag upp en lång lista på "reparerade" skivbehörigheter som avslutas med behörighetsreparation slutförd.

Problemet är att det kvittar hur många gånger jag reparerar... får upp samma långa lista varje gång. Som om OS X säger att det har reparerat, men i själva verket inte har det.

verkar skummt... eller har jag missat något?

När jag kör från CD:n får jag en mycket kortare lista som verkar fungera normalt att reparera.
När jag efter det kör från OS X uppstår ovan nämnda problem varje gång...

Orkar inte skriva samma svar två gånger utan hänvisar till http://www.99mac.se/forum/showpost.php?p=651439&postcount=21

1
Bevaka tråden