Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows aktivitetsfält-funktionalitet för OS X

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har switchat min fru till en PB 12". Hon saknar några finesser från Windows. Den som verkar vara mest störande för henne är att hon inte med ett ögonkast kan se vilka (exempelvis) Word-dokument hon har öppnat. I ett inte allt för fyllt aktivitestfält (utrymmet direkt till höger om Start-knappen i vilket man ser "knappar" för alla fönster på skärmen) i Windows ser man individuella fönster. I Dock ser man bara vilka program som startats samt, i förekommande fall, ikoner för mininerade fönster. Finns det nån programvara för att få Dock att visa ikoner för ALLA fönster, inte bara minimerade? Eller måsta jag försöka skriva nåt slags hack själv? Bonus om man dessutom kan se filnamn (Dock är faktiskt uselt på detta med minimerade fönster och dokument man dragit till högra delen av Dock -- man ser vilket program de startas med men inte vad de heter...).

Jag vet att det går att högerklicka på aktiva applikationer och få en lista över öppna fönster, likaså att det går att installera mjukvara som gör att Opt-Tab visar alla fönster men inget av detta är vad jag söker. Vidare kan vi förstås köpa en 23"-skärm till henne och säga åt henne att öppna fönstren sida vid sida, men då får nån annan stå för notan, tack.

Frun gillar Exposé men det kräver att hon aktiverar det med mus eller tangentbord. Hon vill kunna få omedelbar överblick utan särskilda åtgärder.

[edit: sär skrivning plus "vi känner till exposé men det är inte det vi letar efter"]

--Tage

Senast redigerat 2006-01-23 12:51

Exposé?

Inga knapptrycknigar eller musföringar

Ursprungligen av Rickard A:

Exposé?

Jag var nog inte tillräckligt tydlig. Hon vill kunna slänga ett öga i nån riktining och få den efterfrågade informationen. Exposé är uppskattat men fyller inte denna funktion eftersom det kräver att man aktiverar det.

--Tage

Jag föreslår att hon ska använda F10-knappen och aktivera Exposé.

Jag saknade också aktivitetsfältet (AF) precis efter jag skaffat mac men nu gör jag det inte. Exposé är bättre än AF nånsin varit. Överblicken är helt överlägsen med Exposé. Aktivitetsfältet funkar bra så länge man bara har 4-5 fönster öppna (beroende på skärmupplösning, antal snabbstart-knappar och antal ikoner i systemtråget nere till höger) för har man för mycket igång så försvinner ju texten över vad det är för fönster. I XP grupperas dessutom fönstren om man har för många öppna och då ser man ju ändå inte alla (jag vet, det går att stänga av).

Jag har på macen nästan alltid 4-5 program igång med ett flertal fönster öppna och med Exposé flyttar jag bara muspekaren till hörn så ser jag direkt alla öppna fönster och kan snabbt välja rätt. Helt klockrent och totalt överlägset AF om du frågar mig.

Eller om hon vill ha det som i win så varför inte klicka och hålla ner musknappen på word ikonen eller om man har en tvåknappsmus högerklicka på den. Då ser man en lista på alla öppna dokument.

Ursprungligen av m_beckman:

Eller om hon vill ha det som i win så varför inte klicka och hålla ner musknappen på word ikonen eller om man har en tvåknappsmus högerklicka på den. Då ser man en lista på alla öppna dokument.

Jag nämde detta som ett känt alternativ som inte tillfredsställde behovet. Ska man vara petig funkar det inte som i Windows. Inte för att det är nödvändigt på nåt vis. Det enda som hon önskar sig är att kunna se vilka fönster som är öppna _utan_ att behöva flytta musen eller trycka på knappar.

Jag trodde att det borde vara ganska enkelt att skriva nåt litet hack som ser till att alla fönster visas i miniatyr i dockan oavsett om de är minimerade eller ej. Om ingen känner till ett sådant hack kanske det är bökigare än jag trodde. Jag får börja läsa API-dokumentation verkar det som

• Oregistrerad
  • 2006-01-22 23:00

Ett hett tips är att ställa in Exposé så at det aktiveras när man för muspekaren mot ett förinställt hörn. Mycket beroendeframkallande...

• Medlem
  • Falun
  • 2006-01-23 18:42

Lyckas du koda nåt sånt som fungerar bra får du gärna dela med dig

Och jag efterlyser även någon form av desktop meny, typ en sån som finns i XFCE4, där det bara är att högerklicka på skrivbordet så får man upp en härlig meny med program och inställningar.
Ingen som råkar ha koll på om det finns någon sån MacOsX?
Ja, jag vet att jag kan installera XFCE4 på macen, men det vore trevligt om det fanns till standard guit.

Ursprungligen av xely:

Lyckas du koda nåt sånt som fungerar bra får du gärna dela med dig

Och jag efterlyser även någon form av desktop meny, typ en sån som finns i XFCE4, där det bara är att högerklicka på skrivbordet så får man upp en härlig meny med program och inställningar.
Ingen som råkar ha koll på om det finns någon sån MacOsX?
Ja, jag vet att jag kan installera XFCE4 på macen, men det vore trevligt om det fanns till standard guit.

Det ska jag göra. Mitt enda problem är väl att jag är pappaledig, vilket betyder att jag knappt har nån tid för datorerna alls...

Vad gäller ditt önskemål känns det som att det verkligen borde finnas hooks för att installera menyalternativ i Finders kontext-menyer. Enklast är säkert att haka in sig på alla menyer, men att begränsa sig till skrivbordet bör gå. Men jag har inte läst tillräckligt mycket av utvecklardokumentationen för att vara säker.

--Tage

• Oregistrerad
  • 2006-01-26 21:36

Dragthing har sin "window dock" som visar öppna fönster.

Ursprungligen av SV O:

Dragthing har sin "window dock" som visar öppna fönster.

Tack, det ska vi testa!

--Tage

Ursprungligen av tageborg:

Hej!

Har switchat min fru till en PB 12". --Tage

Du är min hjälte Tage!

Jag försökte på Kullander, men de ville inte ge mig mer än ett iPod-skal för min fru!

Ursprungligen av sjovall:

Du är min hjälte Tage!

Jag försökte på Kullander, men de ville inte ge mig mer än ett iPod-skal för min fru!

Ojdå, det var hemskt. Min fru, däremot, är snygg. Vi gick till Inwarehouses varuutlämning, hon log mot killen i kassan och så fick vi en PB 12". Det var aldrig tal om att byta bort henne.

--Tage

Om man har en mus med tillräckligt många knappar, så är det mycket smidigt att koppla Exposé (visa alla fönster) till en av knapparna. Det kräver ju fortfarande en aktivering, men det känns i mitt tycke snabbare och smidigare än att aktivera via F-tangent eller hörn på skärmen. Fast det beror ju på vad man arbetar med. Har man händerna på tangentbordet så blir det ju inte smidigare.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-27 22:13

Vill också ha en ikon för varje fönster. Det enda som jag tycker är bättre med Windows.

Ursprungligen av nikce:

Vill också ha en ikon för varje fönster. Det enda som jag tycker är bättre med Windows.

Möjligen om det var en feature man kunde slå på eller av. Personligen skulle jag tycka att Dock blev alldeles för översållad med ikoner om det var så.

Du kan högerklicka på Word ikonen i vaggan (Dock) då får du en m eny med bl.a. vilka fönster som är öppna i programmet.
Eller som någon annan sa: Dragthing.

Sticky Windows kanske kan vara något för dig.

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Sticky Windows kanske kan vara något för dig.

Intressant. Ska kolla på det, men det är nog inte vad frun önskar. Även detta program kräver interaktion...

--Tage

1
Bevaka tråden